    From: "WSm" <w...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: umowa o dzieło z prawami autorskimi a PCC
    Date: Wed, 07 Aug 2002 13:57:03 GMT

    Użytkownik "Maddy" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:3D50EBA7.5090002@inzbud.pl...
    > Ponieważ dotychczas o umowach o dzieło z przeniesieniem praw
    > autorskich nie spotkałam sie w praktyce (tzn. nie musiałam sie
    > zastanawiac jka to naliczać i księgowac ) a nagle dopadł mnie własnie
    > taki przypadek, zastanawiam sie czy kwota nalezności za samo
    > przeniesienie praw autorskich podlega, poza pobraniem zaliczki od
    > przychodu - 50%KUP, podatkowi od czynności cywilno - prawnych.
    W praktyce dotychczas tak było powszechnie stosowane, że umowa o dzieło z
    przeniesieniem praw majatkowych lub udzieleniem praw rozpowszechniania
    (prawa autorskie są niezbywalne!) stanowiła jedność i była jedynie
    opodatkowana zaliczką 20% od 50% przychodu. Na takich zasadach pracuję już
    kilkadziesiąt lat i nie było zastrzeżeń, a umowy mam z czołowymi
    wydawnictwami, które mają rozbudowaną obsługę prawną. Miałem podobne
    wątpliwości, ale z braku zastrzeżeń ze strony róznych kontroli - nie
    przejmowałem sie tym. Natomiast, gdy sprzedawałem dzieła z prawem
    wykorzystania (z własnego archiwum, wykonane z własnej inicjatywy i własnym
    kosztem (nie zawsze dzieło objęte ochroną autorsko-prawną wykonuje się na
    zamówienie) - wówczas sprzedaż następowała na podstawie umowy sprzedaży -
    kupna praw majątkowych opłacanej w US opłatą skarbową. Był to mój pomysł na
    rozwiązanie sprawy i rzecz była wielokrotnie sprawdzona i zaakceptowana w
    US-ach w różnych miejscowościach w kraju, gdyż takie opłaty składa się w US
    nabywcy. Pod rządami nowej ustawy jeszcze nie miałem okazji dokonywać
    podobnej transakcji, ale, jak sądzę, procedura powinna być analogiczna.
    > Tzn czy art. 1 ust,1 pkt 1 lit. a ustawy o PCC tj. "umowy sprzedaży
    > oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych" dotyczy także umów o dzieło w
    > części dotyczącej przeniesienia praw autorskich?
    Mam podobne odczucie, że tak być powinno.
    > Czy jest to umowa sprzedaży praw majątkowych okreslona w ustawie o PCC
    > A jeżeli tak, to czy trzeba przy każdej takiej umowie składac
    > deklarację PCC podpisana przez każdą ze stron?
    Moim zdaniem - tak.
    WSm