  • 1. Data: 2005-11-26 11:16:40
    Temat: wniesienie sprzętu
    Od: marcin <m...@o...pl>

    Witam
    Zamierzam rozpocząć działalność gospodarczą. Mam pytanie. Na jakich
    zasadach wnosi się do firmy sprzęt komputerowy i oprogramowanie, które
    juz posiadam jako prywatna osoba (i czy to ma sens, znaczy, czy to na
    coś ma wplyw przy prowadzeniu działalności za pomocą tego sprzętu)? I
    drugie pytanko. Mam komputer gdzie zainstalowany jest legalny XP HE oraz
    dodatkowo MS Office 2003 ale w wersji dla nauczycieli i studentów (żona
    korzysta z niego). Czy mogę wniesc do firmy sam komputer + system
    operacyjny z wykluczeniem tego MS OFFICE-a? Zaznaczam, że nie będę z
    niego kożystał (od tego mam laptopa z linuksem + Open Office).

    Acha i jeszcze pytanko: Gdzie mogę znaleźć jakies aktualne porównanie
    sposobów rozliczanie się z US?
    Co polecacie dla nowej firmy.

    dzięki
    pozdr.
    mk

  • 2. Data: 2005-11-26 13:27:14
    Temat: Re: wniesienie sprzętu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 26 Nov 2005, marcin wrote:

    > Witam
    > Zamierzam rozpocząć działalność gospodarczą. Mam pytanie. Na jakich
    > zasadach wnosi się do firmy sprzęt komputerowy

    Znane są aż dwie możliwości wprowadzenia "na stan DG" rzeczy
    posiadanych "w celach osobistych":
    - przy otwieraniu DG (i tylko wtedy) remanentem początkowym
    posiadane rzeczy jako towary handlowe i materiały; takie
    "wprowadzenie" efektywnie zapobiega zapłaceniu podatku
    po sprzedaży (konkretnie - zredukuje go z różnicy remanentowej)
    ale nie jest 'typowym kosztem'
    - w dowolnej chwili - przez przyjęcie do środków trwałych.
    Dla ST jest tylko wymóg bycia właścicielem i wykorzystywania
    dla celów DG (w odróżnieniu od innych kosztów).
    Oznacza to konieczność amortyzacji, przy czym nie wyklucza
    to amortyzacji jednorazowej (choć to formalnie co innego
    niż "proste wprowadzenie w koszt" !)
    *UWAGA*: dla innych kosztów nie ma tych "furtek" :)
    W szczególności rzeczy posiadane osobiście nie spełniają
    warunku "nabycia *w celu*" a taki jest wymóg uznania za KUP.
    Jak coś się kupiło "w celu osobistym" (nie na firmę) to
    zmiana przeznaczenia nie stanowi o prawie uznania za KUP...

    > i oprogramowanie,

    ...nie widać celu wykonania takiego manewru.
    Kosztem nie będzie...

> [...]
    > korzysta z niego). Czy mogę wniesc do firmy sam komputer + system
    > operacyjny z wykluczeniem tego MS OFFICE-a?

    ...ja pytania nie rozumiem o tyle, o ile "mam komputer z..." można
    rozumieć:
    - mam komputer, XP HE i MS Office...
    - mam jedną fakturę na kompa, XP i Ofiice z osobnymi pozycjami
    - mam tylko jedną kwotę na fakturze za kompa z XP i Officem
    - jeszcze co innego.

    > Co polecacie dla nowej firmy.

    ...nie ma jednej dobrej odpowiedzi :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-11-26 13:34:32
    Od: marcin <m...@o...pl>

    On Sat, 26 Nov 2005 14:27:14 +0100, Gotfryd Smolik news wrote:
    > ...nie widać celu wykonania takiego manewru.
    > Kosztem nie będzie...

    ok, dzięki. Czyli jak rozumiem rozpoczynając DG jako jednoosobowa firma
    (oprócz tego jestem normalnie zatrudniony na pełny etat) prowadząc KPiR
    nie ma sensu wprowadzać sprzętu komputerowego "na stan" firmy?

> [...]
    > - mam jedną fakturę na kompa, XP i Ofiice z osobnymi pozycjami
    > - mam tylko jedną kwotę na fakturze za kompa z XP i Officem

    no tak, nie sprecyzowałem. Komputer, system operacyjny mam na
    osobnych fakturach (są wystawione na mnie jako osobę prywatną, MS
    OFFICE osobna faktura na żonę).

