  • 1. Data: 2004-11-11 11:22:05
    Temat: utarg dzienny - netto czy brutto ?
    Od: "rok" <r...@p...onet.pl>

    Witam
    Mam małe wątpliwości co do wpisywania do ewidencji
    sprzedaży kwot utargu dziennego. Jestem Vatowcem i robię
    tak: do ewidencji wpisuję kwoty brutto utargów, a na koniec
    miesiąca robię: suma_utargów/1,22 - mam sprzedaż tylko w
    stawce 22% (zakupy też). W ten sposób mam netto i Vat
    do Vat-7.
    Wygooglałem cos takiego:
    "W rejestrze masz wpisywac utargi dzienne brutto, Vat
    rozliczasz na koniec miesiaca wg tzw struktury zakupow, a do
    ksiegi wpisujesz raz w miesiacu kwote netto z tejze
    struktury."
    Czy więc moj sposób jest poprawny ??

    Jeszcze pytanie 2:
    Czy w ewidencji sprzedaży muszę też wpisywać sprzedaż
    udokumentowaną (jest tam taka rubryka) czy mogę poprostu
    wrzucić każdą fakturę osobno do księgi ??

    Pozdrawiam
    rok

  • 2. Data: 2004-11-11 22:25:25
    Temat: Re: utarg dzienny - netto czy brutto ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Nov 2004, rok wrote:
    [...]
    >+ Jeszcze pytanie 2:
    >+ Czy w ewidencji sprzedaży muszę też wpisywać sprzedaż
    >+ udokumentowaną (jest tam taka rubryka) czy mogę poprostu
    >+ wrzucić każdą fakturę osobno do księgi ??

    Ty masz OSOBNO EwidencjęSprzedażyVAT oraz EwidencjęSprzedaży ??
    (taką "zwykłą" 'tylko do KPiR') ? Czyli *dwie* ewidencje ?
    AFAIK zakazu nie ma :)
    Ale... ale nie sądziłem że będą chętni :)

    "Wrzucanie fakturek do KPiR" jak na mój gust ma się NIJAK do
    wpisywania ich do ES-VAT !!
    Przecież w ewidencji VAT musi być *wszystko* co ci jest potrzebne
    do policzenia deklaracji VAT-7 :)
    Machanizm działa *w drugą* stronę: podatnik *może* sumę sprzedaży
    netto wyliczoną z ES-VAT wpisać jednym zapisem "miesięcznym"
    do KPiR.
    Ale wcale nie musi !
    Ja np. z tego nie korzystam i f-ry wpisuję właśnie osobno do KPiR...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-11-12 08:43:56
    Od: "rok" <r...@p...onet.pl>

    > Ty masz OSOBNO EwidencjęSprzedażyVAT oraz EwidencjęSprzedaży ??
    > (taką "zwykłą" 'tylko do KPiR') ? Czyli *dwie* ewidencje ?
    > AFAIK zakazu nie ma :)
    > Ale... ale nie sądziłem że będą chętni :)

    A jednak ;) Prowadzę 2 ewidencje bo nie bardzo wiem, gdzie w ewid. Vat
    mam wrzucić sprzedaż bezrachunkową.
    Poza kolumnami dotyczącymi stawek Vat mam jeszcze: Bez odliczeń i Nie
    podlega.
    Może mała podpowiedź jak wpisać utarg dzienny ? Byłem nawet w US ale
    panienka z okienka coś kręciła, więc nadal mam 2 ewidencje, żeby nie było
    wątpliwości.

    Pozdrawiam
    rok

  • 4. Data: 2004-11-12 10:45:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Nov 2004, rok wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ A jednak ;) Prowadzę 2 ewidencje bo nie bardzo wiem, gdzie w ewid. Vat

    Acha :)
    Stawiam tezę że ... kupiłeś sobie NIEWŁAŚCIWĄ *dla siebie* ES VAT :)
    Nie ma urzędowego wzoru ewidencji.
    Podatnik ma ją tak prowadzić żeby mógł "prawidłowo wyliczać podatek"
    - Maddy to tyle razy tłukła, że google chyba na pamięc umie ;)
    Mam przed nosem dwie "drukowane" :) ES.

