  • 1. Data: 2008-01-11 16:12:50
    Temat: spolka jawna - podatki
    Od: "b...@g...com" <b...@g...com>

    Jestem w przededniu otwarcia sp. j. i nachodza mnie watpliwosci
    podatkowe.

    1. Jak "wyprowadzac" ze spolki zysk w ciagu roku obrotowego.
    Domyslam sie, ze to jakies zaliczki na zysk, ale jak sie to podatkuje?

    2. Czy sp. j. placi jakies podatki, czy calosc nalezy do pita
    wspolnikow?

    3. Zastanawiam sie, czy nie latwiej byloby mi zalozyc sp z o.o.
    (kapital/udzialy i tak beda wyzsze niz 50k), ale chcialbym uniknac
    pelnej ksiegowosci, ze wzgledu na koniecznosc powiazania konta
    bankowego z kontem ksiegowym oraz wyższe koszty prowadzenia ksiąg) -
    ale czy przypadkiem przy spolce z o.o. nie zaoszczedze na PIT?

  • 2. Data: 2008-01-12 00:17:51
    Temat: Re: spolka jawna - podatki
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Jan 2008, b...@g...com wrote:

    > Jestem w przededniu otwarcia sp. j. i nachodza mnie watpliwosci
    > podatkowe.
    >
    > 1. Jak "wyprowadzac" ze spolki zysk w ciagu roku obrotowego.

    Hłe, hłe, a ten pomysł skąd?
    Pytam, bo podobny "numer" występuje przy spółce cywilnej: praktyka
    jest taka, że wspólnicy sobie "podbierają" zysk na bieżące
    potrzeby, tyle że najwyraźniej wg przepisów jest to bezprawne!

    Przy S.J. czytając z KSH:
    http://www.gofin.pl/5,224,31794,0.html
    +++
    Art. 52.
    § 1. Wspólnik może żšdać podziału i wypłaty całoœci zysku
    z końcem każdego roku obrotowego.
    ---

    Może być? :)
    Przy spzoo zresztą nie będzie inaczej (prawo do zysku dopiero
    po rozliczeniu roku), co najwyżej gorzej.

    > Domyslam sie, ze to jakies zaliczki na zysk,

    Takie cóś to w jednoosobowej DG!
    Na jakiej podstawie można by naruszyć powyższy zapis z KSH?

    > ale jak sie to podatkuje?

    IMO art.2 UoPDoOF:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 2
    1. Przepisów ustawy nie stosuje się do:
    4) przychodów wynikajšcych z czynnoœci, które nie mogš być przedmiotem
    prawnie skutecznej umowy,
    ---

    Skoro wspólnik nie może brać zaliczki, bo mu *nie przysługuje*, to
    nie można z tego podatku policzyć...
    Dobrze gadam?
    Pomijam sprawę taką: podatek dochodowy płaci *spółka* czy
    jednak *wspólnicy*? Jak ci ostatni, to nie widzę podstaw
    żeby coś *dodatkowo* opodatkować.
    Zysk (opodatkowany) jest w ramach majątku spółki, co najwyżej
    bezprawnie "brany z kasy" (przed końcem roku), ale podatkowo
    to nie powinno powodować skutków (najwyżej karne, jak w razie
    bankructwa wierzyciele się dowiedzą że ktoś coś bezprawnie
    wziął z kasy).

    > 2. Czy sp. j. placi jakies podatki, czy calosc nalezy do pita
    > wspolnikow?

    Na mój gust jest np. podatnikiem VAT, tak samo jak SC.
    Bycie podatnikiem VAT nie wymaga osobowości ani posiadania
    własnego majątku - wystarczy bycie "inną instytucją", czy
    jak tam to ujęli.

> [...]
    > bankowego z kontem ksiegowym oraz wyższe koszty prowadzenia ksiąg) -
    > ale czy przypadkiem przy spolce z o.o. nie zaoszczedze na PIT?