    > ...nie ma jednej dobrej odpowiedzi :(
    racja, przydalaby mi się natomiast podpowiedź co do rozliczenia w formie
    ryczałtu, VAT7 itp. Jakie są różnice i plusy oraz minusy. Jest to
    gdzieś w miarę prosto opisane?

    pozdr.
    mk

  • 4. Data: 2005-11-28 06:27:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > ok, dzięki. Czyli jak rozumiem rozpoczynając DG jako jednoosobowa firma
    > (oprócz tego jestem normalnie zatrudniony na pełny etat) prowadząc KPiR
    > nie ma sensu wprowadzać sprzętu komputerowego "na stan" firmy?

    Hm... chyba tylko wycinkami poczytałeś z mojego posta ;)
    Uwaga "kosztem nie bedzie" dotyczyła TYLKO oprogramowania !
    Komputer (sprzęt) można wprowadzić jako ST *i amortyzować*
    (a to już jest koszt). Nie widać drogi do wprowadzenia
    w koszty czegoś już posiadanego co nie kwalifikuje się pod ST.

    > no tak, nie sprecyzowałem. Komputer, system operacyjny mam na
    > osobnych fakturach (są wystawione na mnie jako osobę prywatną, MS
    > OFFICE osobna faktura na żonę).

    ...i nie korzystałeś z odliczeń podatkowych z tego tytułu...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-11-28 16:14:26
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > (a to już jest koszt). Nie widać drogi do wprowadzenia
    > w koszty czegoś już posiadanego co nie kwalifikuje się pod ST.

    Myślę, że jednak nie masz racji. Licencja MS Windows OEM (bo chyba o takim
    tutaj mówimy) jest ważna tylko wraz z komputerem, z którym została nabyta.
    Ponadto oprogramowanie systemowe jest niezbędne, aby komputer był zdatny do
    użytku.

    Jak zwykle cytat:

    informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
    Urząd Skarbowy w Chorzowie, sygn. US PD I ? 415 / 17 / 2004

    "(...) Jeżeli zatem zakupiony lub wytworzony przed rozpoczęciem działalności
    gospodarczej sprzęt komputerowy był kompletny i zdatny do użytku, a
    przewidywany okres jego używania dłuższy niż rok to w przypadku przekazania
    go do wykorzystywania na potrzeby związane z prowadzoną działalnością
    gospodarczą, stanowi on środek trwały w rozumieniu przepisów ustawy o
    podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega amortyzacji z chwilą
    wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych.
    Ponieważ przepisy ustawy nie precyzują, jak udokumentować przekazanie przez
    podatnika rzeczowego składnika majątku kupionego przed rozpoczęciem
    działalności gospodarczej na potrzeby tej działalności, w rozpatrywanej
    sytuacji dokumentem takim może być oświadczenie woli podatnika.
    Wartość początkową posiadanego zestawu komputerowego należało obliczyć
    zgodnie z art. 22g ust.1, ust. 3, ust. 4 oraz ust. 8 ustawy tzn. przyjmując
    ceny brutto wynikające z posiadanych faktur zakupu poszczególnych elementów
    składowych, niezbędnych do wytworzenia komputera oraz do jego późniejszej
    rozbudowy i modernizacji, z uwzględnieniem wartości oprogramowania
    systemowego Windows. (...)"

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 6. Data: 2005-11-28 20:45:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 28 Nov 2005, Docent wrote:

    > Myślę, że jednak nie masz racji. Licencja MS Windows OEM (bo chyba o takim
    > tutaj mówimy) jest ważna tylko wraz z komputerem, z którym została nabyta.

    A ten problem wielokroć był powodem dyskusji na niniejszej grupie.
    Przypomnę iż:
    1. sam tak dawno temu zrobiłem :)
    2. broniłem tego stanowiska ("że OEM to część komputera")

    Przyznam że w miarę wytaczania argumentów przeciwnym miękłem.
    Aż zmiękłem.
    Za wyjątkiem przypadków kiedy WNiP w postaci oprogramowania nie
    da się wyróżnić w zakupie (cena BIOSu w RProm oraz np. Windows
    na HDD została przez producenta wliczona w cenę komputera - uwaga,
    producentem może być *ktokolwiek* kto nam ów OEM "dołączył" !)
    to jednak oprogramowanie... jest WNiP.
    To inna kategoria księgowa.

