  • 1. Data: 2006-03-05 22:35:33
    Temat: umowa o dzieło - US i ZUS?
    Od: "Payk" <p...@w...pl>

    witam grupowiczów

    Czy ktoś z Was mógłby mi to wyjaśnić na przykładzie?

    Jestem zatrudniony na umowe o dzieło, pracodwaca wypłaca mi wypłatę
    pomniejszoną o podatek:
    - mam pytanie o jaki % powinien potrącać moje wynagordzenie pracodawca?
    - dodam, ze jestem podwykonawcą dzieła, a pracodawca również wykonuje dane
    dzieło w opraciu o umowę o dzieło (chyba:)

    Pozdrawiam serdecznie i z góry dziękuję za wyrozumiałość (jestem kompletnym
    laikiem w sprawach podatków) i odpowedz na moje pytanie

    --------------
    W przypadku tejże umowy obowiązuje opłacenie podatku dochodowego przez
    zleceniodawcę. Jest on podzielony na zaliczkę na podatek dochodowy, którą
    pobiera się w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania
    przychodów. Łącznie koszty tegoż podatku wynoszą 19% uzyskanego przychodu,
    choć mogą wzrosnąć w przypadku korzystania przez wykonującego zlecenie z
    praw autorskich i praw pokrewnych (w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i
    prawach pokrewnych), tzn. gdy konkretne dzieło ma charakter działalności
    twórczej.
    --------------

  • 2. Data: 2006-03-06 00:46:11
    Temat: Re: umowa o dzieło - US i ZUS?
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    jeżeli zleceniodawca dzieła nie jest Twoim pracodawcą (tzn. dla tej
    firmy wykonujesz tylko umowę o dzieło), to nie podlegasz żadnym
    ubezpieczeniom ZUS.
    Od kwoty brutto jest odprowadzany tylko podatek:
    1) Kwota brutto - koszty uzyskania przychodu (standardowo 20% lub 50%
    przy twórczym charakterze dzieła) = podstawa opodatkowania.
    2) Podatek = 19% x podstawa opodatkowania.
    3) Netto = brutto - podatek.

    Przykład:
    brutto = 1000 zł
    kup = 20% x 1000 = 200 zł
    podstawa opodatk. = 1000 - 200 = 800 zł
    podatek = 19% x 800 = 152 zł
    netto = 1000 - 152 = 848 zł.

    wa

  • 3. Data: 2006-03-06 09:12:42
    Od: metti <m...@b...pl>

    Szanowny/a wektor wklepał/a:

    > 1) Kwota brutto - koszty uzyskania przychodu (standardowo 20% lub 50%

    Małe pytanie - kiedy 20 a kiedy 50?

    --

    pozdrowienia, Metti
    "As we kill them all so God will know his own"

  • 4. Data: 2006-03-06 09:18:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 5 Mar 2006, Payk wrote:

    > witam grupowiczów
    >
    > Czy ktoś z Was mógłby mi to wyjaśnić na przykładzie?

    Chyba nie.
    Istnieje podejrzenie pomieszania z poplątaniem tego co podałeś
    w twoim poście, jakbym w ZUSie pracował to na początek zrobił
    bym kontrolę u twojego niewiadomocopracozleceniodawcy :)

    > Jestem zatrudniony na umowe o dzieło, pracodwaca wypłaca mi wypłatę
    > pomniejszoną o podatek:

    Napisz czy NA PEWNO:
    - jesteś zatrudniony
    - wypłaca ci pracodawca.
    Jak się robi dzieło dla kogoś u kogo *jednocześnie* ma sie umowę
    o pracę (czyli jest on PRACODAWCĄ) to płaci się wszystkie składki
    ZUS. I stosownie odlicza przy rozliczaniu podatku.

    > - mam pytanie o jaki % powinien potrącać moje wynagordzenie pracodawca?

    19%, ale po odliczeniu kosztów.
    Przejrzyj archiwa grupy wyszukiwarką:
    http://groups.google.pl/advanced_search?q=group%3A*.
    podatki&num=100&hl=pl
    i rozeznaj się co do kosztów, w rachubę wchodzą 3 rozwiązania:
    - 20% ryczałtu
    - koszty "wg papierów"
    - 50% ryczałtu przy dochodzie z praw majątkowych

    > --------------
    > W przypadku tejże umowy obowiązuje opłacenie podatku dochodowego przez
    > zleceniodawcę.

    Zlecenie może być rozliczane INACZEJ niż umowa o dzieło!
    Składki ZUS wchodzą w rachubę, mimo że wykonuje się je NIE
    dla pracodawcy.

    > Jest on podzielony na zaliczkę na podatek dochodowy, którą
    > pobiera się w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania
    > przychodów.

    Ano.
    Bardzo wielu korzysta z 20% ryczałtowych kosztów, zakładając że
    (inaczej niż w twoim poście!) wykonuje się dzieło *NIE* dla pracodawcy
    wychodzi 80%*19% zaliczki na podatek - od kwoty brutto.

    ZALICZKI - bo odpowiedzi na pytanie "a ile wyniesie podatek" nie
    ma. Podatek wyjdzie od CAŁOŚCI na koniec roku...

    > Łącznie koszty tegoż podatku wynoszą 19% uzyskanego przychodu,
    > choć mogą wzrosnąć w przypadku korzystania przez wykonującego
    > zlecenie z praw autorskich

    Nie wiem skąd to cytujesz, ale to też perfekcyjny przykład poplątania
    z pomieszaniem: 19% to wynosi podatek, koszty ryczałtowe wynoszą
    20% (to ze "mogą wzrosnąć" jest prawdziwe, przy prawach majątkowych
    wynoszą 50%).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-03-06 10:39:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 Mar 2006, metti wrote:

    > Szanowny/a wektor wklepał/a:

    > Małe pytanie - kiedy 20 a kiedy 50?

    --- z ustawy ---
    9. Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się:
    1) z tytułu zapłaty za przeniesienie prawa własności projektu
    wynalazczego, topografii układu scalonego, znaku towarowego lub wzoru
    zdobniczego przez pierwszego właściciela - w wysokości 50% uzyskanego
    przychodu,
    2) z tytułu opłaty licencyjnej za przeniesienie prawa stosowania projektu
    wynalazczego, topografii układu scalonego, znaku towarowego lub wzoru
    zdobniczego, otrzymanej w pierwszym roku trwania licencji od pierwszej
    jednostki, z którą zawarto umowę licencyjną - w wysokości 50% uzyskanego
    przychodu,
    3) z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów
    wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub
    rozporządzania przez nich tymi prawami - w wysokości 50% uzyskanego
    przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o
    potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia
    emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w
    art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten
    przychód,
    3a) (skreślony)
    4) z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 , 4 , 6 i 8 - w wysokości 20%
    ---

    Art.13 to umowy osobiste :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd