  • 1. Data: 2006-05-16 08:35:51
    Temat: umowa kupna sprzedazy - podatek?
    Od: "dropsec" <d...@i...pl>

    Czy jesli ja jako komis telefonow, podpisuje umowe kupna sprzedazy z osoba
    prywatna, ktora mi sprzedaje telefon, ma ta osoba obowiazek odprowadzenia
    jakiegos podatku lub czegos podobnego od tej kwoty zawartej w umowie? Jesli
    tak, to czy rzeczywiscie wszyscy tak robia? I czy urzad kontroluje takie
    rzeczy ?

  • 2. Data: 2006-05-16 22:35:07
    Temat: Re: umowa kupna sprzedazy - podatek?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 May 2006, dropsec wrote:

    > Czy jesli ja jako komis telefonow, podpisuje umowe kupna sprzedazy z osoba
    > prywatna,

    ...czyli nie jako komis a jako sklep.
    Zatytułowanie firmy "rzeźnik" nie określa czynności która
    ona właśnie przeprowadza :) a opisujesz sprzedaż (wg Kodeksu
    Cywilnego ta umowa się nazywa "umowa sprzedaży").
    Istotne ze względu na podleganie lub nie podatkowi PCC (w ogóle).

    > ktora mi sprzedaje telefon, ma ta osoba obowiazek odprowadzenia
    > jakiegos podatku lub czegos podobnego od tej kwoty zawartej w umowie?

    Z ustawy o PCC wynika jasno:
    +++
    2. Płatnikami podatku są:
    1) notariusze - od czynności cywilnoprawnych dokonywanych
    w formie aktu notarialnego,
    2) nabywcy rzeczy - od umów sprzedaży, jeżeli nabywca kupuje
    te rzeczy do przerobu lub sprzedaży.
    ---

    Czyli podatek POBIERA I WPŁACA wtedy kupujący (a nie sprzedawca rzeczy).
    I jeszcze w którymś rozporządzeniu jest AFAIR przepis że w takim
    przypadku prowadzący DG ma obowiązek prowadzenia ewidencji PCC.
    Fakt wpisanie owego PCC do KPiR (jako kosztu) to osobna sprawa.

    > Jesli tak, to czy rzeczywiscie wszyscy tak robia?

    Nie wiem :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-05-17 07:10:46
    Od: "dropsec" <d...@i...pl>

> [...]
    > Cywilnego ta umowa się nazywa "umowa sprzedaży").
    > Istotne ze względu na podleganie lub nie podatkowi PCC (w ogóle).

    Chodzi o to ze przychodzi do mnie Pan XX i mowi mam telefon do sprzedania, a
    ja go skupuje i podpisuje umowe racja?

> [...]
    > przypadku prowadzący DG ma obowiązek prowadzenia ewidencji PCC.
    > Fakt wpisanie owego PCC do KPiR (jako kosztu) to osobna sprawa.

    Tzn. mimo ze jesli ja jestem platnikiem VAT i odprowadze VAT od sprzedazy,
    to dodatkowo musze zaplacic jeszcze PCC (ile tego PCC sie placi?) ?:>

  • 4. Data: 2006-05-17 10:58:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 May 2006, dropsec wrote:

    > Chodzi o to ze przychodzi do mnie Pan XX i mowi mam telefon do sprzedania, a
    > ja go skupuje i podpisuje umowe racja?

    Racja.
    I mi chodzi o to że to nie jest komis tylko zwykła umowa sprzedaży.
    Komis polega na tym że (za KC) dokonuje się transakcji na czyjś
    rachunek albo na czyjąś rzecz.
    Czyli kiedy w momencie transakcji albo rzecz albo pieniądze nie
    są nasze (ale również nie jesteśmy *tylko* pośrednikiem).

    > Tzn. mimo ze jesli ja jestem platnikiem VAT i odprowadze VAT od sprzedazy,

    Właśnie, VAT odprowadzisz *od sprzedaży*.
    Zdaje się że przy sprzedaży rzeczy używanych zakupionych od nieVATowców
    przysługuje prawo do sprzedaży VAT-marzą.
    Dobrze gadam?
    No to VAT odprowadzisz od samej marży.

