    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: umowa kupna sprzedazy - podatek?
    Date: Wed, 17 May 2006 22:13:20 +0200

    On Wed, 17 May 2006, dropsec wrote:

    > rzeczy).

    > sprzedazy,

    > Czyli podsumowujac moim rozumowaniem: Ten ktory mi sprzedaje telefon, i
    > podpisze ze mna umowe (bo jest potrzebna dla mnie jako dowod do wystawienia
    > pozniej faktury VAT marza) nie bedzie musial nic odprowadzac (PCC) do US.

    Nie, bo ten podatek będzie musiał odprowadzić kupujący. Czyli ty.

    > A ja odprowadze Vat dopiero w momencie sprzedania tego towaru komus innemu.
    > Racja?

    Racja, tylko nie wiem czy nie usiłujesz przemycić myśli jakoby PCC
    się nie należał *przy zakupie* :)
    Należy się z tytułu *sprzedaży*, ale płatnikiem jest (w omawianym
    przypadku) *kupujący*. To tak jak przy pensji pracowniczej: pieniądze
    są pracownika, ale podatek odprowadza pracodawca.
    PCC nie należy się przy komisie, czyli np. kiedy klient
    zostawia telefon żeby mu go sprzedać (w umowie komisu są TRZY strony:
    sprzedający, kupujący i komisant, komisant sprzedaje - *on* - nie swoją
    rzecz). Takoż komisem jest w przypadku kiedy polecenie zakupu wydaje
    nabywca (umowa jest zawarta przed zakupem) i komisant *nabywa* nie
    "na swój stan".
    Ale przy *zakupie na odsprzedaż* PCC się należy, USu nie obchodzi kto
    go ma sobie "doliczyć" ale zapłacić (i zadeklarować) przy zakupie
    "do odsprzedaży" ma go kupujący.

    Teraz jasno?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd