  • 1. Data: 2002-01-24 15:02:38
    Temat: Re: ubezpieczenia spoleczne
    Od: "Magdip" <m...@o...pl>

    Barbara M napisał(a) w wiadomości: ...
    >co zaliczamy do ubezpieczen spolecznych? wszystkie? tzn: emerytalne,
    >rentowe, chorobowe, wypadkowe? to jest ZUS, prawda?
    >a zdrowotne?
    >co jest obowiązkowe w przypadku gdy zawieram z innym pracodawca umowe
    >zlecenie na 15 dni, a pracuje juz u innego pracodawcy na umowe o prace?
    >pomozcie, bo mi sie juz poplatalo :-((

    cała opłata comiesięczna do ZUS składa się ogólnie z trzech elementów
    grupujących:
    - ub. społeczne (czyli z grubsza to co napisałaś)
    - ub. zdrowotne (czyli tzw. kasa chorych)
    - Fundusz pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (te składki
    w ciężar kosztu pracodawcy)

    Jeżeli pracujesz na umowę o pracę to od umowy zlecenia nie ma składek na
    ubezpieczenie społeczne, chyba że umowę taką zawrzesz z pracodawcą, z którym
    pozostajesz w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonujesz
    pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostajesz w stosunku pracy.

    składkę zdrowotną trzeba zapłacić, ale to nie jest koszt dodatkowy, bo
    pomniejsza zaliczkę na podatek dochodowy.

    Magdip

  • 3. Data: 2002-01-24 17:01:57
    Od: "Marcin Zzzz" <b...@g...pl>

    /ciach/

> [...]
    >
    > składkę zdrowotną trzeba zapłacić, ale to nie jest koszt dodatkowy, bo
    > pomniejsza zaliczkę na podatek dochodowy.

    Czy składka Zusowska zawsze jest taka sama przy Umowach Zlecenie tzn. w
    umowie zlecnie jest zapis o wynagrodzeniu prowizyjnym czyli bez względu na
    to jaki będę miał dochód ZUS i tak muszę zapłacić w pełnej kwocie?

    Marcin

  • 4. Data: 2002-01-24 18:24:26
    Od: "Magdip" <m...@o...pl>

    [ciach]
> [...]
    > umowie zlecnie jest zapis o wynagrodzeniu prowizyjnym czyli bez względu na
    > to jaki będę miał dochód ZUS i tak muszę zapłacić w pełnej kwocie?

    Składkę nalicza się od kwoty zlecenia. Składka może być jednak trochę
    mniejsza. Nie płacisz ubezpieczenia chorobowego (które pomniejsza Twoje
    wynagrodznie), a jeżeli pracy nie wykonujesz w siedzibie lub miejscu
    prowadzenia dzialalności zleceniodawcy, to nie musi on w ciężar swoich
    kosztów opłacać wypadkowego.
    Dodatkowo istnieje coś takiego jak zbieg ubezpieczeń (pozwoliłam sobie
    skopiować co trzeba ze strony internetowej ZUS):

    Osoba spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym
    i rentowymi z kilku tytułów, takich jak wykonywanie pracy nakładczej, umowy
    agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do których
    zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zleceń,
    prowadzenie pozarolniczej działalności, pełnienie funkcji posła lub
    senatora, bycie duchownym - jest objęta obowiązkowo ubezpieczeniami z tego
    tytułu, który powstał najwcześniej. Może ona jednak dobrowolnie, na swój
    wniosek, być objęta ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi także z
    pozostałych, wszystkich lub wybranych tytułów, lub zmienić tytuł
    ubezpieczeń.

    czyli jeżeli masz dwie umowy z różnymi zleceniodawcami, to może udać się nie
    opłacać z każdego tytułu ubezpieczeń.

    Magdip

  • 5. Data: 2002-01-24 22:55:03
    Od: "Magdip" <m...@o...pl>

    "Barbara M" <b...@g...pl> wrote in message
    > ale tylko gdy nie ma umowy o prace z innym pracodawca, tak? to do
    ostatniego
    > pytania....

    jeżeli masz umowę z innym pracodawcą, opiewającą o ile się nie mylę
    conajmniej na minimalne wynagrodzenie (tj. ok. 760 zeta), i w ramach tej
    umowy zlecenia nie wykonujesz czynności dla swojego pracodawcy to nie będzie
    składek na ubezpieczenie społeczne, chyba że tego chcesz (dobrowolnie możesz
    się ubezpieczyć ;-))))

    Magdip

  • 6. Data: 2002-01-24 23:32:05
    Od: "Barbara M" <b...@g...pl>