    Argument którego ja używam: uważasz "komp+OEM" za ST, tak ?
    I uważasz że fakt "prawnego połączenia" czyni z nich jedną
    całość, tak ?
    [najpierw proszę o odpowiedzi :)]

    To dlaczego nie uważasz tego "połączenia" za WNiP ?

    Co *logicznie* miałoby (twoim zdaniem) powodować że masz do
    czynienia z ST, skoro sam twierdzisz że owe Windowsy są
    integralną częscią bez której "całość" nie będzie działać ?
    Jest jakiś przepis stanowiący że "WNiP w ST staje się
    ST a nie na odwrót" ?

    Przypomnę iż w ramach "pudełka z programem" (+instrukcją
    +licencją +bajerami w postaci naklejek) nikt nie wskazuje
    że obecność składników materialnych powoduje (przesądza)
    że owo "pudełko" jest ST (lub wyposażeniem).
    I zaznaczę iż jeden z moich komputerów (AMD K6-2) chyba
    jest mniej wart niż zainstalowany na nim OEM :)

    > Ponadto oprogramowanie systemowe jest niezbędne,
    > aby komputer był zdatny do użytku.

    Owszem.
    JAKIEŚ oprogramowanie systemowe :)
    Ale zahaczę z innej strony...
    Spytam tak: mamy furę.
    Do działania fury niezbędny jest koń (a co, nie ??).
    Koń jak wiemy to też inna kategoria księgowa (nie ST),
    podobnie jak (inną kategorią jest) WNiP :)
    Pytanie czy do WP fury trzeba doliczyć wartość konia ?
    :)

> [...]
    > składowych, niezbędnych do wytworzenia komputera oraz do jego późniejszej
    > rozbudowy i modernizacji, z uwzględnieniem wartości oprogramowania

    Przyjąłem :)
    Jako iż US interpretacja wiąże - to miło.
    Znaczy jest jakiś punkt oparcia do ew. doliczenia OEM do amortyzacji
    przy wprowadzaniu "na stan".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-11-28 23:04:08
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

> [...]

    > na HDD została przez producenta wliczona w cenę komputera - uwaga,
    > producentem może być *ktokolwiek* kto nam ów OEM "dołączył" !)

    Czyli "bycie" WNiP (dla OEM) zależy od tego, czy producent zainstalował
    system Windows na dysku (bo nośnik i licencję też dostarczył) i czy wliczył
    w cenę zestawu ???

    > Argument którego ja używam: uważasz "komp+OEM" za ST, tak ?
    > I uważasz że fakt "prawnego połączenia" czyni z nich jedną
    > całość, tak ?

    Tak. Nie tyle "prawne połączenie" ile fakt, że jedno drugiemu jest niezbędne
    do prawidłowego działania.

    > To dlaczego nie uważasz tego "połączenia" za WNiP ?

    Bo jest sklasyfikowane w KŚT: 491 _Zespoły_ komputerowe

    > Co *logicznie* miałoby (twoim zdaniem) powodować że masz do
    > czynienia z ST, skoro sam twierdzisz że owe Windowsy są
    > integralną częscią bez której "całość" nie będzie działać ?

    Jak wyżej - KŚT.

    > Jest jakiś przepis stanowiący że "WNiP w ST staje się
    > ST a nie na odwrót" ?

    Nie każda WNiP. Ale oprogramowanie _systemowe_ - tak.

    Przytoczę za Biuletynem Informacyjnym dla Służb Ekonomiczno-Finansowych
    Nr 24 z dnia 2003-08-20
    "Zgodnie z art. 22a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
    amortyzacji podlegają stanowiące własność lub współwłasność podatnika
    nabyte lub wytworzone we własnym zakresie kompletne i zdatne do użytku w
    dniu przyjęcia do używania między innymi maszyny i urządzenia o
    przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez
    podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością
    gospodarczą. Amortyzacji podlegają również licencje zaliczone do wartości
    niematerialnych i prawnych. Aby jednak podatnik mógł dokonać odpisów
    amortyzacyjnych musi odpowiednio zakwalifikować dany składnik majątku
    posługując się Klasyfikacją Środków Trwałych (Dz. U. Nr 112, poz. 1317 z
    późn. zm.). Zgodnie z tą klasyfikacją do grupy 4 podgrupy 49 rodzaju 491
    zakwalifikowane zostały zespoły komputerowe obejmujące maszyny i urządzenia
    do wprowadzenia, przetwarzania, przechowywania i wyprowadzania informacji
    cyfrowych lub analogowych, na ogół elektroniczne, określone jako komputery,
    mikrokomputery i minikomputery oraz urządzenia do przekazywania danych na
    odległość.
    Do tego rodzaju zalicza się w szczególności:
    a)jednostki centralne,
    b)urządzenia wejścia, w tym m.in. rejestratory, skanery,
    c)urządzenia wyjścia,
    d)urządzenia wejścia-wyjścia,
    e)konsole operatorskie, monitory ekranowe,
    f)jednostki pamięci, g)urządzenia transmisji danych,
    h)urządzenia ochrony danych,
    i)jednostki zasilające.
    (...)
    Osobnym składnikiem majątku zaliczanym do środków trwałych może być komputer
    jako całość oraz osobnym składnikiem majątku zaliczanym do wartości
    niematerialnych i prawnych są programy komputerowe.
    (...)
    W praktyce występują oprogramowania:
    1) systemowe, które są niezbędne do uruchomienia i realizacji wszystkich
    podstawowych zadań - stanowią one element zestawu komputerowego, a więc
    zwiększają wartość początkową środka trwałego,
    2) użytkowe - niezbędne do realizacji potrzeb danego użytkownika, które mogą
    być zaliczone do wartości niematerialnych i prawnych."

    > Przypomnę iż w ramach "pudełka z programem" (+instrukcją
    > +licencją +bajerami w postaci naklejek) nikt nie wskazuje
    > że obecność składników materialnych powoduje (przesądza)
    > że owo "pudełko" jest ST (lub wyposażeniem).

    Ale to pudełko w wersji OEM posiada napis:
    "Do rozprowadzania wyłącznie z nowymi komputerami PC"
    A zatem użytkownik nie może kupić go samodzielnie.

    > Owszem.
    > JAKIEŚ oprogramowanie systemowe :)

    Dla potrzeb DG nie bardzo mamy wybór - Płatnik ZUS wymusza stosowanie MS
    Windows.

    > Do działania fury niezbędny jest koń (a co, nie ??).
    > Koń jak wiemy to też inna kategoria księgowa (nie ST),
    > podobnie jak (inną kategorią jest) WNiP :)
    > Pytanie czy do WP fury trzeba doliczyć wartość konia ?

    To tak jak z przyczepą - można ją zapiąć do dowolnego ciągnika.
    Fura też jest "kompletna i zdatna do użytku" i może ją ciągnąć dowolny
    koń :) - jest więc samodzielnym ST.

    I jeszcze jeden cytat:

    informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
    Urząd Skarbowy w Pyrzycach, sygn. US.PB-1/415-07/2004

    "(...) W sytuacji, gdy oprogramowania Windows i Office są niezbędne do
    uruchomienia komputera, wchodzą one w skład zespołu komputerowego, który
    może stanowić środek trwały, a cena nabycia zespołu komputerowego obejmuje
    również wartość takiego oprogramowania.(...)"

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 8. Data: 2005-11-29 11:07:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 Nov 2005, Docent wrote:

    > Czyli "bycie" WNiP (dla OEM) zależy od tego, czy producent zainstalował
    > system Windows na dysku (bo nośnik i licencję też dostarczył) i czy wliczył
    > w cenę zestawu ???

    O tyle o ile nie ma możliwości "wydzielenia" tego wydatku - bo
    został przez producenta wliczony w cenę kompa.
    Usiłuję przedstawić taki punkt widzenia: mamy "coś", mamy
    kwitki i trzeba kwitki zaksięgować.
    Na ogół przepisy przewidują przypadki odwrotne: mamy np. ST
    (jako "rzecz") oraz usługi powiązane z tymże ST i ustawa nakazuje
    aby wartości tychże usług doliczyć do WP ST. Mimo że usługa
    "rzeczą" nie jest.
    Również jeśli nabędziemy ST już "oporządzony", to dostawca
    nam w cenie sprzedaży ujmie wartość usług montażowych...
    Ale dla WNiP takiego "doliczania po nabyciu" nakazu nie ma :)
    Mało - nie widać podstaw....
    Popatrzmy tak: JAKBY w ustawie nie było nakazu ujmowania szeroko
    rozumianych "kosztów montażu" (szeroko, czyli zmontowania urządzenia
    oraz zamontowania urządzenia) to nikt by tego montażu do WP
    nie zaliczał.
    No chyba że cena urządzenia na fakturze zakupu *zawierałaby* już
    ten koszt...
    Zgadza się ?
    A co do dołączania...
    W szczególności jakbyśmy nabyli *program* do którego *dołączono
    urządzenie* :> (a co ?) to IMO wypadałoby dokładnie tak zrobić
    jak pytam: uznać je za część WNiP... !

