    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: śrotki trwałe
    Date: Sun, 17 Nov 2002 00:17:02 +0100

    On Sat, 16 Nov 2002, Jacek wrote:

    >+ Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:
    >+ > Mam wątpliwości czy 7500zł wydane do ŚT wartego 2000zł
    >+ > można uznać za "remont" - ja bym podejrzewał "ulepszenie":
    >+
    >+ Ja nie mam żadnych wątpliwości.Wartość(koszt) remontu nie ma
    >+ znaczenia,pod warunkiem że jest to remont czyli przywrócenie do
    >+ poprzedniego stanu.

    Zgoda. "Poprzedni stan" był taki że ŚT w momencie poddania
    amortyzacji miał "używalność" np. 5000 stron. Zaznaczam:
    to była jego wartość początkowa :)
    Jakby był *nowy* i jego właściwości pozwalałyby na odbicie
    dajmy na to 30000 stron, to odtworzenie tego stanu byłoby
    jak najbardziej na miejscu.

    >+ A tutaj znalazłem cytat z jakiegoś wyroku " Należy
    >+ bowiem zaznaczyć, że - zgodnie z utrwaloną interpretacją i bogatym w tym
    >+ zakresie orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego - przyjmuje
    >+ się, że istotą remontu jest przywrócenie pierwotnego stanu technicznego
    >+ i użytkowego środka trwałego,

    Ano i to wzbudza moje obawy. W ustawie konkretnie wymienione
    jest coś w stylu "żywotności" (nie chce mi się sprawdzać :]).

    [...]
    >+ zatem będą to wszystkie zmiany trwale przywracające pierwotny poziom
    >+ techniczny danego środka trwałego, pierwotną zdolność użytkową, utraconą
    >+ na skutek upływu czasu i eksploatacji.".

    Nie ma wątpliwości jeśli ŚT je u danego podatnika MIAŁ.
    [...]
    >+ > raczej 'remont kapitalny' mozna zakwalifikować jako ulepszenie... !
    >+ Jeśli remont to jakie znaczenie ma słowo kapitalny?

    Wycofuję określenie, nie ten był cel moich zastrzeżeń !

    Podejdź do sprawy inaczej: wymieniasz bęben razem z zakupem
    (kupujesz ksero 2kzł i bęben 7kzł, co wpisujesz do EŚT ?)
    Przecież bęben będzie ci służył do wymiany, identycznie
    jak w poprzednim przypadku :)
    [...]
    >+ W definicji słowa remont kryje się charakter kosztów.

    AFAIR (podawałem link) NSA uznawał za prawidłowe "wyrzucenie
    z kosztów" (przez US) jeśli z okazji remontu obiekt nabył
    "nowych właściwości".
    Wiem, *to* ksero tak "ogólnie" ich nie nabyło, ale od
    momentu wpisania w ŚT - i owszem... IMHO :)

    Pozdrowienia, Gotfryd