    Na PIT powiadasz... a CIT to kto zapłaci??
    Żeby pieniądze wziąć (ze spzoo) w formie wynagrodzenia, to nie da
    się skorzystać z "liniowego". A żeby je wziąć w postaci dywidendy
    (w wysokości "liniowego") trzeba najpierw zapłacić CIT.
    Jak nie kijem go, to pałką.
    Ktoś zapodawał niedawno patent: spółka komandytowa, w ktorej
    komandytariuszem jest spzoo a komplementariuszem właściciel(e)
    tejże spzoo :> (acz wad spzoo to nie umniejszy).
    Ale to dla "niedopowiedzialności" a nie normalnego działania
    (chyba SJ starczy).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-01-12 06:27:24
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    Głównie na ZUS możesz....

    > Na PIT powiadasz... a CIT to kto zapłaci??
    > Żeby pieniądze wziąć (ze spzoo) w formie wynagrodzenia, to nie da
    > się skorzystać z "liniowego".

    Bo?
    Własna działalność, kontrakt managerski i jechane.....

  • 4. Data: 2008-01-12 09:15:00
    Od: "b...@g...com" <b...@g...com>

    On 12 Sty, 01:17, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > Hłe, hłe, a ten pomysł skąd?
    > Pytam, bo podobny "numer" występuje przy spółce cywilnej: praktyka
    > jest taka, że wspólnicy sobie "podbierają" zysk na bieżące
    > potrzeby,

    no z czegos zyc trzeba, nie tylko raz na rok.
    > Art. 52.
    > § 1. Wspólnik może żšdać podziału i wypłaty cało ci zysku
    > z końcem każdego roku obrotowego.

    czytalem, ale z tego nie wynika, ze nie moze dostać częściej?

    > Takie cóś to w jednoosobowej DG!

    zaliczki w DG? tam sie po prostu wyplaca nadwyzke i z niej korzysta.
    nigdy nie slyszalem, zeby ktos wyplacal pieniadze z DG raz na rok.

    > Pomijam sprawę taką: podatek dochodowy płaci *spółka* czy
    > jednak *wspólnicy*? Jak ci ostatni, to nie widzę podstaw
    > żeby coś *dodatkowo* opodatkować.

    wspolnicy placa.
    ogolnie sp. j. jest pokrecona - ma ulomna osobowosc prawna, moze
    pozywac i byc pozywana, bedzie tez platnikiem VAT.
    ale podatek placa wspolnicy (i odpowiadaja calym majatkiem). Tylko
    wlasnie zastanawialem sie, czy w zwiazku z tym, ze spolka podpada pod
    KSH (ale mozna KPiR prowadzic) to "wyciaganie" kasy "ze spolki" nie
    wymaga dowodow ksiegowych czy cuś.

    > Na PIT powiadasz... a CIT to kto zapłaci??

    np. przez umowy zlecenia? ale faktycznie, wtedy wpada sie w progresję :
    (

  • 5. Data: 2008-01-12 09:43:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Jan 2008, Cavallino wrote:

    > Bo?
    > Własna działalność, kontrakt managerski i jechane.....

    I co, US nie czepia się ani art.13..9 (kontrakt menadżerski, jako
    wyłączony *podatkowo* z zaliczenia do przychodów z DG) ani przedmiotów
    powiązanych?

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-01-12 09:52:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Jan 2008, b...@g...com wrote:

    > no z czegos zyc trzeba, nie tylko raz na rok.

    :)
    Ale przepis formalnie nie pozwala. Odnośnie SC w KC jest
    podobny zapis.

    > czytalem, ale z tego nie wynika, ze nie moze dostać częściej?

    Podejrzewam, że "wszyscy tak robią" i wiele się nie dzieje.
    Ale "w razie wtopy" pewnie da się to podciągnąć to pod różne zapiski,
    np. art.300 KK.

    > zaliczki w DG? tam sie po prostu wyplaca nadwyzke i z niej korzysta.

    Ano tak, owa "wypłata" pełni taką rolę :)

    > nigdy nie slyszalem, zeby ktos wyplacal pieniadze z DG raz na rok.

