    From: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: sprzedaż samochodów a DG - faktura VAT!
    Date: Fri, 4 Mar 2005 09:47:34 +0100
    Sender: m...@a...pl@axp245.neoplus.adsl.tpnet.pl

    "meku" <m...@o...pl> wrote in message
    news:d07pi8$gfr$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Szukałem odpowiedzi i nie znalazłem.
    > Musze sprzedać dwa samochody osobowe firmowe ( działalnośc gospodarcza
    > osoby fizycznej na zasadach ogólnych)
    > Samochody są amortyzowane
    > Pytanie moje jest następujące: Czy sprzedając w/w samochody ( i jak je
    > sprzedając) zapłace 22% VAT? Czy sprzedaz musi być na fakturę VAT? Nie
    można
    > jakoś "wycofac" samochdów osobowych z firmy i sprzeda c jako osoba
    fizyczna
    > na umowe kupna -sprzedaży?..
    > To juz tyle.. Jeśli ktoś ma jakieś doświadczenia i info.. oczekuję na odp.
> [...]

    na podst. art. 43 ust. 1 pkt. 2 oraz definicji towarów używanych z art. 43
    ust. 2 możesz wg mnie sprzedać te samochody ze stawką VAT zw. (zakładam, że
    nie odliczyłeś VAT przy zakupie). Ponieważ to Twój majątek działalności
    gosp. to na podstawie faktury VAT, a nie wyłącznie umowy kupna-sprzedaży. I
    nie płacisz podatku PCC, bo wystawiasz fakturę. Zastanawiam się tylko nad
    tym, czy jeżeli sprzedajesz samochód osobie fizycznej, to czy nie powinieneś
    tego przez kasę fiskalną przepuścić, hmm... to do sprawdzenia.
    Być moze Twoja ksiegowa bała się tego vat zw. ze względu na konieczność
    liczenia proporcji VAT itd., ale w nowej ustawie dostawa środków trwałych
    jest wyłączona z obrotu który uwzględnia się w liczeniu proporcji VAT, więc
    nie ma problemu.
    Jeżeli chodzi o podatek dochodowy, to podstawą podatku będzie kwota
    sprzedaży pomniejszona o nieumorzoną część ST.

    Wycofywanie samochodów przed sprzedażą jest ryzykowne w tym sensie, że nadal
    będzie to przychód z działalnosci gosp. (zdaje się musi upłynąć ileś tam
    lat, żeby nie był to przychód z dział. gosp.) Wg mnie ogólnie to kiepski
    pomysł z tym wycofaniem. Możesz to zrobić jako firma i już.

    pzdr.
    Magdi