  • 1. Data: 2007-05-17 07:47:34
    Temat: śmierć kredytobiorcy
    Od: Mario <3...@w...pl>

    Ojciec długo chorował nieuleczalnie, miał kartę NOMI galia i miał tam
    jakis kredyt. Zza życia przepisał wszystko siostrze tzn mieszkanie
    lokatorskie itd. Ojciec nie posiadał nieruchomości ani majątku ruchomego
    w postaci samochdów itd. Żył skromnie zajmował jeden pokój w mieszkaniu
    i był zameldowany u siostry. Po śmierci nie wiemy co robić bo nie ma
    masy spadkowej, nie będzie prowadzona sprawa spadkowa i co robić z tym
    nieszczęsnym kredytem. Czy bank może egzekwować od nas dalsze spłacanie?.
    Mariusz

  • 2. Data: 2007-05-17 07:48:07
    Temat: Re: śmierć kredytobiorcy
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 17 May 2007 09:47:34 +0200, Mario napisał(a):

> [...]
    > masy spadkowej, nie będzie prowadzona sprawa spadkowa i co robić z tym
    > nieszczęsnym kredytem. Czy bank może egzekwować od nas dalsze spłacanie?.

    Tak, może egzekwować.
    1. sprawdzić czy nie było jakiegoś ubezpieczenia kredytu na wypadek
    śmierci,
    2. podać wiecej szczegółów (kiedy zmarł, czy matka żyje, kto jeszcze jest
    spadkobiercą ustawowym, czy spadkobiercy mają dzieci i w jakim wieku) albo
    samemu poczytać w Kodeksie Cywilnym o odrzuceniu spadku i przyjęciu spadku
    z dobrodziejstwem inwentarza.

  • 3. Data: 2007-05-17 07:57:44
    Od: Mario <3...@w...pl>

    jureq napisał(a):

> [...]
    > samemu poczytać w Kodeksie Cywilnym o odrzuceniu spadku i przyjęciu spadku

    Tata był wdowcem, ja i siostra jesteśmy jedynymi spadkobiercami i ja mam
    dzieci malutkie, zmarł na początku tego miesiąca.

  • 4. Data: 2007-05-17 07:58:33
    Od: Mario <3...@w...pl>

    Mario napisał(a):

    > Tata był wdowcem, ja i siostra jesteśmy jedynymi spadkobiercami i ja mam
    > dzieci malutkie, zmarł na początku tego miesiąca.
    kredyt był nieubezpieczony

  • 5. Data: 2007-05-17 08:06:30
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Mario" <3...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > spadkowej, nie będzie prowadzona sprawa spadkowa i co robić z tym
    > nieszczęsnym kredytem. Czy bank może egzekwować od nas dalsze spłacanie?.

    Nie, o ile nikt spadku nie przyjmie.

  • 6. Data: 2007-05-17 08:06:59
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 17 May 2007 09:57:44 +0200, Mario napisał(a):

    > Tata był wdowcem, ja i siostra jesteśmy jedynymi spadkobiercami i ja mam
    > dzieci malutkie, zmarł na początku tego miesiąca.

    Macie pół roku od śmierci.
    Są dwa wyjścia:
    1. Bezdzietna siostra odrzuca spadek, ty przyjmujesz z dobrodziejstwem
    inwentarza. Wadą tej metody jest konieczność zapłacenia komornikowi za
    inwentaryzację majątku ojca.
    2. Oboje odrzucacie spadek. Niestety wtedy przechodzi on na twoje dzieci.
    Musisz złożyć wniosek do sądu rodzinnego o odrzucenie spadku przez twoje
    dzieci. Nie powinno być z tym kłopotu, ale pytanie ile to zajmie czasu i
    ile będzie kosztować.

    Napisałeś na pl.soc.prawo.podatki zamiast na pl.soc.prawo. Spróbuj zapytać
    jeszcze na prawo - może ktoś ci poda, która z tych dwu metod w praktyce
    będzie łatwiejsza i tańsza.

  • 7. Data: 2007-05-17 13:33:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 May 2007, jureq wrote:

    > Dnia Thu, 17 May 2007 09:57:44 +0200, Mario napisał(a):
    [...]
    > Macie pół roku od śmierci.
    > Są dwa wyjścia:
    [...]
> [...]
    > Musisz złożyć wniosek do sądu rodzinnego o odrzucenie spadku przez twoje
    > dzieci. Nie powinno być z tym kłopotu, ale pytanie ile to zajmie czasu

    Coś jeszcze: a co z mieszkaniem?
    I ew. pozostałym "wszystko co zapisał siostrze"?

    Przecież Mario napisał że *coś dostali od ojca* - spółdzielcze
    lokatorskie prawo do mieszkania. Toto ma wymierną wartość.

