eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiwspólnoty mieszakniowe nie odsprzedają mediów swoim członkom › Re: wspólnoty mieszakniowe nie odsprzedają mediów swoim członkom
    From: "m t" <a...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: wspólnoty mieszakniowe nie odsprzedają mediów swoim członkom
    Date: Tue, 6 Jan 2004 21:23:24 +0000 (UTC)

    > Kierując się wykładnią NSA i SN trzeba uznać że nie moze handlować
    > energią. Ale to nie znaczy że nie może rozdzielać jej na podstawie
    > refaktury - oczywiście widzę problem pt. "licznik ciepła" :)
    > (nie mylić z podzielnikiem - musiałby być licznik !).

    Witam i dziękuję za odpowiedzi Markowi i Gotfrydowi.
    Licznika ciepła z reguły nie ma. Jakby był - nie byłoby problemu by dostawca
    ciepła rozliczał się bezpośrednio z gminą.
    Z refakturą jest sprawa prosta. Ale żeby refakturować trzeba mieć fakturę
    VAT, czyli wyszczególnienie kwot netto i podatku.
    Faktury VAT nie ma, bowiem wspólnota ma zwolnienie podmiotowe. Na dodatek
    rozliczenie ciepła nie stanowi sprzedaży (obrotu), więc nie może być
    rozliczane rachunkiem tylko innym (wewnętrznym) dowodem księgowym.
    Najemca np. lokalu użytkowego domaga się od wynajmującego (gminy) faktury za
    czynsz i opłaty eksploatacyjne. Nota księgowa przyjmowana jest więc jako
    wartość "netto" do której gmina dolicza 22% VAT. I stąd mamy to dublowanie
    się podatku.

    Ustawa o ochronie praw lokatorów nie pozwala na to.

    > Abstrahując od uwagi wyżej :) to w tym miejscu się zgadzam i też
    > ciekaw jestem z czego wynikło "zmuszenie" :)

    Nie podam artykułu, ale chyba wynika to wprost z ustawy o vat.

    Zerknijcie proszę tu:
    http://www.izbaskarbowa.lodz.pl/index.php?page=know&
    id=596
    Ciekaw jestem Waszego zdania - co teraz mają zrobić wspólnoty mieszkaniowe w
    Łodzi, te które zrezygnowały (bo wg. interpretacji izby skarbowej musiały) z
    zwolnienia podmiotowego, a może raczej wmówiono im, że przekroczyły limit
    10.000 euro?

    Pozdrawiam,

    Maciej Tertelis