    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: umowa o dzieło - US i ZUS?
    Date: Mon, 6 Mar 2006 10:18:04 +0100

    On Sun, 5 Mar 2006, Payk wrote:

    > witam grupowiczów
    >
    > Czy ktoś z Was mógłby mi to wyjaśnić na przykładzie?

    Chyba nie.
    Istnieje podejrzenie pomieszania z poplątaniem tego co podałeś
    w twoim poście, jakbym w ZUSie pracował to na początek zrobił
    bym kontrolę u twojego niewiadomocopracozleceniodawcy :)

    > Jestem zatrudniony na umowe o dzieło, pracodwaca wypłaca mi wypłatę
    > pomniejszoną o podatek:

    Napisz czy NA PEWNO:
    - jesteś zatrudniony
    - wypłaca ci pracodawca.
    Jak się robi dzieło dla kogoś u kogo *jednocześnie* ma sie umowę
    o pracę (czyli jest on PRACODAWCĄ) to płaci się wszystkie składki
    ZUS. I stosownie odlicza przy rozliczaniu podatku.

    > - mam pytanie o jaki % powinien potrącać moje wynagordzenie pracodawca?

    19%, ale po odliczeniu kosztów.
    Przejrzyj archiwa grupy wyszukiwarką:
    http://groups.google.pl/advanced_search?q=group%3A*.
    podatki&num=100&hl=pl
    i rozeznaj się co do kosztów, w rachubę wchodzą 3 rozwiązania:
    - 20% ryczałtu
    - koszty "wg papierów"
    - 50% ryczałtu przy dochodzie z praw majątkowych

    > --------------
    > W przypadku tejże umowy obowiązuje opłacenie podatku dochodowego przez
    > zleceniodawcę.

    Zlecenie może być rozliczane INACZEJ niż umowa o dzieło!
    Składki ZUS wchodzą w rachubę, mimo że wykonuje się je NIE
    dla pracodawcy.

    > Jest on podzielony na zaliczkę na podatek dochodowy, którą
    > pobiera się w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania
    > przychodów.

    Ano.
    Bardzo wielu korzysta z 20% ryczałtowych kosztów, zakładając że
    (inaczej niż w twoim poście!) wykonuje się dzieło *NIE* dla pracodawcy
    wychodzi 80%*19% zaliczki na podatek - od kwoty brutto.

    ZALICZKI - bo odpowiedzi na pytanie "a ile wyniesie podatek" nie
    ma. Podatek wyjdzie od CAŁOŚCI na koniec roku...

    > Łącznie koszty tegoż podatku wynoszą 19% uzyskanego przychodu,
    > choć mogą wzrosnąć w przypadku korzystania przez wykonującego
    > zlecenie z praw autorskich

    Nie wiem skąd to cytujesz, ale to też perfekcyjny przykład poplątania
    z pomieszaniem: 19% to wynosi podatek, koszty ryczałtowe wynoszą
    20% (to ze "mogą wzrosnąć" jest prawdziwe, przy prawach majątkowych
    wynoszą 50%).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)