    Jak to się będzie miało do:

    _117.html
    +++
    Art. 1024.
    § 1. Jeżeli spadkobierca odrzucił spadek z pokrzywdzeniem
    wierzycieli, każdy z wierzycieli, którego wierzytelnoœć istniała
    w chwili odrzucenia spadku, może żšdać, ażeby odrzucenie spadku
    zostało uznane za bezskuteczne w stosunku do niego według przepisów
    o ochronie wierzycieli w razie niewypłacalnoœci dłużnika.
    ^^^^
    [...siuuup wtecz...]
    Art. 527.
    § 1. Gdy wskutek czynnoœci prawnej dłużnika dokonanej z pokrzywdzeniem
    wierzycieli osoba trzecia uzyskała korzyœć majštkowš, każdy
    z wierzycieli może żšdać uznania tej czynnoœci za bezskutecznš
    w stosunku do niego, jeżeli dłużnik działał ze œwiadomoœciš
    pokrzywdzenia wierzycieli, a osoba trzecia o tym wiedziała lub
    przy zachowaniu należytej starannoœci mogła się dowiedzieć.
    § 2. Czynnoœć prawna dłużnika jest dokonana z pokrzywdzeniem
    wierzycieli, jeżeli wskutek tej czynnoœci dłużnik stał się
    niewypłacalny
    albo stał się niewypłacalny w wyższym stopniu,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    niż był przed dokonaniem czynnoœci.
    § 3. Jeżeli wskutek czynnoœci prawnej dłużnika dokonanej
    z pokrzywdzeniem wierzycieli uzyskała korzyœć majštkowš osoba
    będšca w bliskim z nim stosunku, domniemywa się, że osoba ta
    wiedziała, iż dłużnik działał ze œwiadomoœciš pokrzywdzenia wierzycieli.
    ---

    Niewątpliwie, jakby ojciec dysponował nadal prawem spółdzielczym,
    to "byłby niewypłacalny w mniejszym stopniu", prawda?
    IMO z przepisu wynika że "pokrzywdzenie" nie ma znaczenia
    potocznego (że ktoś zrobi "na złość"), bieże się z samego
    faktu że ojciec przez darowiznę "stał się uboższy" a dzieci
    o tym *wiedziały*.
    Ciekaw jestem komentarzy, ale tak mi wychodzi.

    > Napisałeś na pl.soc.prawo.podatki zamiast na pl.soc.prawo. Spróbuj zapytać
    > jeszcze na prawo - może ktoś ci poda, która z tych dwu metod w praktyce
    > będzie łatwiejsza i tańsza.

    ...ja bym rekomendował sprawdzenie, czy najtaniej nie będzie spłacić
    tego kredytu.
    Bank (jak 1. się dowie 2. będzie mógł, czyli dobrze interpretuję co
    tam wyżej napisano) to z prawa do wyegzekwowania skorzysta.
    Jak to mawiają: "na bank".

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-05-17 13:35:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 May 2007, Cavallino wrote:

    > Użytkownik "Mario" <3...@w...pl> napisał
    [...]
    > Nie, o ile nikt spadku nie przyjmie.

    A jak to się ma do ochrony wierzycieli bankruta, o czym w sąsienim
    poście piszę, możesz skomentować?

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-05-17 13:47:43
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0705171533320.312@athlon64...

    > [...]
    >
    > A jak to się ma do ochrony wierzycieli bankruta, o czym w sąsienim
    > poście piszę, możesz skomentować?

    Znaczy pytasz czy wierzyciele moga próbować wzruszyć przepisanie mieszkania?
    Pewnie mogą, ale raczej bezskutecznie, zwłaszcza że to lokatorskie było.
    No chyba że przepisał już po wzięciu kredytu.

    Inna sprawa, że w to, że zmarły nie zostawił żadnego majątku to nie wierzę.
    Ktoś się pewnie na ten majątek połaszczył, a spłacać nie chce.

  • 10. Data: 2007-05-17 14:01:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Znaczy pytasz czy wierzyciele moga próbować wzruszyć przepisanie mieszkania?

    Nie, odrzucenie spadku.
    Zapis w KC (cytowałem) jest jasny - nie podważa się czynnosci
    która spowodowała uszczuplenie majątku, a odrzucenie spadku.
    I to nie przez wszystkich, a tych co "się przyczynili" - na
    moje oko mniej więcej tak: "kto wziął mieszkanie niech spłaci
    kredyt".

    > Pewnie mogą, ale raczej bezskutecznie, zwłaszcza że to lokatorskie było.
    > No chyba że przepisał już po wzięciu kredytu.

    IMVHO nie musi to być element istotny, ale tzw. "praktyki" nie mam
    to ostrożnie wypytuję ;)

    pzdr, Gotfryd