    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: spadek i podatek
    Date: Sat, 7 May 2005 14:35:14 +0200

    On Fri, 6 May 2005, Cas wrote:

    > + > - dział spadku opodatkowany jest PCC; po prawdzie całkiem sporo
    > + > przypadków działu można "ustawić" tak że albo łapią się na
    > + > zwolnienie [...]

    > + czyli de facto po zaplaceniu podatku od spadku potem musimy dokonac dzialu
    > + spadku w ROWNYCH czesciach zeby nie placic PCC?

    Tak by wskazywała zasada ogólna:
    +++ z ustawy o PCC +++
    Art. 6. 1. Podstawę opodatkowania stanowi:
    5) przy umowie o zniesienie współwłasności lub o dział spadku - wartość
    rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego nabytego ponad wartość udziału we
    współwłasności lub spadku,
    ----

    Ale nie wiem jak *w danym przypadku* z ew. zwolnianiami... BTW: kiedyś
    było zwolnienie, no ale wyborcy wybrali innych rządzących ;>
    Ale różne zwolnienia są - tylko ja się nie podejmuję interpretacji
    np. tego (art. 9 ustawy o PCC):
    ++++
    art.9 Zwalnia się od podatku [...]
    2) przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami
    składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących
    się na obszarze miast, w drodze umów:
    a) sprzedaży,
    b) dożywocia,
    c) o dział spadku - w części dotyczącej spłat lub dopłat,
    -----

    > + rozumiem ze jesli nie bedzie w rownych czesciach to placi ta osoba co ma
    > + wiecej PCC?

    Nie ma tak dobrze - przecież jeśli to "darujący" *ma* zaś "dostający"
    *nie ma* to prościej będzie skasować tego co "ma" :>
    Ustawodawca zapodał tak:
    ++++
    Art. 4. Obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych ciąży
    na:
    1) stronach czynności cywilnoprawnych,
    [...]
    Art. 5. 1. Obowiązek zapłaty podatku, z zastrzeżeniem ust. 2, ciąży
    solidarnie na osobach fizycznych, osobach prawnych i jednostkach
    organizacyjnych niemających osobowości prawnej będących stronami czynności
    cywilnoprawnej [...]
    ----

    > + bo troche to dla mnie namieszane placic podwojny podatek...

    Ech... a ile podatków płacisz jak np. kupujesz sól...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)