    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: uslugi konsultingowe
    Date: Thu, 5 Dec 2002 19:26:03 +0100

    On Wed, 4 Dec 2002, Rafal K wrote:
    [...]
    >+ > 'Aczkolwiek umowę o dzieło i zlecenie można zawrzeć z podmiotem
    >+ > zagranicznym,
    >+
    >+ Nie majacym siedziby w Polsce? - chyba nie.

    Hm... A dlaczego ?
    Zawierasz umowę (jakąkolwiek) z której jedna ze stron się nie
    wywiązuje. Chcesz sprawę załatwić sądownie... Gdzie ?
    IMHO:

    >+ > i o ile będzie zawarta w .pl oraz umowa będzie
    >+ > stanowiła że obowiązują polskie przepisy

    ...powinno być tak !
    BTW:
    Pamiętam aferę po którejś umowie "motoryzacyjnej" (zawartej
    przez polski rząd z inwetorem) w której były kuriozalne
    efekty: zawarta po ichniemu (włosku ?) i z zapisem że
    w sprawach spornych obowiązuje prawo szwajcarskie :]
    ("tamci" na pewno nie byli firmą szwajcarską :)).
    Dopiero później ograniczono to prawo (umowa zawarta
    *w .pl* musi być po polsku i o ile ma być wykonywana
    na terenie .pl musi obowiązywać prawo polskie)
    [...]
    >+ > eksport'.
    >+ No nie bardzo - eksport jest wtedy gdy usluga jest wykonana poza granicami

    OK. Gotowy wynik umowy wysyłasz poza granice - czyli eksportujesz ?

    [...]
    >+ > Tak miało być ? Byłoby analogicznie dla "autorskiej umowy
    >+ > o dzieło" (z p. widzenia KC - UoD, z p. widzenia podatków
    >+ > - przychód z praw autorskich [a NIE umowy "osobistej" !]).
    >+ Nie za bardzo rozumiem co masz na mysli..

    Ano to, że klasyfikacja tej samej umowy może być inna
    z punktu widzenia przepisów prawnocywilnych a inna
    z p. widzenia przepisów podatkowych.
    I "umowa o dzieło wykonywane osobiście przez osobę fizyczną"
    (z punktu widzenia KC) to jest "sprzedaż praw majątkowych"
    (a *nie* 'osobista umowa o dzieło' !) z p. widzenia prawa
    podatkowego. Inaczej KUP byłby 20% (lub rozliczany) a nie 50%.
    [...]
    >+ > Prawdę mówiąc to wątpliwości wzbudza fakt że UoPDoOF chyba
    >+ > o eksporcie nie wspomina... :( A samo VAT i cło to nie wiem
    [...]
    >+ VAT place normalnie - i fiskus sie cieszy :)

    Nie to miałem na myśli: z punktu widzenia UoPDoOF najwyraźniej
    nie ma czegoś takiego jak eksport - przychód jak każdy inny
    (o ile się nie mylę oczywiście).
    [...]
    >+ Przyszlo mi do glowy pytanie: czy ja jako osoba prowadzaca DG MUSZE
    >+ podpisywac umowe z innym podmiotem aby swiadczyc mu uslugi? Przeciez nie
    >+ musze takiej umowy spisywac gdy wykonuje cos dla osoby fizycznej.

    Większości umów nie musisz spisywać (są wyjątki).
    KC nakazuje ci spisywanie umów >2000zł z zastrzeżeniem "zalecenia"
    ("powinny"). Wcale nie zwalnia to od wyciągnięcia wniosku że
    umowa nie została *zawarta* !

    >+ Sytuacja w
    >+ ktorej sie znajduje przypomina troche swiadczenie uslug osobie (zagraniczemu
    >+ turyscie:)) ktory ma konto w polskim banku.

    ??
    No z takim to bank musi spec-umowę zawierać :] (jest osobne
    określenie "widoczne" również w podatkach - rezydent) i chyba
    jest *więcej* papierków niż "normalnie" :)
    Jeśli miałeś na myśli że ty świadczysz "takiemu komuś" usługę
    to poza możliwymi ograniczeniami (nie wiem, mogą być - jakbyś
    mu np. broń chciał sprzedać) raczej traktujesz "jak każdego"...
    W sumie - prawda :)
    Rozumiem że pytanie końcowe sprowadza się do tego "jak
    udokumentować spełnienie usługi"...

    Pozdrowienia, Gotfryd