  • 1. Data: 2005-01-26 21:19:08
    Temat: wątpliwości - koszty uzyskania przychodu - um. o dzieło
    Od: Karmakoma <k...@g...pl>

    Witam,

    W 2004 r. podpisałam i zrealizowałam kilka umów o dzieło z pewną firmą.
    Dzieła te polegały na sporządzeniu analiz i prognoz finansowych dla innych
    firm (ich klientów).

    Firma, z którą podpisałam umowę - z tego co wiem, raz naliczała koszty
    uzyskania przychodu jako 20%, innym razem jako 50%, choć każda umowa miała
    taki sam charakter (i za wyjątkiem terminu wykonania i nazwy klienta - taką
    samą treść). Teraz się zastanawiam (jako, że w umowach nie było to wprost
    określone) jakie powinny być w takim przypadku koszty uzyskania przychodu -
    czy 20% czy 50%? Czy sporządzanie analiz i prognoz finansowych ma charakter
    pracy twórczej? Wygląda to tak, że firma X powierza mi materiały
    (historyczne sprawozdania finansowe, informacje dodatkowe) i na tej
    podstawie tworzy się coś nowego, na indywidualne zamówienie klienta, nie
    jest to dzieło powtarzalne, a za każdym razem inne... Trudno mi w tym
    momencie powiedzieć, czy przekazując dzieło jednocześnie przekazuję prawa
    autorskie (ale chyba tak, skoro klienci są przekonani, że zrobiła to firma
    X, a nie ja osobiście - osoba spoza firmy X).

    Jakie powinny być w takim przypadku koszty uzyskania przychodu - czy 20%
    czy 50%? I czy firma X będąca zamawiającym dzieła ma prawo bez
    powiadamiania mnie żonglować sobie kosztami uzyskania przychodów przez moją
    osobę (raz naliczając 20% innym razem 50%)?

    Pozdrawiam serdecznie,

    K.

  • 2. Data: 2005-01-26 22:21:01
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

> [...]
    moją
    > osobę (raz naliczając 20% innym razem 50%)?

    A czemu firma wystawia rachunek a nie Ty? To Ty powinienes wystawic r-k lub
    f-re vat.

    Adam

  • 3. Data: 2005-01-27 07:53:01
    Od: "Karmakoma" <k...@g...pl>

    Użytkownik "Adamski" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > moją
    >
    > A czemu firma wystawia rachunek a nie Ty? To Ty powinienes wystawic r-k
    > lub
    > f-re vat.

    a w ktorym miejscu napisalam, ze to firma wystawia rachunek????

    do tej pory wyplacano mi pieniadze na podstawie samej umowy (w ktorej
    okreslona byla kwota brutto), ani ja ani firma nie wystawiala zadnych
    rachunkow.... nie prowadze dzialalnosci gospodarczej (tym bardziej nie place
    vat) tylko jestem osoba fizyczna wykonujaca umowy o dzielo. zdaje sie, ze
    jest tak, ze w takim przypadku moge wystawic rachunek, ale nie musze.

    K.