    From: Jagna <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: umowa zlecenie
    Date: Sun, 16 Sep 2007 15:44:04 +0200

    Witaj :)

    Ja bardzo lubię te dyskusje, które wywiązują się z takich pytań jak Twoje i
    nawet z przyjemnością je czytam, ale tak sobie pomyślałam, że przy okazji,
    to w sumie chyba odpowiedzi na pytanie nie dostałeś.
    To może ja sobie popiszę, korzystając z chwili natchnienia ;)

    Dnia Fri, 14 Sep 2007 17:50:43 +0200, Skorupa napisał(a):

    > Witam, zonie zaproponowali prace na umowe zlecenie i mam pytanie czy osoba
    > ja zatrudniająca ma obowiazek płacenia za nia zusu?

    Jeśli Twoja żona nie osiąga dochodów z żadnego innego tytułu, to ten
    zleceniodawca MUSI opłacić Twojej żonie składki na ZUS. Jedyną dobrowolną
    składką jest wtedy składka na ubezpieczenie chorobowe, które Twoja żona
    albo chce, albo nie. Wynosi ono 2,45% wynagrodzenia brutto i jeśli jest
    opłacane, to w przypadku zachorowania Twojej żony i opłacania tej składki
    przez minimum 12 miesięcy, można otrzymać zasiłek chorobowy.
    Jest to składka odejmowana od wynagrodzenia zleceniobiorcy, nie dokłada jej
    z kieszeni zleceniodawca.

    Wyjątek byłby wtedy, o czym pisał już Liwiusz, gdyby Twoja żona była
    studentką i nie ukończyłaby 26 roku życia, wtedy żadnych składek
    zleceniodawca opłacać nie musi.

    Gdyby Twoja żona była już zatrudniona i umowa zlecenia byłaby dodatkowym
    przychodem, wtedy obowiązkowe, oczywiście poza podatkiem, byłoby
    ubezpieczenie zdrowotne (znowu wyjątek student - wtedy zdrowotnego też
    brak)

    Jest też taka ewentualność, z której niewielu korzysta, mianowicie składki
    wtedy, gdy nie ma obowiązku, też MOGĄ być płacone dobrowolnie, ale to już
    tylko dla orłów! ;)

    Gdybym o czymś zapomniała, albo coś byłoby niejasne, to proszę o
    sprostowania, pytania dodatkowe itp. itd. :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna