  • 1. Data: 2002-08-07 09:43:03
    Temat: umowa o dzieło z prawami autorskimi a PCC
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Ponieważ dotychczas o umowach o dzieło z przeniesieniem praw
    autorskich nie spotkałam sie w praktyce (tzn. nie musiałam sie
    zastanawiac jka to naliczać i księgowac ) a nagle dopadł mnie własnie
    taki przypadek, zastanawiam sie czy kwota nalezności za samo
    przeniesienie praw autorskich podlega, poza pobraniem zaliczki od
    przychodu - 50%KUP, podatkowi od czynności cywilno - prawnych.
    Tzn czy art. 1 ust,1 pkt 1 lit. a ustawy o PCC tj. "umowy sprzedaży
    oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych" dotyczy także umów o dzieło w
    części dotyczącej przeniesienia praw autorskich?
    Czy jest to umowa sprzedaży praw majątkowych okreslona w ustawie o PCC
    A jeżeli tak, to czy trzeba przy każdej takiej umowie składac
    deklarację PCC podpisana przez każdą ze stron?

    Taka koncepcja troche mnie zaskoczyła.

    Czy ktoś z was miał już do czynienia z takimi umowani i czy płacił od
    nich PCC?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 2. Data: 2002-08-07 13:29:32
    Temat: Re: umowa o dzieło z prawami autorskimi a PCC
    Od: "JP" <k...@p...onet.pl>

    Witam!
    Urzędy same nie wiedzą co zrobic z tym fantem, raz mi sie zdarzylo, ze
    urzedniczka powiedziala ze autor musi miec DG, bo nie moze przeciez zawodowo
    pisac ksiazek, artykul itd jesli nie bedzie mial DG:)) ale to byl maly US w
    malym miescie.

    Moim zdaniem nie trzeba skladac PCC dla przeniesienia praw autorskich,
    pytalem kiedys o to Barte - potwierdzil. Wyobrazcie sobie aby kazde
    wydawnictwo skladalo pcc od kazdego artykulu, ksiazki itd. - absurd

    Pozdrawiam
    Karol

  • 3. Data: 2002-08-07 13:33:12
    Od: "JP" <k...@p...onet.pl>

    Jeszcze raz ja. Znalazlem pismo MF z 1998, wprawdzie dotyczy jeszcze starej
    oplaty skarbowej, ale jest nadal aktualne z ustawa o PCC

    Pozdrawiam
    Karol

    Pismo MF z 23.3.1998 r., Nr PO 7K-825-407-6753/97

    W odpowiedzi na pismo z dnia 14.10.1997 r. w sprawie opłaty skarbowej od
    przeniesienia autorskich praw majątkowych, Ministerstwo Finansów uprzejmie
    wyjaśnia.
    1. Umowa licencji i odpowiednio sublicencji stanowią typ umowy nazwanej
    uregulowanej w przepisach ustawy z 4.2.1994 r. o prawie autorskim i prawach
    pokrewnych, a niewymieniony w katalogu czynności podlegających opłacie
    skarbowej, co wyłącza w stosunku do nich obowiązek uiszczenia opłaty
    skarbowej. Odmiennie przedstawia się ta kwestia w przypadku przeniesienia
    praw z umowy licencyjnej dokonywanego przez licencjobiorcę na rzecz osoby
    trzeciej. W tym przypadku nie mamy do czynienia z udzieleniem sublicencji,
    lecz ze zwykłym przeniesieniem praw majątkowych (wynikających z licencji),
    która to czynność powinna być oceniana w oparciu o przepisy kodeksu
    cywilnego, a nie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Stąd też o
    obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej zadecyduje treść umowy cesji. Jeśli
    zawierać ona będzie essentialia negotii którejkolwiek z umów wymienionych w
    art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o opłacie skarbowej, skutkiem jej zawarcia będzie
    obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej.
    2. Zgodnie z art. 627 KC w umowie o dzieło przyjmujący zamówienie
    zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty
    wynagrodzenia. Faktu zawarcia i wykonania umowy o dzieło nie można uznać za
    wystarczający do uznania, iż mamy w tym przypadku do czynienia również z
    przeniesieniem cywilnego o sprzedaży, zamianie czy innych umowach tam
    uregulowanych. Oznacza to, że umowa o dzieło przewidująca stworzenie przez
    przyjmującego zamówienie utworu w rozumieniu ustawy o prawie autorskim,
    zawierająca postanowienia o przejściu autorskich praw majątkowych na
    zamawiającego nie podlega opłacie skarbowej.
    3. Przeniesienie autorskich praw majątkowych przez twórcę utworu na osobę
    trzecią następuje w oparciu o przepisy rozdziału 5 ustawy o prawie autorskim
    i prawach pokrewnych i nie podlega opłacie skarbowej.
    4. Inaczej przedstawia się ten problem prawa autorskiego do dzieła. Pogląd
    zdaje się potwierdzać brzmienie przepisów art. 52 ust. 1 i 2 ustawy o prawie
    autorskim, zgodnie z którymi przeniesienie własności egzemplarza utworu nie
    powoduje przejścia autorskich praw majątkowych, i odwrotnie - przejście
    autorskich praw majątkowych nie powoduje przeniesienia na nabywcę własności
    egzemplarza utworu. Oznacza to, że dla uzyskania przez zamawiającego
    autorskich praw majątkowych do dzieła konieczne jest ich odrębne
    przeniesienie, które jakkolwiek stanowić może integralną część umowy o
    dzieło, to jednak będzie podlegało ocenie według przepisów ustawy o prawie
    autorskim, a nie kodeksu cywilnego. Umowa o przeniesienie autorskich praw
    majątkowych stanowi specyficzny typ umowy nazwanej odróżniający ją od innych
    umów występujących w obrocie. Regulacje zawarte w rozdziale 5 ustawy o
    prawie autorskim, dotyczące, wynagrodzenia autora i sposobu określania jego
    wysokości, formy umowy o przeniesienie praw autorskich, możliwości
    odstąpienia od umowy wskazują na specyficzne traktowanie praw autorskich
    przez ustawodawcę, który nie przewidział nawet odpowiedniego stosowania w
    przypadku przejścia autorskich praw majątkowych przepisów kodeksu w
    sytuacji, gdy dochodzi do kolejnego przeniesienia autorskich praw
    majątkowych, tzn. gdy zbywca nie jest jednocześnie twórcą. W tym przypadku
    należy przyjąć, iż takie przejście podlega ogólnym regułom obrotu
    cywilnoprawnego i może być dokonane w dowolnej dozwolonej formie. Za takim
    ujęciem przemawia fakt, iż szczegółowa regulacja dotycząca przeniesienia
    autorskich praw majątkowych zawarta w przepisach prawa autorskiego odnosi
    się jedynie do twórcy, a nie każdego podmiotu, któremu aktualnie przysługują
    autorskie prawa majątkowe. Na gruncie przepisów o opłacie skarbowej oznacza
    to, że w sytuacjach, w których przeniesienie autorskich praw majątkowych
    następuje w postaci jednej z umów wymienionych w ustawie o opłacie
    skarbowej, a dokonywane jest przez osobę nie będącą twórcą utworu, będzie
    podlegało opłacie skarbowej.

