  • 1. Data: 2005-03-03 19:36:09
    Temat: sprzedaż samochodów a DG - faktura VAT!
    Od: "meku" <m...@o...pl>

    Szukałem odpowiedzi i nie znalazłem.
    Musze sprzedać dwa samochody osobowe firmowe ( działalnośc gospodarcza
    osoby fizycznej na zasadach ogólnych)
    Samochody są amortyzowane

    1, Fiat siena wartość ok 10000 zł. w firmie 5 lat samochód osobowy.
    Wciągnięty jako środek trwały na podstawie polisy AC. ( najpierw miałem
    samochód, a pozniej założyłem firme)

    2. Nubira - wartośc ok 20000 zł. w firmie 2 lata - samochód do 1,05,2004
    ciężarowy a teraz osobowy. W dowodzie - jest ciężarowy. Samochód
    zakupiono na podstawie umowy KUPNA-SPRZEDAŻY od osoby fizycznej nie
    prowadzącej DG. oczywiście Vatu w każdym przypadku nie odliczyłem.

    Kiedys juz sprzedałem jeden samochód - i moja księgowa kazała mi wystawic
    fakture VAT - z naliczeniem 22% podatku VAT. Oczywiście w plecy byłem owe
    22% wartości podatku. Sprzedaż z 22% podatku VAT motywowała czymś takim
    ..( jeśłi sprzedaż nastąpi jako ZW - będe musiał zapłacić jakis usredniony
    podatek podochodowy czy co ?.. nie bardzo wiem o co jej chodziło ale tak
    zrobiułem--sprzedałem ze stratą 22% VAT)

    Pytanie moje jest następujące: Czy sprzedając w/w samochody ( i jak je
    sprzedając) zapłace 22% VAT? Czy sprzedaz musi być na fakturę VAT? Nie można
    jakoś "wycofac" samochdów osobowych z firmy i sprzeda c jako osoba fizyczna
    na umowe kupna -sprzedaży?..
    To juz tyle.. Jeśli ktoś ma jakieś doświadczenia i info.. oczekuję na odp.
    Z podziękowaniem: LAIK podatkowy :-) Mariusz

  • 2. Data: 2005-03-04 08:47:34
    Temat: Re: sprzedaż samochodów a DG - faktura VAT!
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

    "meku" <m...@o...pl> wrote in message
> [...]
    > To juz tyle.. Jeśli ktoś ma jakieś doświadczenia i info.. oczekuję na odp.
    > Z podziękowaniem: LAIK podatkowy :-) Mariusz

    na podst. art. 43 ust. 1 pkt. 2 oraz definicji towarów używanych z art. 43
    ust. 2 możesz wg mnie sprzedać te samochody ze stawką VAT zw. (zakładam, że
    nie odliczyłeś VAT przy zakupie). Ponieważ to Twój majątek działalności
    gosp. to na podstawie faktury VAT, a nie wyłącznie umowy kupna-sprzedaży. I
    nie płacisz podatku PCC, bo wystawiasz fakturę. Zastanawiam się tylko nad
    tym, czy jeżeli sprzedajesz samochód osobie fizycznej, to czy nie powinieneś
    tego przez kasę fiskalną przepuścić, hmm... to do sprawdzenia.
    Być moze Twoja ksiegowa bała się tego vat zw. ze względu na konieczność
    liczenia proporcji VAT itd., ale w nowej ustawie dostawa środków trwałych
    jest wyłączona z obrotu który uwzględnia się w liczeniu proporcji VAT, więc
    nie ma problemu.
    Jeżeli chodzi o podatek dochodowy, to podstawą podatku będzie kwota
    sprzedaży pomniejszona o nieumorzoną część ST.

    Wycofywanie samochodów przed sprzedażą jest ryzykowne w tym sensie, że nadal
    będzie to przychód z działalnosci gosp. (zdaje się musi upłynąć ileś tam
    lat, żeby nie był to przychód z dział. gosp.) Wg mnie ogólnie to kiepski
    pomysł z tym wycofaniem. Możesz to zrobić jako firma i już.

    pzdr.
    Magdi

  • 3. Data: 2005-03-04 10:10:35
    Od: "latet" <l...@l...pl>

> [...]
    > ust. 2 możesz wg mnie sprzedać te samochody ze stawką VAT zw. (zakładam,

    A jasli było tak:

    1) samochod kupilem uzywany, 3-letni od osoby prywtnej,
    bez VAT-u, na rok przed rozpoczeciem dzialanosci

    2) wciągnąłem go potem do EŚT

    3) przez 3 lata zamortyzowałem całkowiecie

    4) teraz chce go sprzedać.

    Wiem co z dochodowym, ale jesli chodzi o VAT,
    to zawsze myslalem (tak mi mówiono), że sprzedaję
    go bez VAT-u.
    Tylko sam nie wiem, jakbym miał wystawić fakturę
    na samochód... ze stawką "ZW"???

    latet

  • 4. Data: 2005-03-04 11:18:04
    Od: Mariusz_M <m...@g...pl>

    latet wrote:

    > Wiem co z dochodowym, ale jesli chodzi o VAT,
    > to zawsze myslalem (tak mi mówiono), że sprzedaję
    > go bez VAT-u.
    > Tylko sam nie wiem, jakbym miał wystawić fakturę
    > na samochód... ze stawką "ZW"???
    Tak ! IMO VAT płacisz wtedy gdy: wytworzysz wartość dodaną lub
    korzystasz z odliczenia VAT przy zakupie (wciagasz do DG jako netto).
    Ja sprzedalem samochod uzytkownay w DG zgodnie z Twoim opisem i
    wystawiłem kupującemu FV z VAT ZW.

    --
    Pozdrawiam,
    Mariusz /Maniek/

  • 5. Data: 2005-03-04 11:34:10
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

    "latet" <l...@l...pl> wrote in message
> [...]
    > to zawsze myslalem (tak mi mówiono), że sprzedaję
    > go bez VAT-u.
    > Tylko sam nie wiem, jakbym miał wystawić fakturę

    normalnie piszesz stawka zw. z powołaniem się na wspomniany przeze mnie w
    poprzednim poście numer artykułu z ustawy o PTU

    Magdi

  • 6. Data: 2005-03-04 12:38:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Mar 2005, Magdalena wrote:
    >+ Wycofywanie samochodów przed sprzedażą jest ryzykowne w tym sensie, że nadal
    >+ będzie to przychód z działalnosci gosp. (zdaje się musi upłynąć ileś tam
    >+ lat,

    ...sześć...

    >+ żeby nie był to przychód z dział. gosp.) Wg mnie ogólnie to kiepski
    >+ pomysł z tym wycofaniem. Możesz to zrobić jako firma i już.

    Ano.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)