  • 1. Data: 2002-03-08 08:41:14
    Temat: ulga budowlana runęła?-kto pomoże?
    Od: "Darek I." <d...@w...pl>

    Witam wszystkich!

    Mam następującą sprawę:

    W grudniu '01 kupiliśmy z żoną mieszkanie (faktura wystawiona na 50%
    wartości) u dewelopera żeby się "załapać" na ulgę budowlaną, aczkolwiek
    mieszkanie to chcieliśmy zamienić w '02 na dom szeregowy (bo to nas
    interesuje docelowo) aneksem do Umowy zakupu mieszkania.
    Pytając w grudniu '01 w Urzędzie o możliwość zamiany powiedziano mi, ze
    możliwa będzie zamiana bo de facto liczy się fakt poniesienia wydatku (a nie
    uszczegółowienie przedmiotu ulgi)
    Licząc, że skorzystamy z ulgi i dostaniemy to co chcemy (dom) powtórnie
    zapytałem urzędniczkę dosłownie przed złożeniem deklaracji (ostatecznie jej
    nie złożyłem) o tę samą mozliwość zamiany i tym razem powiedziano nam że
    ulga jest na konkretne mieszkanie w związaku z tym musi się zamknąć fakturą
    końcową na to mieszkanie i (dla nich domyślnie) aktem notarialnym żeby jej
    nie stracić.

    Dodam tylko że dom byłby u tego samego dewelopera, na tym samym osiedlu, a
    mieszkanie wyczerpuje całość ulgi, tak że zamiana nie spowodowałaby
    zwiększenia odpisu!

    Jestem w tym momencie kompletnie bezradny co zrobić żeby uratować ulgę z
    mieszkania, być w porządku z urzędem i zamienić mieszkanie na dom.

    Czy ktoś ma jakiś dobry pomysł żeby to wszystko połączyć?!!!

    Z góry dziękuję,
    Darek

  • 2. Data: 2002-03-08 11:34:06
    Temat: Re: ulga budowlana runęła?-kto pomoże?
    Od: "Marcin" <o...@o...it.pl>

    Witam,

    Akt Notarialny nie jest potrzebny do skorzystania z ulgi ( wystrczy umowa i
    wpłaty ) , natomiast wątpie w to żeby przy zamianie udało Ci sie utrzymać
    ulgę.
    Normalnie odbywało się to bez problemu , a wszytko rozliczało sie PIT-em
    rocznym ( zwrot ulgi ze względu na zbycie mieszkania i jednocześnie nowa
    ulga na nowe mieszkanie ) lecz w tej sytuacji jeśli zrezygnujesz z
    mieszkania w br. ( dostaniesz zapewne od Developera korektę ) musisz zwrócić
    ulgę co jest jednoznaczne że nie skorzystasz z nowej, bo na nowe mieszkanie
    będziesz miał datę tego roku, a ulgi w tym roku niema

    Marcin