  • 1. Data: 2004-04-08 18:27:21
    Temat: spolka cywilna a ubezpieczenie zdrowotne
    Od: "mareK" <m...@g...pl>

    witam
    Czy ktoś moze wie czy w spólce cywilnej można ZUS płacić za wspólników , bo
    robimy tak od kilku lat i zawsze było dobrze ,bo cały ZUS płaciła spółka za
    wspólników i pracownika i wpuszczaliśmy to w koszty.
    W tym roku przy oddawaniu PIT 36 pani w skarbowym powiedziała ,że to błąd
    ,bo od 3 lat ubezpieczenie zdrowotne musi być płacone przez wspólników
    osobiście na nazwisko i nie może być księgowane jako koszty spółki tylko
    odliczane w PIT 36 w odpowiedniej pozycji jako zwolnienie z podatku ,co
    oczywiście kwotowo wyjdzie na to samo ,ale rubrykowo nie.
    W ZUS mówią ,że spółka cywilna może płacić zdrowotne za wspólnika, wtedy
    jest mniej kwitków i bałaganu.
    Pani w skarbowym mimo stwierdzenia błędu, PIT przyjeła i już w końcu nie
    wiem jak to jest .
    Może ktoś wie - jakaś podstawa prawna?
    Pzdr
    mareK

  • 2. Data: 2004-04-09 23:09:25
    Temat: Re: spolka cywilna a ubezpieczenie zdrowotne
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Apr 2004, mareK wrote:
    [...]
    >+ W tym roku przy oddawaniu PIT 36 pani w skarbowym powiedziała ,że to błąd
    >+ ,bo od 3 lat ubezpieczenie zdrowotne musi być płacone przez wspólników
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    >+ osobiście na nazwisko i nie może być księgowane jako koszty spółki tylko
    >+ odliczane w PIT 36 w odpowiedniej pozycji jako zwolnienie z podatku ,co
    >+ oczywiście kwotowo wyjdzie na to samo ,ale rubrykowo nie.

    Obudź się.
    Ubezpieczenie ZDROWOTNE odlicza się od PODATKU.
    Zdecydowanie wychodzi KORZYSTNIEJ odliczyć od podatku niż "zaliczyć
    rubrykowo w koszt" !
    Nadto od zeszłego roku odlicza się je NIE CAŁE co jeszcze komplikuje
    rozliczenia.
    Jako koszt to wliczasz FP i ew. *mozesz* liczyć społeczne...

> [...]
    >+ jest mniej kwitków i bałaganu.
    >+ Pani w skarbowym mimo stwierdzenia błędu, PIT przyjeła i już w końcu nie

    A ja nie mam pojęcia od czego owo zdrowotne odliczałeś :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-04-10 10:07:46
    Od: "SP9LWH" <s...@a...pl>

    Użytkownik "mareK" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

    W jakie koszty ?
    Od "zawsze" płacimy ZUS z konta spółki za wspólników, ale rozliczenie
    następuje w osobistych PITach wspólników, a nie w spółce

  • 4. Data: 2004-04-11 13:26:28
    Od: "MarKust71" <m...@e...pl>

> [...]
    > jest mniej kwitków i bałaganu.
    > Pani w skarbowym mimo stwierdzenia błędu, PIT przyjeła i już w końcu nie

    Witam !

    Właściwie już wszystko zostało powiedziane. Ubezpieczenie zdrowotne (a teraz
    składka na NFZ) nie od trzech lat, ale od roku 1999 stanowi ODLICZENIE OD
    PODATKU i w przypadku wspólników spółki cywilnej nie stanowi kosztów
    uzyskania przychodów (podstawa prawna - ustawa o podatku dochodowym od osób
    fizycznych). Do kosztów zalicza się tylko składki na Fundusz Pracy i Fundusz
    Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. W myśl wymienionej ustawy to każdy
    ze wspólników, a nie spółka, jest podatnikiem podatku dochodowego - składają
    oni co miesiąc PIT-5 od momentu wystąpienia zaliczki na podatek dochodowy.
    Co do ubezpieczeń społecznych (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe),
    to stanowią one ODLICZENIE OD DOCHODU, chociaż istnieje na razie (ale pewnie
    nie na długo) możliwość zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. W
    związku z planami uzależnienia wysokości podstawy naliczania składek od
    dochodów podatnika, Ustawodawca z pewnością zadba, aby nasze dochody na
    papierze musiały być odpowiednio wysokie.
    Co do sposobów opłacania składek, to wszystko zależy od sposobu zgłoszenia
    do ZUS. Najprostszym sposobem jest zgłoszenie spółki jako płatnika (na
    formularzu ZUS-ZPA), a wspólników i pracowników jako ubezpieczonych
    (ZUS-ZUA). Niestety znam przypadki, gdzie urzędnicy ZUS-u w swej genialności
    kazali zgłaszać spółkę jako płatnika, a każdego ze wspólników jako osobną
    osobę prowadzącą działalność gospodarczą (ZUS-ZFA + ZUS-ZUA). W taki
    przypadku co miesiąc trzeba przygotowywać kilka deklaracji (dla każdego
    wspólnika + firma) i co za tym idzie, osobne przelewy.

    Marek