  • 1. Data: 2005-01-26 18:33:13
    Temat: Sprzedaż samochodu ciężarowego a kilometrówka.Ratunku!!!
    Od: "Paweł i Dori R" <p...@p...onet.pl>

    Od 03/2003 prowadzę DG. Zawsze rozliczałem się na ryczałacie i VAT. W 02/03
    kupiłem samochód od firmy leasingowej, czyli na fakturę VAT ale oczywiście
    tylko na imię i nazwisko, gdyż firmę prowadzę dopiero od 03/04. W 06/03
    podjąłem decyzję, iż bedę używać tego samochodu do DG na kilometrówkę. I
    tutaj pojawia się problem!
    Teraz chciałbym sprzedać ten samochód - od 05/04r jest on niestety osobowy.
    Wyczytałem, że do samochodów ciężarowych nie stosuje się kilometrówki a
    ponadto jeżeli przysługiwało mi odliczenie VAT to muszę odprowadzić podatek
    VAT.
    Moje pytania:
    1. Jeżeli nie kilometrówka to co? Może powinienem wpisać do wykazu środków
    trwałych
    2. Jeżeli kupiłem na fakturę VAT ze stawką 22%, ale na imię i nazwisko, bo
    nie miałem jeszcze firmy - to mam uważać, że miałem to prawo - chodzi o to,
    że VAT z faktury można odliczyć w miesiącu otrzymania lub w następnym, a
    więc jeżeli faktura z 02/03 to czy mogłem ją odliczyć w 03/03?

    Paweł R

  • 2. Data: 2005-01-26 22:32:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Jan 2005, Paweł i Dori R wrote:

> [...]
    >+ tutaj pojawia się problem!
    >+ Teraz chciałbym sprzedać ten samochód - od 05/04r jest on niestety osobowy.

    Tia. A przedtem to jaki był ;) ?

    >+ Wyczytałem, że do samochodów ciężarowych nie stosuje się kilometrówki

    Być może. Ale IMHO to jest JEDYNY problem.
    I polega na tym, iż IMO kilometrówki nie stosuje się w tym sensie
    iż *nie ma limitu wydatków* !!
    Poczekaj aż ktoś skomentuje to co piszę - ale IMO jest dokładnie tak.
    Jeśli używam swojej "osobistej" drukarki do DG i kupuję do niej
    toner - to jak mam naliczyć "kilometrówkę" żeby określić ile
    toneru mogę zaliczyć w KUP, metrami bieżącymi wydruku według jakiego
    użycia pliwa na km ? ;)
    Dla samochodów osobowych jest IMO *osobny*, *dodatkowy* limit
    *górny* zaliczania KUP. Maddy zdaje się kiedyś już to wywodziła,
    google powinien pamiętać...

    >+ a
    >+ ponadto jeżeli przysługiwało mi odliczenie VAT to muszę odprowadzić podatek
    >+ VAT.

    Weź ty... coś zimnego na przekąskę ;)
    Jakim prawem miało ci "przysługiwać odliczenie" ????
    Skoro kupiłeś "na siebie" i to NIM byłeś podatnikiem VAT ?

    >+ Moje pytania:
    >+ 1. Jeżeli nie kilometrówka to co? Może powinienem wpisać do wykazu środków
    >+ trwałych

    IMHO - skoro nie wpisałeś to nie ma powodu.
    Miałeś prawo, wtedy byś sobie zamortyzował.

    Mało - IMHO *nadal* mona wpisać, ale to tylko jakby ktoś chciał
    koniecznie pomóc załatać dziurę budżetową, ja nie mam nic przeciw ;)
    Do 2003 r przepis w ustawie "dochodowej" był taki... dziwny jakiś,
    i jak SN mu się przyjrzał to wywiódł iż należy sprzedaż czegoś
    *używanego* w DG (tak jak w twoim przypadku) zaliczyć do dochodu
    z DG.
    Ale na szczęście już tak nie jest - zapisano "ujęte w ewidencji" :)
    IMHO - NIC nie trzeba robić.
    Trzeba uznać że EP była zbędna :)
    Tak, wiem - rozejrzyj sie, już w tym roku (chyba) była dyskusja
    że "wpisywanie kosztów jest obowiązkowe". Ale to NIE jest moje
    stanowisko (chwilowo ;)).
    Jakby na mnie trafiło... machnął bym ręką na ew. "straty
    z nieskorzystania z KUP na skutek kilometrówki" i już.

    >+ 2. Jeżeli kupiłem na fakturę VAT ze stawką 22%, ale na imię i nazwisko, bo
    >+ nie miałem jeszcze firmy - to mam uważać, że miałem to prawo

    IMO - nijak i pod żadnym pozorem.

    >+ że VAT z faktury można odliczyć w miesiącu otrzymania lub w następnym, a
    >+ więc jeżeli faktura z 02/03 to czy mogłem ją odliczyć w 03/03?

    To dotyczy PODATNIKÓW. A przecież nim nie byłeś.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)