    > Tak. Nie tyle "prawne połączenie" ile fakt, że jedno drugiemu jest niezbędne
    > do prawidłowego działania.

    > Bo jest sklasyfikowane w KŚT: 491 _Zespoły_ komputerowe

    Nie tak.
    Ja się pytam czy osobno nabyty program zaliczysz do WNiP (na razie
    pomińmy brak obowiązku takiego zaliczenia dla <=3500zł) ?
    Jeśli nie - to ja czegoś nie rozumiem ;)
    A jeśli tak... to pytam czy program jest "zespołem komputerowym" ?
    :)
    Akcentuję iż oprogramowanie jest czymś co SAMODZIELNIE jest
    opisane w przepisach - jako WNiP.
    I co najwyżej odbiegające od "normalnych" definicje używane w ustawie
    o VAT mogą powodować zamieszanie - bo rzeczywiście *dla VAT* WNiP
    jest usługą. Ściślej - jest traktowane jak usługa.
    Ale tylko dla VAT.
    Dla PD jest inną formą majątku, wartości i przychodu, księgowaną
    wg zasad oddzielnych niż usługi, również oddzielnych od ST (mimo
    że miejscami podobnych).

    I przepis o "doliczaniu wartości usług i innych" :) ma zastosowanie
    TAK SAMO dla ST jaki i WNiP - ale dla każdego z tych składników
    majątkowych *oddzielnie*.
    Dolicza się wydatki związane z instalacją i uruchomieniem
    do WP - ale *tak samo* do WP ST jako do WP WNiP.
    Uznanie że cenę osobno nabytego WNiP można (lub trzeba) doliczyć
    do WP ST prowadzi do wniosku iż równie dobrze można do WP WNiP
    doliczyć WP ST.
    A ten drugi przypadek byłby korzystniejszy w momencie zamykania DG :)

    > Jak wyżej - KŚT.

    WNiP nie podlega pod KŚTm prawda ?
    ST podlegają.
    Więc wpisując coś do EST trzeba KST podać, wpisując coś do EWNiP
    niekoniecznie...
    Fakt prowadzenia (dla wygody) jednej ESToWNiP :) nie przesądza
    przeciw temu iż WNiP i ST są "oddzielne" (w znaczeniu opisania
    ich w przepisach).

    Istnienie "pozycji w KST" ma się *nijak* do wpisywania WNiP !

> [...]
    > amortyzacyjnych musi odpowiednio zakwalifikować dany składnik majątku
    > posługując się Klasyfikacją Środków Trwałych (Dz. U. Nr 112, poz. 1317

    W powyższym zdaniu jest nieścisłość (pewnie nie zamierzona przez
    autora), miało być jak mniemam: "składnik majątku rzeczowego".
    Przepis (coś wspominałem o przepisie ;) ?) nt. ST jest w art. 22i.
    I wyraźnie stanowi: "od środków trwałych" (a NIE "i WNiP").
    Regulacja dotycząca WNiP jest osobno - art. 22m.
    I NIE powołuje się na jakiekolwiek klasyfikacja, klasyfikacja
    jest zawarta wprost w ustawie !

> [...]
    > podstawowych zadań - stanowią one element zestawu komputerowego, a więc
    > zwiększają wartość początkową środka trwałego,

    Przyjąłem że taki punkt widzenia prezentują :)
    Problem w tym, że *sam* tak uważałem.
    Im dłużej trwało takie "z rzadka" (raz na kilka tygodni) ocieranie się
    o treść przepisów - tym bardziej przemawiał do mnie pogląd przeciwny,
    że sam fakt "powizania" systemu operacyjnego z komputerem NIE powoduje
    iż nalezy właśnie doliczyć *program do komputera*.
    Jak wyżej pisałem - jeśliby przyjąć taki p. widzenia równie dobrze można
    oprzeć się na art. 22m i później na tym samym przepisie dotyczącym
    WP zarówno ST jak i WNiP - i doliczyć wartość komputera do systemu
    oepracyjnego.
    Bo to "kompletny i sprawny" (czyli w zestawionym środowisku) system
    operacyjny nam jest potrzebny do uruchomienia programów, nie komputer
    jako taki :>
    Oba powyższe rozumowania (doliczania WP ST do WNiP jak i na odwrót)
    zawierają drobny błąd: brak podstawy prawnej do uznania WP czy
    to ST czy to WNiP za "koszty uboczne"

    Może warto zacytować (przyciąłem):
    +++
    Art. 22g.
    1. Za wartość początkową
    środków trwałych
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^
    oraz
    wartości niematerialnych i prawnych,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:
    1) w razie nabycia w drodze kupna - cenę ich nabycia,
    2) w razie wytworzenia we własnym zakresie - koszt wytworzenia,
    3. Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną
    o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania
    środka trwałego
    lub
    wartości niematerialnej i prawnej
    [również podkreślam równorzędność !]
    do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku
    i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji
    i uruchomienia programów
    [...no jak PROGRAM trzeba zainstalować do do WP tego programu
    trzeba doliczyć koszt uruchomienia programu, pasuje ?]
    oraz systemów komputerowych,
    [...i osobno dotyczy to komputera, do UPsa trzeba podpiąć, sprawdzić
    czy karta sieciowa działa - wcale nie trzeba tego robić docelowym
    systemem]
    opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji [...]
    ----

    > 2) użytkowe - niezbędne do realizacji potrzeb danego użytkownika, które mogą
    > być zaliczone do wartości niematerialnych i prawnych."

    No tu mamy zgodność oczywistą :)

    Popatrz na moje posty tak: prezentuję stanowisko w sposób możliwie
    zdecydowany i jednostronny :), częściowo dlatego iż "przetrawiałem"
    obronę stanowiska przeciwnego :)
    Nadto - mam pełną świadomość braku oczywistości przedmiotu dyskusji.
    Powiedzmy: przyłazi zamówiony fachowiec i dokonuje usługi:
    "uruchomienie i skonfigurowanie komputera Toshiba z systemem
    operacyjnym Windows OEM, Office 2003 i oprogramowaniem księgowym".
    I jest zagwozdka do czego toto doliczyć :)

    I owszem, ja argument o "łącznym potraktowaniu" rozumiem.
    Ale rozumiem ze względu na "normalną logikę".
    Tyle, że w miarę czytania wychodziło mi iż owa "normalna logika"
    nie ma uzasadnienia w przepisach !!
    Człowiek ma wbudowany widać mechanizm "myślenia na logikę"
    i jak wie że do WP trzeba doliczyć to, tamto i siamto
    zaczyna myśleć że trzeba podoliczać wszystko co można.

    A tu.... niespodzianka.

    Bo przepisy nakazują ująć w WP określone rodzaje kosztów, lista
    ta jest zamknięta (otwarta jest jedynie lista opłat, przy której
    jest dopisek "i innych"), NIJAK nie przewiduje zaliczania do
    WP jakiegoś ST WP innych "ST powiązanych" ani "WNiP powiązanych"...
    Nie ma podstawy prawnej żeby doliczyć WP czegoś co podlega
    zaliczeniu do ST lub WNiP do *innej* WP !

    No i na deser - nie ma powodu do "zachwiania symetrii" czyli
    uznania że art. 22i jest "ważniejszy" od art. 22m, tłumacząc
    na polski iż wpis do ESToWNiP bazujący o KŚT miałby jakoś być
    "ważniejszy" od wpisu bazującego na numerze punktu ustawy"
    (1 - licencje i prawa do programów, 2 - filmów i programów,
    3 - prac rozwojowych, 4 - pozostałych).
    To tak jakby chcieć twierdzić że 7% na fakturze VAT wynikłe
    z przepisu ustawy (budowlane) miałoby być "mniej ważne"
    od nru PKWiU...

    > Ale to pudełko w wersji OEM posiada napis:
    > "Do rozprowadzania wyłącznie z nowymi komputerami PC"
    > A zatem użytkownik nie może kupić go samodzielnie.

