  • 1. Data: 2004-02-11 14:08:50
    Temat: usługi gastronomiczne
    Od: "Magdalena" <m...@a...pl>

    Witam, mamy problem z kontrolą z VAT, ponieważ dla realizacji zleceń na
    organizację imprez często korzystamy z usług podwykonawców, m.in. chodzi o
    usługi gastronomiczne.
    I teraz mimo, że zakup usługi służy do sprzedaży opodatkowanej (wystawiamy
    faktury sprzedaży z VAT 7/22 %) US neguje nasze prawo do odliczenia VAT przy
    zakupie tychże usług.

    może ktoś pomoże, co zrobić w tej sprawie, mają rację czy nie?? (zdrowy
    rozsądek mówi, że nie, ale nasze prawo...)

    Magdalena,
    która coraz bardziej boi sie wyników kontroli

  • 2. Data: 2004-02-11 14:34:56
    Temat: Re: usługi gastronomiczne
    Od: "sly" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > rozsądek mówi, że nie, ale nasze prawo...)
    >
    > Magdalena,
    > która coraz bardziej boi sie wyników kontroli

    *** US niestety ma rację. Nie możemy odliczyć VATU od zakupu usług
    gastronomicznych. Tak stanowi prawo.
    Przykro mi.

  • 3. Data: 2004-02-11 17:00:07
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

    "sly" <w...@p...onet.pl> wrote in message

    > *** US niestety ma rację. Nie możemy odliczyć VATU od zakupu usług
    > gastronomicznych. Tak stanowi prawo.
    > Przykro mi.

    nawet pomimo tego, że odsprzedaje się je dalej?? W takim razie oznaczałoby,
    że biorąc podwykonawców do usług gastronomicznych firma może być bardzo
    stratna niestety ;-((
    Czy na tej samej zasadzie niemożliwa jest refaktura kosztów np. noclegu??
    (no bo chociaż odsprzedaje się go dalej, to nie można VAT odliczyć przy
    zakupie)

    pozdrawiam coraz bardziej przygnębiona
    Magda

  • 4. Data: 2004-02-11 20:34:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Feb 2004, Magdalena wrote:

> [...]
    >+ > > może ktoś pomoże, co zrobić w tej sprawie, mają rację czy nie?? (zdrowy
    >+ > > rozsądek mówi, że nie, ale nasze prawo...)
    [...]
> [...]
    >+ że biorąc podwykonawców do usług gastronomicznych firma może być bardzo

    "za mało danych" !
    Jest wyjątek, ale nic nie piszesz jakie usłygi TY prowadzisz:

    +++
    Art. 25. 1. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie
    stosuje się do nabywanych przez podatnika:
    3b)  usług noclegowych i gastronomicznych,
    z wyjątkiem:
    ^^^^^^^^^^^
    a)   przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników
    świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki wchodzą
    usługi noclegowe lub gastronomiczne bądź jedne i drugie,
    b)    zakupów gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez
    podatników świadczących usługi przewozu osób,
    ---

    >+ Czy na tej samej zasadzie niemożliwa jest refaktura kosztów np. noclegu??
    >+ (no bo chociaż odsprzedaje się go dalej, to nie można VAT odliczyć przy
    >+ zakupie)

    J.w.

    >+ pozdrawiam coraz bardziej przygnębiona

    Ja osobiście podejrzewam że istnieje co najmniej
    jeszcze jedna, nie wymieniona explicite możliwość.
    Mianowicie - refaktura.
    Ale wtedy:
    1. na fakturze końcowej "usługa składowa" musiałaby być osobno
    wykazana
    2. wykazana w poz. 1 wartość *musiałaby być* bez marży oraz
    "rozliczona na podstawie pomiaru" (np. sztuka/sztuka :))
    (to powyżej to "pojęcie refaktury bazujące na orzeczeniach
    Sądu Najwyższego i NSA").

    Jeszcze inną możliwością byłoby pośrednictwo: zawierasz umowę
    z podwykonawcą że w jego imieniu będziesz sprzedawać jego
    towar, wtedy osobno wykazywało by się VAT od zakupu "przekazywany"
    i odprowadzany przez poddostawcę a osobno VAT od swojej marży
    (no, "klient widzi ile zdzierasz" :)).
    Wadą pośrednictwa mogłaby być konieczność posiadania przez
    poddostawców kas fiskalnych - no bo skoro sprzedawaliby m.in.
    osobom fizycznym...

    Jeśli sama świadczysz usługi gastronomiczne to najwyraźniej
    ustawodawca "nie przewidział" i cię uziemił :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-02-11 23:02:19
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

    ezjan.zabrze.pl...

    chodzi
    [ciach...]

> [...]
    > osobom fizycznym...
    >
    > Jeśli sama świadczysz usługi gastronomiczne to najwyraźniej
    > ustawodawca "nie przewidział" i cię uziemił :(

    dzięki Gotfrydzie, niestety chyba zostaniemy na tarczy a nie z tarczą ;-(
    Świadczymy usługi gastronomiczne firmom (tzw. catering, organizacja imprez),
    nie prowadzimy turystyki ani usług przewozu pasażerów inaczej w ogóle nie
    byłoby sprawy, żeby zawracać pl.soc.podatki głowę. Mamy podwykonawców, ale
    oczywiście nasze faktury sprzedaży to nie refaktura, mamy swoją marżę i nic
    nie wykazujemy w fakturach sprzedaży osobno (klienta nie obchodzą przecież
    takie rozliczenia).

    A jaką tak na przyszłość musiałyby mieć treść faktury, żeby takie
    zdroworozsądkowe podwykonawstwo można było odliczyć - myślicie że "dania
    gotowe", albo coś innego??

    pozdrawiam
    Magdalena na tarczy ;-(

  • 6. Data: 2004-02-11 23:17:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Feb 2004, Magdalena wrote:
    [...]
    >+ A jaką tak na przyszłość musiałyby mieć treść faktury, żeby takie
    >+ zdroworozsądkowe podwykonawstwo można było odliczyć - myślicie że "dania
    >+ gotowe",

    Jako "zakup towaru" ?
    Wygląda apetycznie :), w końcu żywność z zakazu odliczania VAT chyba
    zwolniona nie jest. Ale może jakiś praktyk... ja nie z tej broszki :)

    >+ pozdrawiam
    >+ Magdalena na tarczy ;-(

    Co zrobić :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 7. Data: 2004-02-12 17:12:01
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

    ezjan.zabrze.pl...
> [...]
    > Wygląda apetycznie :), w końcu żywność z zakazu odliczania VAT chyba
    > zwolniona nie jest. Ale może jakiś praktyk... ja nie z tej broszki :)

    Gotfrydzie (albo ktoś inny), a co sądzicie o czymś takim. Obok "usług
    gastronomicznych" (PKWIU 55.3*) istnieją także:
    "Usługi przygotowywania i dostarczania posiłków dla pozostałych firm i
    instytucji" (PKWIU 55.52.13-00.00).

    Czy z punktu widzenia ustawy o VAT są to usługi gastronomiczne??
    Czy jako nabywca (i odsprzedawca) mamy prawo odliczyć VAT przy zakupie i
    oczywiście naliczyć przy sprzedaży??

    pozdrawiam
    Magdalena