    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: udziały w spółce cywilnej ?
    Date: Thu, 26 Oct 2006 18:47:18 +0200

    On Thu, 26 Oct 2006, wrr wrote:

    > Użytkownik "gonia" <g...@w...pl> napisał
    >
    > Jak się mają "udziały" zgłoszone do opodatkowania PCC przy zakładaniu s.c. do
    > czegokolwiek ?

    To jest "majątek w spółce", w sposób szczególny chroniony prawnie: jak
    wspólnik coś "włoży" to tego czegoś osobisty wierzyciel wspólnika (ktoś,
    komu wspólnik "wisi" jakąś należność) nie ma prawa pożądać :)
    Przepisy również zabraniają "wyjmowania" ze spółki (również cywilnej)
    tego co jest "wkładem".

    > Czy te "udziały" należy co jakiś zmieniać (płacić dodatkowy PCC) ?

    Ależ nie!
    Jak S.C. coś "zarobi", to to coś jest majątkiem wspólników - zapłacili
    podatek dochodowy i mają. A *zysk* (czyli "zarobek") wspólnicy mogą
    ze spółki wyjmować (więc również może ich w tym "wyjmowaniu" zastąpić
    komornik ;)).
    Idzie o to, że jak wspólnik chce "włożyć" do majątku spółki swój
    samochód, no to trzeba go dopisać do wartości wkładu, a i z zasady
    zmienią się rozliczenia "ten kto więcej włożył może więcej brać".
    Właśnie JAKBY zmienić umowę (podnieść wartość majątku przez
    wprowadzenie skladnika do spółki) to owszem - od tego jest PCC :)

    > Po co ?

    Wątek zaczął się od pomysłu "użyczenia spółce samochodu wspólnika".
    Pomijając iż użyczenie tak czy siak jest hm... mało rozgarnięte
    podatkowo (podatek i tak wychodzi!), to skoro S.C. nie ma
    osobowości prawnej, wychodzi iż "wspólnik użycza sam sobie".
    I mamy przeboje z korektami podatków.
    Więc prościej może być zmienić umowę spółki, wprowadzając samochód
    "na stan" jako wkład wspólnika.

    pzdr, Gotfryd