    From: "Dorota M." <d...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: spolka jawna - podatki
    Date: Sun, 13 Jan 2008 19:11:57 +0100

    Według tego, co wiem, spółka jawna jest spółką prawa handlowego, ale nie
    jest osobą prawną, a spółką osobową.
    W konsekwencji - nie płaci podatku od osób prawnych.
    Podatek dochodowy płaca jej wspólnicy - stosownie do posiadanych udziałów.
    Z tego, co wiem, najczęściej dokładnie tak, jak w spółce cywilnej - chyba w
    zakresie podatku dochodowego NIE MA ŻADNEJ RÓŻNICY miedzy spółką cywilną i
    jawną (jawną, utworzoną przez osoby fizyczne)
    Wcześniej była interpretacja, że jawna MUSI PROWADZIĆ KSIĘGI HANDLOWE, ale
    później ukazała się interpretacja, że jeśli jest to spólka wyłącznie osób
    fizycznych, to nie musi, o ile nie przekroczy limitów z ustawy o
    rachunkowości.

    Użytkownik <b...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    On 12 Sty, 01:17, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > Hłe, hłe, a ten pomysł skąd?
    > Pytam, bo podobny "numer" występuje przy spółce cywilnej: praktyka
    > jest taka, że wspólnicy sobie "podbierają" zysk na bieżące
    > potrzeby,

    no z czegos zyc trzeba, nie tylko raz na rok.
    > Art. 52.
    > § 1. Wspólnik może żądać podziału i wypłaty cało ci zysku
    > z końcem każdego roku obrotowego.

    czytalem, ale z tego nie wynika, ze nie moze dostać częściej?

    > Takie cóś to w jednoosobowej DG!

    zaliczki w DG? tam sie po prostu wyplaca nadwyzke i z niej korzysta.
    nigdy nie slyszalem, zeby ktos wyplacal pieniadze z DG raz na rok.

    > Pomijam sprawę taką: podatek dochodowy płaci *spółka* czy
    > jednak *wspólnicy*? Jak ci ostatni, to nie widzę podstaw
    > żeby coś *dodatkowo* opodatkować.

    wspolnicy placa.
    ogolnie sp. j. jest pokrecona - ma ulomna osobowosc prawna, moze
    pozywac i byc pozywana, bedzie tez platnikiem VAT.
    ale podatek placa wspolnicy (i odpowiadaja calym majatkiem). Tylko
    wlasnie zastanawialem sie, czy w zwiazku z tym, ze spolka podpada pod
    KSH (ale mozna KPiR prowadzic) to "wyciaganie" kasy "ze spolki" nie
    wymaga dowodow ksiegowych czy cuś.

    > Na PIT powiadasz... a CIT to kto zapłaci??

    np. przez umowy zlecenia? ale faktycznie, wtedy wpada sie w progresję :
    (