    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: śmierć kredytobiorcy
    Date: Thu, 17 May 2007 15:33:04 +0200

    On Thu, 17 May 2007, jureq wrote:

    > Dnia Thu, 17 May 2007 09:57:44 +0200, Mario napisał(a):
    [...]
    > Macie pół roku od śmierci.
    > Są dwa wyjścia:
    [...]
    > 2. Oboje odrzucacie spadek. Niestety wtedy przechodzi on na twoje dzieci.
    > Musisz złożyć wniosek do sądu rodzinnego o odrzucenie spadku przez twoje
    > dzieci. Nie powinno być z tym kłopotu, ale pytanie ile to zajmie czasu
    > i ile będzie kosztować.

    Coś jeszcze: a co z mieszkaniem?
    I ew. pozostałym "wszystko co zapisał siostrze"?

    Przecież Mario napisał że *coś dostali od ojca* - spółdzielcze
    lokatorskie prawo do mieszkania. Toto ma wymierną wartość.

    Jak to się będzie miało do:

    _117.html
    +++
    Art. 1024.
    § 1. Jeżeli spadkobierca odrzucił spadek z pokrzywdzeniem
    wierzycieli, każdy z wierzycieli, którego wierzytelnoœć istniała
    w chwili odrzucenia spadku, może żšdać, ażeby odrzucenie spadku
    zostało uznane za bezskuteczne w stosunku do niego według przepisów
    o ochronie wierzycieli w razie niewypłacalnoœci dłużnika.
    ^^^^
    [...siuuup wtecz...]
    Art. 527.
    § 1. Gdy wskutek czynnoœci prawnej dłużnika dokonanej z pokrzywdzeniem
    wierzycieli osoba trzecia uzyskała korzyœć majštkowš, każdy
    z wierzycieli może żšdać uznania tej czynnoœci za bezskutecznš
    w stosunku do niego, jeżeli dłużnik działał ze œwiadomoœciš
    pokrzywdzenia wierzycieli, a osoba trzecia o tym wiedziała lub
    przy zachowaniu należytej starannoœci mogła się dowiedzieć.
    § 2. Czynnoœć prawna dłużnika jest dokonana z pokrzywdzeniem
    wierzycieli, jeżeli wskutek tej czynnoœci dłużnik stał się
    niewypłacalny
    albo stał się niewypłacalny w wyższym stopniu,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    niż był przed dokonaniem czynnoœci.
    § 3. Jeżeli wskutek czynnoœci prawnej dłużnika dokonanej
    z pokrzywdzeniem wierzycieli uzyskała korzyœć majštkowš osoba
    będšca w bliskim z nim stosunku, domniemywa się, że osoba ta
    wiedziała, iż dłużnik działał ze œwiadomoœciš pokrzywdzenia wierzycieli.
    ---

    Niewątpliwie, jakby ojciec dysponował nadal prawem spółdzielczym,
    to "byłby niewypłacalny w mniejszym stopniu", prawda?
    IMO z przepisu wynika że "pokrzywdzenie" nie ma znaczenia
    potocznego (że ktoś zrobi "na złość"), bieże się z samego
    faktu że ojciec przez darowiznę "stał się uboższy" a dzieci
    o tym *wiedziały*.
    Ciekaw jestem komentarzy, ale tak mi wychodzi.

    > Napisałeś na pl.soc.prawo.podatki zamiast na pl.soc.prawo. Spróbuj zapytać
    > jeszcze na prawo - może ktoś ci poda, która z tych dwu metod w praktyce
    > będzie łatwiejsza i tańsza.

    ...ja bym rekomendował sprawdzenie, czy najtaniej nie będzie spłacić
    tego kredytu.
    Bank (jak 1. się dowie 2. będzie mógł, czyli dobrze interpretuję co
    tam wyżej napisano) to z prawa do wyegzekwowania skorzysta.
    Jak to mawiają: "na bank".

    pzdr, Gotfryd