    Na szczęscie :) dla mnie pewien szanowny monopolista
    akurat przyjął takie zasady że ułatwił mi argumentację,
    mimo iż masz (formalnie) rację.
    Bo prawdą jest iż "użytkownik" kupić (luzem) nie może.
    Ale *producent*... jak najbardziej :)
    Więc można sprzedać każdemu (potencjalnemu) producentowi,
    o ile wiem zasady "sprzedaży z komponentem komputera"
    jest zachowana.
    Abstrahujac od kwestii powyżej - OK, mamy jasność.
    Kupić może tylko "producent komputera".

    To pytam co w przypadku jak ów producent produkuje komputer
    DLA SIEBIE ?

    ...i odpowiadam: skorzysta z "kosztu wytworzenia".
    Hm...
    A jak ten producent tylko JEDEN komputer składa, ten
    "dla siebie" ? :)

    > Dla potrzeb DG nie bardzo mamy wybór - Płatnik ZUS wymusza stosowanie MS
    > Windows.

    Napisz że zartujesz.
    Uważasz że DG kończy się na rozliczaniu ZUSu ?
    To ci napiszę ciekawostkę: używam komputera do rzeczy związanych
    z DG, IMO spokojnie się z dwu posiadanych PCtów przed USem obronię
    (kontrolę miałem, EST obejrzeli, nawet nie zadali pytania).
    Podatki rozliczam sam. Na jednym z owych kompów.
    Ale deklaracje ZUS... powierzyłem biuru rachunkowemu :>
    Nie, ja nie uważam iż istnienie Płatnika determinuje możliwość
    zaliczenia komputera do "majku DG"... !
    Acha - tak, tak, mam Windowsy :) Ale bynajmniej nie z powodu
    Płacznika. IMO zły punkt widzenia :)

    > To tak jak z przyczepą - można ją zapiąć do dowolnego ciągnika.

    Ano przyznaję iż tu jest hak - po sławetnych wyrokach
    NSA w sprawie uznania drukarki za część zestawu doszedłem
    do tego kiedy wolno (a nawet trzeba) dzielić *rzeczowe*
    składniki majątku (czyli ST) na "mniejsze" (i osobno
    amortyzować).
    Mianowicie wtedy jak dają się przypisać osobnym pozycjom
    w KŚT :)
    Tyle, iż konieczność "istnienia pozycji w KŚT" nie dotyczy
    WNiP o czm wyżej ! :)

    > Fura też jest "kompletna i zdatna do użytku" i może ją ciągnąć dowolny
    > koń :) - jest więc samodzielnym ST.

    Akurat... przypasuj swój tekst do drukarki ;)

    Ale ja raczej zmierzałem do tego iż koń nie jest ST, nie jest
    WNiP, nie jest wyposażeniem... :) Tak samo (księgowo) różni
    się od WNiP jak WNiP różnią się od ST :) (znaczy: "inna
    kategoria majątku").
    I najśmieszniejszy (?) pic w tej częsci imprezy: definicja
    przesądzająca czarno na białym iż tak jest znajduje się
    w ustawie o ochronie zwierząt !
    "zwierzę nie jest rzeczą..." :)

> [...]
    > może stanowić środek trwały, a cena nabycia zespołu komputerowego obejmuje
    > również wartość takiego oprogramowania.(...)"

    Przyjąłem.
    IMO powyższe oparte jest na "normalnej logice", a może nawet na
    "logice skarbowej" :) (to ta wedle której próbowano policzyć podatek
    od nabycia linuksa dla odmiany :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-11-29 12:11:15
    Od: BartekK <s...@d...org>

> [...]
    > na HDD została przez producenta wliczona w cenę komputera - uwaga,
    > producentem może być *ktokolwiek* kto nam ów OEM "dołączył" !)
    A ja nadal bronie strony, w ktorej komp+soft OEM stanowia calosc i jako
    calosc sa ST, bo przeciez jak komputer "sie zamortyzuje" i "sie
    zlikwiduje" to niemasz zadnego WNiP bo mozesz sobie podetrzec tym
    OEMem.. Ma on wartosc tylko wraz z komputerem z ktorym zostal nabyty, a
    ten - zostaje skasowany/zamortyzowany/znika - wiec i niema OEMa. Jakby
    to byl kon :) z twojego przykladu, to bym go przeniosl do innego
    zaprzegu i byloby ok, tutaj tak sie nie da.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    | s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098
    173