    From: Maddy <m...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: spadek
    Date: Wed, 20 Feb 2002 10:26:19 +0100

    Dnia 02-02-19 17:35, Użytkownik K. napisał:
    > Mieszkanie należące do babci ma w przyszłości być moje.Babcia
    > proponuje jakieś formalne rozwiązania.Co jest mniej kosztowne?
    > Przepisanie mieszkania na mnie jeszcze za jej życia czy spisanie
    > testamentu? Jaki podatek musiałabym zapłacić w obu przypadkach?
    > Mieszkanie ma wartość ok.90 tys.
    >
    > Do dziś babcia jest właścicielką mieszkania,a ja z nią mieszkam i
    > jestem zmaledowana.Liczę się z tym,że taka operacja będzie
    > oznaczać koszty,ale jakie i co lepsze?
    Jeżeli masz zamiar mieszkać w tym mieszkaniu jeszcze 5 lat, i nie masz
    prawa do innego lokalu (własnośc, spółdzielcze prawa do lokalu, najem)
    to jeżeli babacia zrobi juz teraz darowizne, nie zapłacisz żadnego
    podatku. W akcie darowizny może byc wzmianka że zapewniasz babci
    dozywotnio dach nad głową.
    Jednak jeżeli w ciągu tych 5 lat (licząc od daty darowizny) sprzedasz
    mieszkanie, to bedziesz musiała zapłacić podatek od darowizny i od
    sprzedazy mieszkania.
    Ale! jezlei uzyskane pieniadze wydasz w ciągu 2 lat od sprzedaży na
    swoje cele mieszkaniowe (zakup, budowa), to dalej jesteś zwolniona od
    podatku.
    Tak to mniej więcej wygląda.
    W przypadku otrzymania mieszkania w spadku, sprawa wygląda podobnie,
    ale te 5 lat, przez które nie wolno mieszkania sprzedać, liczy sie od
    momentu nabycia spadku.
    Uff... Mam nadzieje że jest to w miare jasne...

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl