    From: "Magdip" <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ubezpieczenia spoleczne
    Date: Thu, 24 Jan 2002 16:02:38 +0100

    Barbara M napisał(a) w wiadomości: ...
    >co zaliczamy do ubezpieczen spolecznych? wszystkie? tzn: emerytalne,
    >rentowe, chorobowe, wypadkowe? to jest ZUS, prawda?
    >a zdrowotne?
    >co jest obowiązkowe w przypadku gdy zawieram z innym pracodawca umowe
    >zlecenie na 15 dni, a pracuje juz u innego pracodawcy na umowe o prace?
    >pomozcie, bo mi sie juz poplatalo :-((

    cała opłata comiesięczna do ZUS składa się ogólnie z trzech elementów
    grupujących:
    - ub. społeczne (czyli z grubsza to co napisałaś)
    - ub. zdrowotne (czyli tzw. kasa chorych)
    - Fundusz pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (te składki
    w ciężar kosztu pracodawcy)

    Jeżeli pracujesz na umowę o pracę to od umowy zlecenia nie ma składek na
    ubezpieczenie społeczne, chyba że umowę taką zawrzesz z pracodawcą, z którym
    pozostajesz w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonujesz
    pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostajesz w stosunku pracy.

    składkę zdrowotną trzeba zapłacić, ale to nie jest koszt dodatkowy, bo
    pomniejsza zaliczkę na podatek dochodowy.

    Magdip