    > to dodatkowo musze zaplacic jeszcze PCC (ile tego PCC sie placi?) ?:>

    PCC płaci się od sprzedaży jak się nie płaci VATu :), jak kupujesz od
    OF bez DG to sprzedawca pod VAT nie podlega (bo oVATowana jest SPRZEDAŻ,
    a nie ZAKUP więc twoja osoba się nie liczy dla oceny transakcji) ale
    kupujący (ty) został zobowiązany do wystąpienia w roli płatnika czyli
    "obrabowania w imieniu państwa" :) i wpłacenia kwoty do US.
    AFAIK jest to coś 2% od kwoty transakcji.
    Zajrzyj do ustawy, nie zaszkodzi ;)

    Umowa komisu pod PCC nie podlega.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-05-17 15:37:48
    Od: "dropsec" <d...@i...pl>

> [...]
    > kupujący (ty) został zobowiązany do wystąpienia w roli płatnika czyli
    > "obrabowania w imieniu państwa" :) i wpłacenia kwoty do US.

    Czyli podsumowujac moim rozumowaniem: Ten ktory mi sprzedaje telefon, i
    podpisze ze mna umowe (bo jest potrzebna dla mnie jako dowod do wystawienia
    pozniej faktury VAT marza) nie bedzie musial nic odprowadzac (PCC) do US. A
    ja odprowadze Vat dopiero w momencie sprzedania tego towaru komus innemu.
    Racja?

  • 6. Data: 2006-05-17 20:13:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    > pozniej faktury VAT marza) nie bedzie musial nic odprowadzac (PCC) do US.

    Nie, bo ten podatek będzie musiał odprowadzić kupujący. Czyli ty.

    > A ja odprowadze Vat dopiero w momencie sprzedania tego towaru komus innemu.
    > Racja?

    Racja, tylko nie wiem czy nie usiłujesz przemycić myśli jakoby PCC
    się nie należał *przy zakupie* :)
    Należy się z tytułu *sprzedaży*, ale płatnikiem jest (w omawianym
    przypadku) *kupujący*. To tak jak przy pensji pracowniczej: pieniądze
    są pracownika, ale podatek odprowadza pracodawca.
    PCC nie należy się przy komisie, czyli np. kiedy klient
    zostawia telefon żeby mu go sprzedać (w umowie komisu są TRZY strony:
    sprzedający, kupujący i komisant, komisant sprzedaje - *on* - nie swoją
    rzecz). Takoż komisem jest w przypadku kiedy polecenie zakupu wydaje
    nabywca (umowa jest zawarta przed zakupem) i komisant *nabywa* nie
    "na swój stan".
    Ale przy *zakupie na odsprzedaż* PCC się należy, USu nie obchodzi kto
    go ma sobie "doliczyć" ale zapłacić (i zadeklarować) przy zakupie
    "do odsprzedaży" ma go kupujący.

    Teraz jasno?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2006-05-17 22:45:59
    Od: "dropsec" <d...@i...pl>

> [...]
    > Ale przy *zakupie na odsprzedaż* PCC się należy, USu nie obchodzi kto
    > go ma sobie "doliczyć" ale zapłacić (i zadeklarować) przy zakupie

    Wiesz co? Glupio mi sie przyznac ale nie rozumiem do konca, ale to chyba
    dlatego ze ja wprowadzilem blad. Ja prowadzic chce "komis" ale w tym sensie
    ze: Ja kupuje od klienta (Pan Z) telefon - i on juz prawa do niego juz w tym
    momencie nie ma, teraz on jest moj. Nastepnie ja narzucam marże, a pozniej
    przychodzi jakis klient (Pan Y) i go kupuje ode mnie. Wiec przy takim
    porządku Pan Y nie robi nic (tzn nie odprowadza nic), Ja odprowadza VAT (od
    marzy) , a Pan Z ??? (glownie chodzi mi o Pana Z). Gdyz ja sie poprostu
    zastanawiam czy ludzie z checia beda zawierali takie umowy (kupna/sprzedazy)
    ze mna, bo jesli maja jakis obowiazek odprowadzic cos do US to raczej
    ...kiepsko. Acha, jeszcze jedno, Ja wystawiam Panu Y (kupujacemu ode mnie)
    fakture lub paragon. A z Panem Z zawieram tylko umowe kupna/sprzedazy.
    (mnie chodzi o to czy ten Pan Z musi od tej umowy odprowadzic cos).