  • 4. Data: 2002-08-07 13:57:03
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

> [...]
    > przeniesienie praw autorskich podlega, poza pobraniem zaliczki od
    > przychodu - 50%KUP, podatkowi od czynności cywilno - prawnych.
    W praktyce dotychczas tak było powszechnie stosowane, że umowa o dzieło z
    przeniesieniem praw majatkowych lub udzieleniem praw rozpowszechniania
    (prawa autorskie są niezbywalne!) stanowiła jedność i była jedynie
    opodatkowana zaliczką 20% od 50% przychodu. Na takich zasadach pracuję już
    kilkadziesiąt lat i nie było zastrzeżeń, a umowy mam z czołowymi
    wydawnictwami, które mają rozbudowaną obsługę prawną. Miałem podobne
    wątpliwości, ale z braku zastrzeżeń ze strony róznych kontroli - nie
    przejmowałem sie tym. Natomiast, gdy sprzedawałem dzieła z prawem
    wykorzystania (z własnego archiwum, wykonane z własnej inicjatywy i własnym
    kosztem (nie zawsze dzieło objęte ochroną autorsko-prawną wykonuje się na
    zamówienie) - wówczas sprzedaż następowała na podstawie umowy sprzedaży -
    kupna praw majątkowych opłacanej w US opłatą skarbową. Był to mój pomysł na
    rozwiązanie sprawy i rzecz była wielokrotnie sprawdzona i zaakceptowana w
    US-ach w różnych miejscowościach w kraju, gdyż takie opłaty składa się w US
    nabywcy. Pod rządami nowej ustawy jeszcze nie miałem okazji dokonywać
    podobnej transakcji, ale, jak sądzę, procedura powinna być analogiczna.
    > Tzn czy art. 1 ust,1 pkt 1 lit. a ustawy o PCC tj. "umowy sprzedaży
    > oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych" dotyczy także umów o dzieło w
    > części dotyczącej przeniesienia praw autorskich?
    Mam podobne odczucie, że tak być powinno.
    > Czy jest to umowa sprzedaży praw majątkowych okreslona w ustawie o PCC
    > A jeżeli tak, to czy trzeba przy każdej takiej umowie składac
    > deklarację PCC podpisana przez każdą ze stron?
    Moim zdaniem - tak.
    WSm

  • 5. Data: 2002-08-08 05:27:41
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    JP wrote:

    > Jeszcze raz ja. Znalazlem pismo MF z 1998, wprawdzie dotyczy jeszcze
    > starej oplaty skarbowej, ale jest nadal aktualne z ustawa o PCC
    >
    > Pozdrawiam
    > Karol

    A widzisz. O coś takiego mi chodziło. Wielkie dzięki!
    Faktycznie ustawa o PCC nie rózni się w tej kwestii od ustawy o opłacie
    skarbowej.
    A umowa jest konkretnie na stworzenie dzieła na zlecenie . A częścia owego
    zlecenia jest zobowiązanie się zleceniobiorcy o przeniesienia praw
    autorskich na zleceniodawce. Więc nie jest to po prostu udzielenie praw do
    czegoś, co leżało w szufladzie.
    W końcu kto robi sobie con amore projekty posterów reklamowych do konkretnej
    kampanii firmy XYZ?

    Też wydawało mi się absurdalne, żeby do każdej takiej umowy ( a np. wieksze
    firmy reklamowe mają ich setki) wypełniać druk PCC.

    Ale z zaprzyjaźnionej firmy reklamowej usłyszałam ostatnio że kontrola z US
    spytała kto odprowadzał PCC od tych umów.
    Ale to było pare dni temu. Jeszcze nie wiadomo jak sie sprawy potoczą -
    kontrola w toku.
    No i było to pierwszy taki przypadek o ktorym słyszałam.
    Pytanie, czy osoba która mi to relacjonowała (copywriter), czegos nie
    pokręciła. Może to chodziło o sprzedaz praw "z drugiej ręki" właśnie a nie
    przez samego twórcę.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2002-08-08 06:03:19
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Magdalena Woloszyk" <m...@e...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    [...]
    > W końcu kto robi sobie con amore projekty posterów reklamowych do
    Na przyklad fotografie lub ilustracje rysunkowe lub teksty literackie....
    Tworcy wykonuja je na co dzien z potrzeby tworczej i kiedys przychodzi czas
    na ich sprzedaz, prawda?
    WSm