  • 1. Data: 2007-09-14 15:50:43
    Temat: umowa zlecenie
    Od: "Skorupa" <s...@i...pl>

    Witam, zonie zaproponowali prace na umowe zlecenie i mam pytanie czy osoba
    ja zatrudniająca ma obowiazek płacenia za nia zusu?

    skorupa644

  • 2. Data: 2007-09-14 18:59:41
    Temat: Re: umowa zlecenie
    Od: <s...@a...pl>

    > Witam, zonie zaproponowali prace na umowe zlecenie i mam pytanie czy osoba
    > ja zatrudniająca ma obowiazek płacenia za nia zusu?

    Tak mi coś świta, że jest prawo wyboru między ubezpieczeniem z tutułu umowy
    zlecenia a umowy o pracę, jeśli z jedego i drugiego tytułu ma minimum
    najniższe wynagrodzenie. Jesli Twoja żona złapała dodatkowe zlecenie, to
    niech poinformuje zleceniodawcę o swoim zatrudnieniu i on będzie wiedział
    jak policzyć składki. A pracodawca będzie płacił jak dotychczas.

  • 3. Data: 2007-09-14 19:41:43
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Skorupa napisał(a):
    > Witam, zonie zaproponowali prace na umowe zlecenie i mam pytanie czy osoba
    > ja zatrudniająca ma obowiazek płacenia za nia zusu?

    Ma, jeśli żona skończyła 26 lat.

    Jeśli nie skończyła, a jest studentką - to nie.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 4. Data: 2007-09-14 19:47:58
    Od: <s...@a...pl>

    > Ma, jeśli żona skończyła 26 lat.
    > Jeśli nie skończyła, a jest studentką - to nie.
    > Pozdrawiam!
    > Liwiusz

    ??? Nie masz racji. Przy zatrudnieniu nie ma znaczenia, czy jest to student
    czy nie, i czy ma 26 lat czy nie. To ma znaczenie przy umowie zlecenia. A
    pytajacy pyta czy zatrudniajacy żonę ma obowiazek płacenia ZUS, a nie
    zleceniodawca tego dodatkowego zajęcia.

  • 5. Data: 2007-09-14 19:56:35
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik wrote:

    > Przy zatrudnieniu nie ma znaczenia, czy jest to
    > student czy nie, i czy ma 26 lat czy nie. To ma znaczenie przy umowie
    > zlecenia.

    Dobrze, że z tym walczysz (rozumieniem słowa zatrudnienie),
    ale będzie Ci ciężko. Niedługo pewnie jeszcze wejdzie
    do użycia oprócz "zatrudnienia na umowę zlecenie i o dzieło"
    nowy potwór: "zatrudnienie na fakturę".

  • 6. Data: 2007-09-14 19:56:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Sep 2007, Skorupa wrote:

    > Witam, zonie zaproponowali prace na umowe zlecenie

    Oksymoron albo zdanie jest niekompletne :)
    Możesz wyjaśnić?
    Zlecenie czy praca? A może praca *i* zlecenie?

    > i mam pytanie czy osoba
    > ja zatrudniająca ma obowiazek płacenia za nia zusu?

    To zależy od powyższej odpowiedzi, a w zależności od odpowiedzi
    może z kolei zależeć od... zarobków!

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-09-14 20:16:00
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    s...@a...pl napisał(a):

> [...]
    > czy nie, i czy ma 26 lat czy nie. To ma znaczenie przy umowie zlecenia. A
    > pytajacy pyta czy zatrudniajacy żonę ma obowiazek płacenia ZUS, a nie

    Myślę, że zbyt dosłownie traktujesz słowo "zatrudniający". W ogólnym,
    a nie dosłownie prawnym tego słowa znaczeniu, zatrudniający, to znaczy
    dający pracę. A praca to "zajęcie, zatrudnienie jako źródło zarobku;
    też: instytucja, w której się pracuje zarobkowo"
    (http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=praca). W potocznym zatem rozumieniu
    wykonywanie umowy zlecenia też jest pracą.

    Zresztą z prawnego punktu widzenia również. Zleceniobiorca wykonuje
    pracę, choć może nie zasługuje na miano pracownika.

  • 8. Data: 2007-09-14 20:17:58
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Oksymoron albo zdanie jest niekompletne :)
    > Możesz wyjaśnić?
    > Zlecenie czy praca? A może praca *i* zlecenie?

    A z którego przepisu zabrania się wykonywania pracy na umowie
    zlecenie? Poproszę dokładny artykuł, bo już trochę męczą mnie tak
    przesadnie rozumiane pojęcia na grupie :-)

    Rozumiem, że nie ma mowy o pracowniku, w rozumieniu kodeksu pracy
    (aczkolwiek w rozumieniu potocznym - może być). Analogicznie nie ma
    pracodawcy. Ale praca i wykonywanie pracy jak najbardziej w umowie
    zleceniu można znaleźć.

  • 9. Data: 2007-09-14 21:04:39
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Liwiusz wrote:

    > Ale praca i wykonywanie pracy jak najbardziej w umowie
    > zleceniu można znaleźć.

    A gdzie można znaleźć? :-)
    Poproszę dokładny artykuł, bo już trochę męczą mnie tak
    przesadnie źle-rozumiane pojęcia na grupie :-)

  • 10. Data: 2007-09-14 21:07:30
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    cef napisał(a):

    > A gdzie można znaleźć? :-)
    > Poproszę dokładny artykuł, bo już trochę męczą mnie tak
    > przesadnie źle-rozumiane pojęcia na grupie :-)

    Pracę rozumiem w słownikowym znaczeniu, linka już podałem. Jeśli
    znasz prawną definicję pracy, która nie pasuje do umowy zlecenia, to
    poproszę o artykuł :)