    From: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: wniesienie sprzętu
    Date: Tue, 29 Nov 2005 00:04:08 +0100

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Za wyjątkiem przypadków kiedy WNiP w postaci oprogramowania nie
    > da się wyróżnić w zakupie (cena BIOSu w RProm oraz np. Windows
    > na HDD została przez producenta wliczona w cenę komputera - uwaga,
    > producentem może być *ktokolwiek* kto nam ów OEM "dołączył" !)
    > to jednak oprogramowanie... jest WNiP.

    Czyli "bycie" WNiP (dla OEM) zależy od tego, czy producent zainstalował
    system Windows na dysku (bo nośnik i licencję też dostarczył) i czy wliczył
    w cenę zestawu ???

    > Argument którego ja używam: uważasz "komp+OEM" za ST, tak ?
    > I uważasz że fakt "prawnego połączenia" czyni z nich jedną
    > całość, tak ?

    Tak. Nie tyle "prawne połączenie" ile fakt, że jedno drugiemu jest niezbędne
    do prawidłowego działania.

    > To dlaczego nie uważasz tego "połączenia" za WNiP ?

    Bo jest sklasyfikowane w KŚT: 491 _Zespoły_ komputerowe

    > Co *logicznie* miałoby (twoim zdaniem) powodować że masz do
    > czynienia z ST, skoro sam twierdzisz że owe Windowsy są
    > integralną częscią bez której "całość" nie będzie działać ?

    Jak wyżej - KŚT.

    > Jest jakiś przepis stanowiący że "WNiP w ST staje się
    > ST a nie na odwrót" ?

    Nie każda WNiP. Ale oprogramowanie _systemowe_ - tak.

    Przytoczę za Biuletynem Informacyjnym dla Służb Ekonomiczno-Finansowych
    Nr 24 z dnia 2003-08-20
    "Zgodnie z art. 22a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
    amortyzacji podlegają stanowiące własność lub współwłasność podatnika
    nabyte lub wytworzone we własnym zakresie kompletne i zdatne do użytku w
    dniu przyjęcia do używania między innymi maszyny i urządzenia o
    przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez
    podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością
    gospodarczą. Amortyzacji podlegają również licencje zaliczone do wartości
    niematerialnych i prawnych. Aby jednak podatnik mógł dokonać odpisów
    amortyzacyjnych musi odpowiednio zakwalifikować dany składnik majątku
    posługując się Klasyfikacją Środków Trwałych (Dz. U. Nr 112, poz. 1317 z
    późn. zm.). Zgodnie z tą klasyfikacją do grupy 4 podgrupy 49 rodzaju 491
    zakwalifikowane zostały zespoły komputerowe obejmujące maszyny i urządzenia
    do wprowadzenia, przetwarzania, przechowywania i wyprowadzania informacji
    cyfrowych lub analogowych, na ogół elektroniczne, określone jako komputery,
    mikrokomputery i minikomputery oraz urządzenia do przekazywania danych na
    odległość.
    Do tego rodzaju zalicza się w szczególności:
    a)jednostki centralne,
    b)urządzenia wejścia, w tym m.in. rejestratory, skanery,
    c)urządzenia wyjścia,
    d)urządzenia wejścia-wyjścia,
    e)konsole operatorskie, monitory ekranowe,
    f)jednostki pamięci, g)urządzenia transmisji danych,
    h)urządzenia ochrony danych,
    i)jednostki zasilające.
    (...)
    Osobnym składnikiem majątku zaliczanym do środków trwałych może być komputer
    jako całość oraz osobnym składnikiem majątku zaliczanym do wartości
    niematerialnych i prawnych są programy komputerowe.
    (...)
    W praktyce występują oprogramowania:
    1) systemowe, które są niezbędne do uruchomienia i realizacji wszystkich
    podstawowych zadań - stanowią one element zestawu komputerowego, a więc
    zwiększają wartość początkową środka trwałego,
    2) użytkowe - niezbędne do realizacji potrzeb danego użytkownika, które mogą
    być zaliczone do wartości niematerialnych i prawnych."

    > Przypomnę iż w ramach "pudełka z programem" (+instrukcją
    > +licencją +bajerami w postaci naklejek) nikt nie wskazuje
    > że obecność składników materialnych powoduje (przesądza)
    > że owo "pudełko" jest ST (lub wyposażeniem).

    Ale to pudełko w wersji OEM posiada napis:
    "Do rozprowadzania wyłącznie z nowymi komputerami PC"
    A zatem użytkownik nie może kupić go samodzielnie.

    > Owszem.
    > JAKIEŚ oprogramowanie systemowe :)

    Dla potrzeb DG nie bardzo mamy wybór - Płatnik ZUS wymusza stosowanie MS
    Windows.

    > Do działania fury niezbędny jest koń (a co, nie ??).
    > Koń jak wiemy to też inna kategoria księgowa (nie ST),
    > podobnie jak (inną kategorią jest) WNiP :)
    > Pytanie czy do WP fury trzeba doliczyć wartość konia ?

    To tak jak z przyczepą - można ją zapiąć do dowolnego ciągnika.
    Fura też jest "kompletna i zdatna do użytku" i może ją ciągnąć dowolny
    koń :) - jest więc samodzielnym ST.

    I jeszcze jeden cytat:

    informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
    Urząd Skarbowy w Pyrzycach, sygn. US.PB-1/415-07/2004

    "(...) W sytuacji, gdy oprogramowania Windows i Office są niezbędne do
    uruchomienia komputera, wchodzą one w skład zespołu komputerowego, który
    może stanowić środek trwały, a cena nabycia zespołu komputerowego obejmuje
    również wartość takiego oprogramowania.(...)"

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~