    W jednej (wydana przez AJP Partners) mam takie "kfiatki" jak:
    - sprzedaż podatkowana objęta decyzją [...przepisy...]
    - data i kwota zapłaty faktury...

    Jak się domyślasz - pełni ona rolę wyłącznie hm...
    historyczno-dydtaktyczną :)
    Aczkolwiek nabyłem ją "w celu prowadzenia DG" - dopiero przyjrzawszy
    się stwierdziłem że jest ci ona NIE DLA MNIE :] Może jakiś kasowiec
    chciałby wpisywać daty zapłaty...
    I tam również NIE MA pozycji "sprzedaż bezrachunkowa" :)

    Mam drugą. Też wydaje S.C. Michalczyk i Prokop :)
    Tam nie ma nic o "datach zapłaty".
    Za to jest m.in. osobna kolumna "Bezrachunkowa sprzedaż brutto
    wg art. 30 ustawy..." :)
    Nie żeby mi była potrzebna ;) - ale TOBIE by się przydała :)

    I nie żebym twierdził że AJP *nie* wydaje "takiej z bezrachunkową"
    - akurat PRZYPADKIEM taką mam :)

    >+ Poza kolumnami dotyczącymi stawek Vat mam jeszcze: Bez odliczeń i Nie
    >+ podlega.

    A to swoją drogą :)

    >+ Może mała podpowiedź jak wpisać utarg dzienny ?

    Hm...
    Wersja 1:
    - przejść się po księgarniach, tej w US nie pomijając. Sprawdzić
    czy któraś ES VAT ci pasuje :)
    Wersja 2:
    - machnąć ładną tabelkę w OpenOffice albo innym Paincie ;),
    wydrukować... poskładać... zszyc... można przyciąć jak komu
    format nie odpowiada :)
    Wersja 3:
    - wziąć papier, linijkę, rapidograf, tusz, położyć, przyłożyć,
    pociągnąć... i tak kilka razy. Potem zszyć :)

    Zeznaję iż stosuję wersję 2 - akurat w MS Office bo mam... :)
    (tak, ES wypełniam *ręcznie* :))

    >+ Byłem nawet w US ale
    >+ panienka z okienka coś kręciła,

    Ech... :]

    >+ więc nadal mam 2 ewidencje, żeby nie było
    >+ wątpliwości.

    Moment.
    A jak ty dla potrzeb VAT ewidencjonujesz sprzedaż bezrachunkową
    skoro w ewidnecji NIE MASZ takiej pozycji ??
    I jak potem VAT-7 wyliczasz *z tej ewidencji* ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-11-12 11:00:44
    Od: "Alter Native" <c...@g...WYTNIJ.pl>

    Witam.

    Domyslam się (może błędnie), że do pewngo momentu sprzedawałeś towary
    wyłącznie osobom prowadzącym DG, więc nie potrzbowałeś kasy fiskalnej tylko
    wystawiałeś faktury. Później zacząłeś sprzedawać także osobom nieprowadzącym
    DG, ale jeszcze nie masz kasy fiskalnej więc zapisujesz wszystko do
    ewidencji sprzedaży, jako sprzedaż niefakturowana. Do niej wpisujesz
    wszystko (utarg) brutto, a po zamknięciu miesiąca przenosisz ten utarg
    (miesięczny), już netto do KPIR i do rejestru Vat.

    Alter Native (GG 4646628)
    Natura jest po stronie ukrytych wad.

  • 6. Data: 2004-11-12 15:19:05
    Od: "rok" <r...@p...onet.pl>

    > On Fri, 12 Nov 2004, rok wrote:

    > Stawiam tezę że ... kupiłeś sobie NIEWŁAŚCIWĄ *dla siebie* ES VAT :)

    Kupiłem poprostu "Małą księgowość Rzeczpospolitej" i tam jest taka właśnie
    ewidencja, w której nie ma sp. bezrachunkowej.

    > Moment.
    > A jak ty dla potrzeb VAT ewidencjonujesz sprzedaż bezrachunkową
    > skoro w ewidnecji NIE MASZ takiej pozycji ??
    > I jak potem VAT-7 wyliczasz *z tej ewidencji* ? ;)

    No właśnie wpisuję ją do ewidencji sprzedaży (tej "zwykłej", nie Vatowskiej)
    jako brutto, a na koniec m-ca z łącznej kwoty wyliczam netto i Vat (wg
    struktury).
    Mam tylko Vat 22% więc sprawa jest prosta. Z tak uzyskanych kwot wyliczam
    Vat-7. Dobrze czy nie ??

