    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: umowa o dzieło a zawieszona działalność
    Date: Mon, 23 Jun 2003 10:17:32 +0200

    On Mon, 23 Jun 2003, Jacek wrote:
    [...komuś...]
    [...]
    >+ >Tak własnie było. Mam 3 umowy z tym podmiotem (fundacja).
    [...]
    >+ A dwa ? ... Moim zdaniem masz niewielkie szanse na wygranie
    >+ tego sporu. W tym przypadku bardzo ważna jest treść tej umowy.
    >+ Dzieło to "coś" wytworzone własnym nakładem pracy, własnym
    >+ sprzętem, o ściśle (już w dniu umowy) określonym a w przyszłości
    >+ trwałym i rozpoznawalnym efekcie.

    To się zgadza.

    [...]
    >+ Jeżeli umowa o dzieło dot. np. konfiguracji serwera ... to zostanie
    >+ zakwestionowana. (brak trwałego efektu)

    To się zgadza. Ale raczej zarzut że to "zwykła czynność" :),
    wymurowanie ściany daje jak najbardziej trwały efekt ale
    "autorskie" jest niespecjalnie ;)
    Nie zgadzam się po prostu że "autorski KUP" jest związany
    z umową *o dzieło*, raczej właśnie z tym że efekt umowy
    podatkowo *nie jest* traktowany jako UoD (o czym niżej).

    >+ Jeżeli był to projekt np. projekt graficzny lub wyk. witryny WWW,

    To się zgadza...

    >+ to będziesz musiał udowodnić, że sprzęt był Twój - a nie firmowy,
    >+ (czyli okazać dowód kupna

    To mi się nie zgadza, zdecydowanie mogę sobie wypożyczyć sprzęt ;>
    Widzisz jakiś powód żebym *musiał* realizować umowy o dzieło
    na *własnym* sprzęcie ??
    Jedyne co jest na miejscu - to uwaga że "nie firmowy":

    >+ kompa nieujętego w firmie,

    ...bo ten to przecież w 100% do DG służy :), więc wypożyczając
    go do działań "osobistych" należałoby naliczyć podatki jak od
    wypożyczenia :)
    Pominę dywagacje czy da się np. zaaplikować użyczenie od
    najbliższej rodziny, bo możnaby się zaplątać w przepisach :]

    >+ z dnia przed podpisania umowy o dzieło)

    ...a tu *zdecydowany* sprzeciw ! Nie ma ŻADNEGO (IMO bez "H")
    powodu dla którego nie miałby ktoś komputera kupić sobie
    właśnie dlatego że podpisał umowę o dzieło. Ta sama uwaga
    do oprogramowania. Po to ma 50% KUP żeby było go stać na
    takie fanaberie *w celu realizacji umowy*, nie uważasz ??

    [...]
    >+ Jeżeli to wszystko udowodnisz to i tak przyczepią się do tego, że nie
    >+ można świadczyć usług, których świadczenie zawarte jest w ramach
    >+ prowadzonej D.G.

    A to jak najbardziej :(
    W sumie - jeśli umowa zahacza o działalność gospodarczą to
    IMHO obronić się nie da, a mój post miał na celu wyłącznie
    przyczepienie się do pomysłu że realizując umowę osobistą
    należy sprzęt mieć (jakoby) własny i (jakoby) nabyty przed
    podpisaniem umowy :| - obydwa warunki są IMO nie na miejscu !

    >+ Tu Twoim argumentem może być to, że nie była to usługa lecz dzieło
    >+ o kontretnym, rozpoznawalnym i trwałym rezultacie.

    IMO bez znaczenia (patrz mur :)), jeśli podważą fakt "wykonania
    poza DG" to:

    >+ Hymm ...trudno to wszystko będzie udowodnić.

    ...niestety :(

    Jeśli *nie* dają rady podważyć - to co innego :), ale zdecyduje
    bynajmniej nie "trwałość" a *autorskość* rozwiązania.

    Zdaje się że niechcący zahaczyłeś o inny problem: mianowicie
    co jest podstawą 50% KUP ?
    Wielokroć dawałem wyraz swojemu stanowisku, że "autorskość"
    rozwiązania pozwala na zaliczenie umowy realizowanej osobiście
    (co z punktu widzenia podatków wyłącza ją z DG) do "przychodów
    z praw", a *NIE* do "przychodów z umów realizowanych osobiście" !

    Krótko i zwięźle: taka umowa *dlatego* nie podlega pod 20%
    ryczałtowego KUP (pomijając sprawę możliwości rozliczenia
    kosztów rzeczywistych) że *nie* jest traktowana jako umowa
    o dzieło. Jeszcze raz: *NIE JEST* :)
    I nie widzę powodu dla którego musiałoby to być z p. widzenia
    KC dzieło - uważasz że umowa zlecenia wyklucza 50% KUP ?
    Np. zlecenie na przygotowanie oprawy plastycznej dla
    wystawy (znikającej po wystawie).... ?

    pozdrowienia, Gotfryd