    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: umowa o dzielo pomiedzy os. fiz. nieprowadzacymi DG
    Date: Wed, 7 Jun 2006 18:05:34 +0200

    Też witam :)
    On Wed, 7 Jun 2006, Grzegorz K. wrote:

    > Czy taki sposob rozliczenia sie z fiskusem jest prawidlowy?

    Nie wiem, podywaguję sobie i popytam ;)

> [...]
    > dzielo z przeniesieniem autorskich praw majatkowych na kwote 600 zl (chodzi o
    > wykonanie zdjec). Po wykonaniu oznaczonego dziela- wystawiam rachunek
    > zamawiajacemu dzielo. W zwiazku z interpretacja przepisow ustawy o podatku
    > doch. od os. fiz. w pismie MF (biuletyn skarbowy, PB5/KD-033-72-1101/05),
    > jezeli zostala zawarta umowa o dzielo pomiedzy os. fiz nie prowadzacymi
    > dzialalnosci gosp. (tak bedzie w moim wypadku), to wowczas uzyskany przychod
    > nie jest traktowany, jako przychod uzyskany z tytulu dzialalnosci wykonywanej
    > osobiscie, ale jako przychod z innych zrodel.

    Moment, moment.
    Jest mały zgryz.
    Czy uważasz że zdjęcie to jest "działalność artystyczna" czy nie?
    Jeśli tak - "działalność artystyczna" (w odróżnieniu od innych form
    świadczenia usług!) *nie jest* w UoPDoOF ograniczona warunkiem
    "jedynie od...firm i innych jednostek prawnych" czy jak to tam
    zapisali!
    A jeśli uważasz że nie ("artystyczna") to pytam z jakiego powodu
    *w ogóle* miałby to być przychód z umów wykonywanych osobiście,
    skoro to jest przychód z praw majątkowych?
    Tak, przychody z umowy o dzieło pt. "napisanie programu" są wpisywane
    do innej rubryki niż z umowy o pomalowanie płotu - właśnie do
    "przychodu z praw".
    Dlaczego miałoby to nie dotyczyć zdjęć?

    BTW: nie zajmuję stanowiska co do zaliczki - prawdopodobnie byłoby
    tak samo :) ale klasyfikacja przychodu mi się nie widzi.
    Przypuszczam że dobrze wiesz co należy do najczęstszych konfliktów
    na linii fotograf-klient - mam na myśli prawo do powielania.
    Bo zakres praw majątkowych przy nabyciu "egzemplarza" jest ograniczony
    do licencji (na używanie tego egzemplarza, o ile licencja nie stanowi
    inaczej to poza najmem i użyczeniem - nieograniczone), i to właśnie
    dobitnie pokazuje za co naprawdę płaci się kupując zdjęcie!
    Za zakres praw do wykorzystywania zdjęcia... drożej jak "unlimited",
    taniej jak licencję "na sztukę a odbitki dostanie pan zawsze u mnie
    za kolejne 50 zł" ;)

    > PS: moze ktos mnie poratowac wzorem umowy o dzielo z przeniesieniem
    > autorskich praw majatkowych

    Poogolądaj .foto i .foto.cyfrowa
    Niedawno widziałem flejm z wykładem dlacego fotograf może nie lubieć
    jak ktoś za friko chce wzór umowy ;)
    BTW: to nie jest tak że "jedna umowa pasuje do wszystkiego"!
    Flejm przypadkiem dobry był, bo dotyczył przypadku kiedy to
    FOTOGRAF w dbałości o własne 4 litery zabezpiecza sie zapisami
    w umowie.

    > i przykladowym rachunkiem, ktory wystawie os. fiz.
    > nieprowadzacej dzialanosci gosp.

    ...a takie coś to powinieneś znaleźć w archiwach tej grupy :)
    BTW: jak dotąd (PiS chce zabrać) przy dochodach z praw majątkowych
    (w tym z praw autorskich) przysługuje prawo do 50% KUP liczonego
    ryczałtem od kwoty przychodu.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)