  • Data: 2004-07-20 06:09:22
    Temat: Re: ubezbieczenie, zus, dg i umowa o dzielo (dlugie)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 12 Jul 2004, elw wrote:
    [...]
    >+ > > Z tym też ostrożnie - jeśli chodzi o ZUS.
    >+ > > Lepiej umowa o pracę niech rozpocznie się przed ciążą.
    >+ > > Koleżanka, która w drugim miesiącu ciąży zmieniła pracodawcę na teścia
    >+ > > (miała u niego wyższą podstawę ubezpieczenia :-), została posądzona
    >+ > > przez ZUS o wyłudzenie pięniedzy.
    [...]
    >+ Czy ktoś spotkał z pozytywnym zakończeniem podobnej sprawy sądowej.

    Była zacięta dyskusja na .prawo - ale tak w okolicy pół roku temu
    (termin pisany z pamięci brać -50%/+200% !!), w tym okresie było
    parę artykułów z prasie - i chyba o sprawach wygranych też było.
    Na liście wypowiadali się pracownicy ZUS - i aczkolwiek osobiście
    uważam że zakład pracy NIE powinien być miejscem regulacji spraw
    socjalnych (tylko pracy - a sprawy socjalne należy regulować
    NA ZEWNĄTRZ zakładu) to *o ile* jest tak (a jest) że jeśli pracownik
    zachoruje czy "zaciąży" :) to zakład mu MUSI płacić (nawet jeśli
    zatrdunił kobietę pod koniec ciąży) - iż nijak nie widzę powodu
    dla którego takie "legalne naciągnięcie" miałoby być podważane.
    Jak dla mnie błąd jest w systemie :] i ZUSowy opór jest nieporozumieniem:
    to ustawodawca postanowił że ciężarnej "się należy" - kosztem zakładu
    pracy (czytaj: reszty pracowników) i ZUSu.
    Tyle że zakład pracy bronić się nie może - a ZUS ordynarnie odmawia.
    Ale przytaczane (i "przylinkowywane") wtedy wyroki NSA wskazywały
    jednoznacznie: jeśli umowa NIE była pozorna to zasiłki się należą !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)