  • 1. Data: 2004-12-17 17:26:40
    Temat: spółka cywilna i lokal wpsolnika
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Pomocy bo się zakręciłam.

    Wychodzi mi że kiedy w spółce cywilnej jedne ze wspólników udostępnia
    swój lokal na działalność spółki to drugi ma niedopłatne swiadczenie.
    Ale to absurdalne.

    W moim przypadku wspólnik nie może wnieść tego lokalu aportem (co by
    rozwiązało wątpliwości) bo to jest po prostu pomieszczenie w jego domku.
    Więc wychodzi że drugi wspólnik ma przychód.. a może nie?
    Za późno, ja po uszy w pitach a tu mi rzucają taka zagadkę do
    rozwiązania "na wczoraj".

    Help!

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 2. Data: 2004-12-17 18:38:03
    Temat: Re: spółka cywilna i lokal wpsolnika
    Od: Andrzej Smereka <a...@p...onet.pl>

    Maddy napisał(a):

> [...]
    > Więc wychodzi że drugi wspólnik ma przychód.. a może nie?
    > Za późno, ja po uszy w pitach a tu mi rzucają taka zagadkę do

    *Artykuł z:Gazeta Podatkowa nr 32/(32)* z dn. 2004-04-29, strona *11
    *Autor: Ewa Gruchot
    *

    Użyczenie nieruchomości przez wspólnika spółce cywilnej

    *
    Gdy spółka cywilna uzyskuje nieodpłatne świadczenia od wspólników,
    rozliczenia tych świadczeń należy dokonać zgodnie z wyjaśnieniami
    Ministerstwa Finansów zawartymi w piśmie z dnia 4 kwietnia 2002 r., nr
    PB4/AK-031-23/02, których treść jest następująca:

    "(...)/ jeżeli wspólnik spółki osobowej wykonuje świadczenie na rzecz
    tej spółki, to z podatkowego punktu widzenia jest to świadczenie "dla
    samego siebie" w takim zakresie, w jakim "przychody i koszty spółki
    osobowej" stanowią jego przychody i jego koszty. Jeżeli więc takie
    świadczenia są odpłatne, to u takiego wspólnika przychody równe są jego
    kosztom, jeżeli zaś wspomniane świadczenia są nieodpłatne, u tego
    wspólnika nie wystąpi ani przychód, ani koszt. Jednocześnie, w takim
    przypadku, nie będzie można mówić o uzyskaniu ani przez spółkę osobową,
    ani przez tego wspólnika przychodu "z tytułu otrzymanych nieodpłatnych
    świadczeń", bowiem spółka nie jest podatnikiem podatku dochodowego, a
    wspólnik - w sensie podatkowym - "świadczył samemu sobie". Nie wyklucza
    to faktu, że tego rodzaju świadczenie może stanowić przychód pozostałych
    wspólników takiej spółki (...)"./

    Z przedstawionych wyjaśnień wynika, że w przypadku, gdy wspólnik spółki
    cywilnej użycza spółce nieruchomość dla potrzeb prowadzonej przez tę
    spółkę działalności gospodarczej, przychód z tytułu nieodpłatnych
    świadczeń powstaje tylko po stronie pozostałych wspólników.

    --
    Andrzej Smereka

    a...@p...onet.pl

    Autor: Ewa Gruchot

    a...@p...onet.plZgadzam się z tym poglądem

  • 4. Data: 2004-12-18 01:40:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Dec 2004, Maddy wrote:

    > + Wychodzi mi że kiedy w spółce cywilnej jedne ze wspólników udostępnia swój
    > + lokal na działalność spółki to drugi ma niedopłatne swiadczenie.
    > + Ale to absurdalne.

    No, oprócz artykułu zapodanego przez Andrzeja były również
    takie same wywody dotyczące kosztów z takim samym wnioskiem
    (że może tak być iż coś jest kosztem tylko dla *niektórych*
    wspólników).
    IMHO absurd jest pozorny, natomiast skutkiem jest niezła komplikacja
    rozliczeń PIT :(

    > + W moim przypadku wspólnik nie może wnieść tego lokalu aportem (co by
    > + rozwiązało wątpliwości) bo to jest po prostu pomieszczenie w jego domku.

    No dobrze.
    Znasz taką doradczynię co to grupowiczowi pod nos podsunęła wnioski
    dotyczące "inwestycji w obcym środku trwałym" ;)
    Sugeruję że do sp-ki można oprócz własności "materialnej" wnosić
    *prawa*. Co by się stało jakby wniósł "prawo użytkowania" ?

    Oczywiście to prawo trzeba by wycenić - i nie wiem czy koncept
    wyceny wg PCC (art. 6.6.1: "W przypadku zawarcia umów, o których
    mowa w ust. 1 pkt 6 na czas nieokreślony, podstawę opodatkowania
    może stanowić zgodnie z oświadczeniem podatnika:
    1) wartość świadczeń za lat 10, albo [...]"

    ...mógłby nadawać się do ujęcia jako "wartość prawa będąca przedmiotem
    wkładu"....
    Potraktuj to jako luźną dywagację, ale a nuż... :]
    ...i doczytaj resztę ;) (sugeruję najpierw post ciurkiem
    a potem linki wg wyboru !)

    > + Więc wychodzi że drugi wspólnik ma przychód.. a może nie?

    IMHO dobrze ci wychodzi.
    Wywody o koszcie podrzucę:
    http://groups.google.pl/groups?selm=Pine.WNT.4.60.04
    06210808320.-84266409%40Athlon.portezjan.zabrze.pl

    ...tu o przychodach właśnie i powołuję się na USy, widać była
    wzmianka w prasie :) (autocytat: "Co prawda widziałem artykuł
    w RP w którym doradzca dziwił się takiej praktyce "podejœcia"
    Urzędów Skarbowych, ale jak dla mnie wynika ona jasno i prosto
    z przepisów !"):
    http://groups.google.pl/groups?selm=Pine.WNT.4.58.04
    04190945490.-622333%40Athlon.portezjan.zabrze.pl

    Starszy cytat z identycznej treści (minister przepisał odpowiedź
    od poprzedniego ministra :)):
    http://groups.google.pl/groups?hl=pl&lr=&c2coff=1&sa
    fe=off&selm=Pine.LNX.4.21.0204260730530.21581-100000
    %40irys.stanpol.com.pl

    ...o, a tu Slayer mi :) zapodał właśnie o "wnoszeniu praw":
    http://groups.google.pl/groups?hl=pl&lr=&c2coff=1&sa
    fe=off&threadm=Pine.WNT.4.56.0307152355460.-34485549
    %40k6-2.portezjan.zabrze.pl&rnum=13&prev=/groups%3Fa
    s_q%3Dwsp%25C3%25B3lnika%2520OR%2520wsp%25C3%25B3lni
    k%26as_oq%3Dkoszt%2520kosztem%26as_ugroup%3D*.podatk
    i%26as_drrb%3Db%26as_mind%3D12%26as_minm%3D5%26as_mi
    ny%3D1981%26as_maxd%3D17%26as_maxm%3D12%26as_maxy%3D
    2003%26lr%3D%26num%3D100%26hl%3Dpl
    link:
    http://www.komesnet.com.pl/free/P4_98.htm
    cytat: "wspólnicy mogš wnieœć do spółki zarówno własnoœć
    rzeczy ruchomych, nieruchomoœci lub prawa [...]"

    > + Za późno, ja po uszy w pitach a tu mi rzucają taka zagadkę do rozwiązania "na
    > + wczoraj".

    ...ufff... no to jak popatrzysz ile kB jest w linkach... ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)