    Jeszcze raz prosze o odpowiedz :)
    I z gory przepraszam za moją "niekumatosc".

  • 8. Data: 2006-05-18 04:40:30
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    dropsec wrote:

> [...]
    > ze: Ja kupuje od klienta (Pan Z) telefon - i on juz prawa do niego juz w tym

    To już praktycznie z komisem niewiele ma wspólnego.

> [...]
    > fakture lub paragon. A z Panem Z zawieram tylko umowe kupna/sprzedazy.
    > (mnie chodzi o to czy ten Pan Z musi od tej umowy odprowadzic cos).

    Z panem Z zawierasz umową -kupna sprzedaży i płacisz 2% PCC do US. Ty
    płacisz z własnej kasy. Możesz mu to najwyżej wypomnieć i potargować się
    o cenę.

    Potem sobie to z panem Y sprzedajesz, a ponieważ tu zapłacisz vat to nie
    ma już mowy o PCC.

  • 9. Data: 2006-05-18 10:37:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 May 2006, dropsec wrote:

> [...]
    > ze: Ja kupuje od klienta (Pan Z) telefon - i on juz prawa do niego juz w tym

    Nie udało ci się wprowadzić w błąd, bo na samym początku zaprotestowałem
    że to *nie jest komis* (i myślałem że starczy :)).
    IMO nie należy w takim przypadku używać nazwy "komis" aby ktoś nie
    został wprowadzony w błąd, ale czynność opisałeś jasno (więc jasne
    było ze mowa o skupie dla dalszej odsprzedaży a nie komisie).

    > Nastepnie ja narzucam marże, a pozniej
    > przychodzi jakis klient (Pan Y) i go kupuje ode mnie. Wiec przy takim
    > porządku Pan Y nie robi nic (tzn nie odprowadza nic),

    Nic. On tylko płaci.

    > Ja odprowadza VAT (od
    > marzy) , a Pan Z ??? (glownie chodzi mi o Pana Z).

    Też nic nie odprowadza.
    PCC się należy, ale skoro kupujący na cele odsprzedaży jest płatnikiem
    podatku - to *nabywca* (czyli ty :)) odprowadza podatek.
    I ewidencjonuje (jeszcze jedna ewidencja).

    Coś jeszcze: PCC należy się przy towarach używanych >1000 zł!

    Przy "drobnych" transakcjach dotyczących rzeczy jest zwolnienie
    (ważne, IMO, bo jak się kupuje taśmę/płytę z utworem artystycznym
    /programistycznym to zakup *praw* związanych z tą rzeczą nie ma
    limitu zwolnienia zapisanego w ustawie)

> [...]
    > ze mna, bo jesli maja jakis obowiazek odprowadzic cos do US to raczej

    Przewidziano, IMO :)

    > Acha, jeszcze jedno, Ja wystawiam Panu Y (kupujacemu ode mnie)
    > fakture lub paragon. A z Panem Z zawieram tylko umowe kupna/sprzedazy.
    > (mnie chodzi o to czy ten Pan Z musi od tej umowy odprowadzic cos).

    IMO tylko w dwu przypadkach:
    - kiedy tobie sprzedał nim sam kupił a sam kupił < pół roku od sprzedaży,
    bo wtedy należy się podatek dochodowy (i on go ma płacić, ale kupującego
    to nic nie obchodzi)
    - jeśli tobie sprzedał coś co sam kupił *z zamiarem* odsprzedaży, bo
    wtedy podpadnie pod VAT; po prawdzie jeszcze pod starą ustawą - ale
    był taki wyrok NSA przy "zakupie na zamówienie samochodu" - US
    zdobył dowód że sprzedający umówił się co do koloru samochodu
    który sprzeda NIM sam go kupił :), ale to też nic nie obchodzi IMO
    kupującego.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2006-05-18 10:39:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 May 2006, witek wrote:

    > Z panem Z zawierasz umową -kupna sprzedaży i płacisz 2% PCC do US. Ty płacisz
    > z własnej kasy. Możesz mu to najwyżej wypomnieć i potargować się o cenę.

    :)
    Można jeszcze OT (ale TG) wspomnieć że ów PCC będzie kosztem dla celów
    podatku dochodowego (pozytek w wysokości prawie 0,04% ceny :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)