    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: umowa o dzielo pomiedzy os. fiz. nieprowadzacymi DG
    Date: Thu, 8 Jun 2006 16:58:31 +0200

    On Wed, 7 Jun 2006, witek wrote:

    > Czytaż grupę p.s.prawo?

    Z rzadka.

    > To poczytaj
    > "Czy w Kodak Express mogą odmówić wykonania usługi??"

    ...tylko z googla poczytałem co tam jest (czyli pierwsze 227 postów
    a wątek pewnie dalej żyje :))

    > To się dowiesz, że prace fotografa nie są przejawem twórczości artystycznej.

    Sprzeciw!
    Po prawdzie wymieniłem tylko zdjęcia z fotoradarów ;) ale tak - mogę
    uznać za dyskusyjne szukanie "twórczości" w przypadku zdjęć do paszportu
    które:
    1. mogą być wykonywane w pełni automatycznie (szafka do której włazisz,
    rzucasz monetą i wciskasz przycisk) i nie różnią się istotnie od
    zrobionych "ręcznie"
    2. opisane są ściśle urzędowo, co na tyle istotnie ogranicza "inwencję"
    że można uznać ją za nieistniejącą, na przykład "na jasnym tle,
    głowa obrócona tak żeby było widać lewe ucho" itp.

    Tak, mały wycinek robienia zdjęć *być może* jest wykluczony spod P.A.
    Pojawia się jescze problem "buta wojskowego" (znasz definicję?
    ano but wojskowy składa sie z połysku i buta właściwego...), mianowicie
    "robienie zdjęcia" nie jest jednoznaczne :), można przez to
    rozumieć "pierwotne utrwalenie utworu" (na błonie filmowej
    albo matrycy cyfrowej tudzież na dojrzewającym jabłk jak ktoś
    lubi oryginalnie) albo "komplet prac potrzebnych do uzyskania
    egzemplarza oryginału".
    Tak, robienie zdjęć może być małym wycinkiem prac fotografa, od
    zawsze powiadam że jak się np. pisze program a zapłata obejmuje
    "stworzenie, udokumentowania, instalację i przeszkolenie użytkowików"
    to tylko i wyłącznie 2 pierwsze elementy są "autorskie" i dziwi mnie
    że USy nie czepiają się iż ktoś odlicza 50% KUP przy instalacji
    programu (co jest czynnością czysto inżynierską i nie ma żadnych cech
    "twórczych") - być może u fotografa wypadałoby wyłączyć spod "twórczości"
    również stosowny zakres prac (na przykład wykonywanie powielenia -
    odbitek, czy to analogowo czy cyfrowo, bo to RÓWNIEŻ nie jest "tfórczość")
    Topienie w wywoływaczu albo "wyciaganie z RAWa" tudzież inne formy
    edycji cyfrowej IMHO wpływają na postać utworu więc ja bym je
    pod "twórcze" zaliczył - co najwyżej z wątpliwościami :)

    Ale to co zostanie (czyli większość pozostałych RODZAJÓW zdjęć, bo to
    że fotograf uparł się na jeden rodzaj być może wyłączony spod PA albo
    tylko odbitki trzaska dla zamawiającego to jego sprawa) czyli zdjęcia
    w których ów element twórczy występuje (nawet jeśli na poziomie "śpiewać
    każdy może") - te już pozostaną do rozważań. Jako "autorskie"

    > :)

    :)
    BTW: IMO w tamtym wątku rację mają zwracający uwagę iż skoro:
    - cennik wisi
    - zlecenie zostału PRZYJĘTE
    ...to późniejsza odmowa na podstawie widzimisię laboranta jest
    naruszeniem zarówno umowy jak i praw konsumenckich.
    Istnienie lub nie PA już nie ma nic do rzeczy :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)