    No przecież piszę, że przy 1-osobowej DG "tak cóś", znaczy coś takie
    coś JEST dopuszczalne :), przepraszam jak niejasno zapisałem.
    BTW: o tym, że przy spółkach osobowych (i SC) są ograniczenia co do
    rozgrabiania (przez wzpólników) zysku "na bieżąco", dowiedziałem
    się z kategorii "trudne pytania" które padały na grupie.

> [...]
    > wlasnie zastanawialem sie, czy w zwiazku z tym, ze spolka podpada pod
    > KSH (ale mozna KPiR prowadzic) to "wyciaganie" kasy "ze spolki" nie

    Pewnie wymaga, i rozumiem że idzie o to, jak to opisać.
    Niewątpliwie "zaliczka", czy może być "na przyszły zysk"?
    Może ktoś oblatany z PK objaśni :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-01-12 11:48:18
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 12-01-2008 o 10:52:40 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > :)
    > Ale przepis formalnie nie pozwala. Odnośnie SC w KC jest
    > podobny zapis.

    IMVHO zaplątałeś się w myślenie "skoro przepis nie mówi że wolno to nie
    wolno".
    A to dotyczy tylko urzedasów, my możemy robić wszytsko to, cop nie jest
    zabronione.

    pozdr,
    tommyz

  • 8. Data: 2008-01-12 12:24:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Jan 2008, t...@o...pl wrote:

> [...]
    [...]
    > IMVHO zaplątałeś się

    Zaraz będę się bronił przed tą tezą ;)

    > w myślenie "skoro przepis nie mówi że wolno to nie wolno".
    > A to dotyczy tylko urzedasów, my możemy robić wszytsko to, cop nie jest
    > zabronione.

    Ale właśnie *jest zabronione*.
    _117.html
    +++
    Art. 863
    § 1. Wspólnik nie może rozporzšdzać udziałem we wspólnym majštku
    wspólników ani udziałem w poszczególnych składnikach tego majštku.
    § 2. W czasie trwania spółki wspólnik nie może domagać się podziału
    wspólnego majštku wspólników.
    Art. 868
    § 1. Wspólnik może żšdać podziału i wypłaty zysków dopiero po
    rozwišzaniu spółki.
    § 2. Jednakże gdy spółka została zawarta na czas dłuższy, wspólnicy
    mogš żšdać podziału i wypłaty zysków z końcem każdego roku obrachunkowego.
    ---

    Jasno i wyraźnie!

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-01-12 12:38:26
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 12-01-2008 o 13:24:47 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > [...]
    >
    > Zaraz będę się bronił przed tą tezą ;)

    > Ale właśnie *jest zabronione*.
    > (...)

    No dobra, to teraz powiedz mi, co grozi za wypłacenie sobie takich
    zaliczek ?
    Przepisu karnego AFAIK nie ma, więc to tylko taki zapis na wypadek gdyby
    jeden wspólnik
    cichcem coś wyprowadzał ze spółki. A jeśli to za porozumieniem stron, to
    nic się nie dzieje.

    pozdr,
    tommyz

  • 10. Data: 2008-01-12 14:31:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Jan 2008, t...@o...pl wrote:

    > No dobra, to teraz powiedz mi, co grozi za wypłacenie sobie takich zaliczek ?
    > Przepisu karnego AFAIK nie ma, więc to tylko taki zapis na wypadek gdyby
    > jeden wspólnik cichcem coś wyprowadzał ze spółki.

    Popatrz dwa posty wyżej w wątku (znaczy ja mam normalnie, starsze
    u góry) - jak np. spółka popadnie w kłopoty, to wierzyciele mają
    w garści oprócz nasyłania komornika argument karny w postaci
    "wyprowadzania majątku". KK 300 bodajże.

    > A jeśli to za porozumieniem stron, to nic się nie dzieje.

    Dopóki "nic się nie dzieje", to mi się też tak wydaje :)
    No, może poza brakiem jasnej i zgodnej z wszystkimi przepisami odpowiedzi
    jak to zaksięgować, jeśli spółka jest na księgach.

    pzdr, Gotfryd