    From: Andrzej Smereka <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: spółka cywilna i lokal wpsolnika
    Date: Fri, 17 Dec 2004 19:38:03 +0100
    Sender: a...@p...onet.pl@host67.milicz.jarsat.pl

    Maddy napisał(a):

    > Pomocy bo się zakręciłam.
    >
    > Wychodzi mi że kiedy w spółce cywilnej jedne ze wspólników udostępnia
    > swój lokal na działalność spółki to drugi ma niedopłatne swiadczenie.
    > Ale to absurdalne.
    >
    > W moim przypadku wspólnik nie może wnieść tego lokalu aportem (co by
    > rozwiązało wątpliwości) bo to jest po prostu pomieszczenie w jego domku.
    > Więc wychodzi że drugi wspólnik ma przychód.. a może nie?
    > Za późno, ja po uszy w pitach a tu mi rzucają taka zagadkę do
    > rozwiązania "na wczoraj".
    >
    > Help!
    >
    > Maddy

    *Artykuł z:Gazeta Podatkowa nr 32/(32)* z dn. 2004-04-29, strona *11
    *Autor: Ewa Gruchot
    *

    Użyczenie nieruchomości przez wspólnika spółce cywilnej

    *
    Gdy spółka cywilna uzyskuje nieodpłatne świadczenia od wspólników,
    rozliczenia tych świadczeń należy dokonać zgodnie z wyjaśnieniami
    Ministerstwa Finansów zawartymi w piśmie z dnia 4 kwietnia 2002 r., nr
    PB4/AK-031-23/02, których treść jest następująca:

    "(...)/ jeżeli wspólnik spółki osobowej wykonuje świadczenie na rzecz
    tej spółki, to z podatkowego punktu widzenia jest to świadczenie "dla
    samego siebie" w takim zakresie, w jakim "przychody i koszty spółki
    osobowej" stanowią jego przychody i jego koszty. Jeżeli więc takie
    świadczenia są odpłatne, to u takiego wspólnika przychody równe są jego
    kosztom, jeżeli zaś wspomniane świadczenia są nieodpłatne, u tego
    wspólnika nie wystąpi ani przychód, ani koszt. Jednocześnie, w takim
    przypadku, nie będzie można mówić o uzyskaniu ani przez spółkę osobową,
    ani przez tego wspólnika przychodu "z tytułu otrzymanych nieodpłatnych
    świadczeń", bowiem spółka nie jest podatnikiem podatku dochodowego, a
    wspólnik - w sensie podatkowym - "świadczył samemu sobie". Nie wyklucza
    to faktu, że tego rodzaju świadczenie może stanowić przychód pozostałych
    wspólników takiej spółki (...)"./

    Z przedstawionych wyjaśnień wynika, że w przypadku, gdy wspólnik spółki
    cywilnej użycza spółce nieruchomość dla potrzeb prowadzonej przez tę
    spółkę działalności gospodarczej, przychód z tytułu nieodpłatnych
    świadczeń powstaje tylko po stronie pozostałych wspólników.

    --
    Andrzej Smereka

    a...@p...onet.pl