    Pozdrawiam
    rok

  • 7. Data: 2004-11-12 22:32:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Nov 2004, rok wrote:
    [...]
> [...]
    >+ jako brutto, a na koniec m-ca z łącznej kwoty wyliczam netto i Vat (wg

    W sumie...

    >+ Mam tylko Vat 22% więc sprawa jest prosta. Z tak uzyskanych kwot wyliczam
    >+ Vat-7. Dobrze czy nie ??

    Powiem tak: dobrze że chwilę odstępu czasowego było to nie
    wysuwałem pospiesznych zastrzeżeń :)

    Primo: nie powiem ci czy "dobrze". Doradzcą nie jestem :]

    Ale... IMHO nie ma zakazu żeby ewidencję VAT prowadzić DOWOLNIE,
    "byleby dało się wyliczyć VAT-7" :), prawda ?
    No to IM*H*O oznacza to że wolno ją *podzielić* na kilka ewidencji
    częściowych.
    Czy ktoś ma coś przeciw ? :) (może jakiś wyrok... albo chociaż
    "stanowisko US"...)
    Na rozum i logikę - szczegolnie przy firmach wielozakładowych (od
    1.V br "oddział" już nie może być podatnikiem VAT !!) - ma to sens.

    No to jakby spojrzeć tak że twoja "zwykła ewidencja" jest
    CZĘŚCIĄ ewidencji VAT... to *JA* przestaję się czepiać :)
    Ale ja się nie nazywam US/IS/UKS... :]
    Pozostałaby do wyjaśnienia sprawa czy wynik z "ewidencji
    pomocniczej" jest ujmowany w "ewidencji głównej" :]
    IM*H*O wypadałoby żeby sumy z "ewidencji głównej" były bezpośrednią
    podstawą wypełniania VAT-7 :) - ale to MOJE zdanie :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 8. Data: 2004-11-13 09:05:49
    Od: "rok" <r...@p...onet.pl>

> [...]

    > Pozostałaby do wyjaśnienia sprawa czy wynik z "ewidencji
    > pomocniczej" jest ujmowany w "ewidencji głównej" :]

    Jest ujmowany na koniec m-ca jako jeden wpis netto + Vat, wyliczone
    z proporcji.

    > IM*H*O wypadałoby żeby sumy z "ewidencji głównej" były bezpośrednią
    > podstawą wypełniania VAT-7 :) - ale to MOJE zdanie :)

    Tak tez jest i tak byc powinno. Masz całkowitą rację. Jeśli więc wpiszę
    na koniec m-ca sumę z ewidencji sprzedaży do ewidencji Vat już jako
    netto + Vat i dodam to do sprzedaży fakturowanej to mam dane do Vat-7.

    Pozdrawiam
    rok

  • 9. Data: 2004-11-13 20:34:51
    Od: "złodziej podatków" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > udokumentowaną (jest tam taka rubryka) czy mogę poprostu
    > wrzucić każdą fakturę osobno do księgi ??

    Nie ma żadnego znaczenia czy Pan to będzie wpisywał netto czy brutto, byle
    konsekwentnie i byle na koniec miesiąca Panu pasował VAT, a w razie kontroli
    umiał Pan wyjaśnić jak Pan doszedł do tych wartości. Jeżeli kiedyś się Pan
    kiwnie to przy kontroli mogą być z tego szopki. Raz może to być zakwalifikowane
    jako ukrywanie kosztów, a w innym przypadku jako ukrywanie dochodów.
    Natomiast ES średnio rogarnięty 13-to latek zrobi w EXCEL-u w 10 minut. Mało
    tego będzie Panu liczyła w obie strony, z brutto i do netto zależnie gdzie Pan
    wpisze kwotę. Chciał bym mieć tylko takie problemy.

  • 10. Data: 2004-11-16 18:21:52
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.61.0411122326260.348@athlon>,

    > Doradzcą nie jestem :]

    Ja tak z boczku - doradzca to u Ciebie coś innego niż doradca, czy nikt
    wcześniej uwagi nie zwrócił? :)

    --
    pozdrawiam
    Jarek