  • 1. Data: 2003-12-30 11:03:16
    Temat: wspólnoty mieszakniowe nie odsprzedają mediów swoim członkom
    Od: "Piotr R" <p...@n...pl>

    Swojego czasu była ożywiona dyskusja dotycząca kwestii, czy wspólnoty
    mieszkaniowe są podatnikami z tytułu odsprzedaż mediów swoim członkom.
    Uważałem, podobnie jak kilka innych osób, że nie. Potwierdziło to również
    Ministerstwo Finansów w pismie z dnia 23.12.2003 r. nr PP1-811/912/03/JW :

    "Na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -
    Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.), w celu
    zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy
    podatkowe oraz organy kontroli skarbowej w zakresie rozliczeń wspólnot
    mieszkaniowych, uprzejmie wyjaśniam.

    Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U.
    z 2000 r. Nr 80, poz. 903, z późn. zm.), ogół właścicieli, których lokale
    wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową,
    która może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwaną.
    Przepis ten nie daje wspólnocie przymiotu osoby prawnej, lecz przymiot
    jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.

    Jednostka powstała w oparciu o powyższy przepis art. 6 ustawy, posiada
    określoną strukturę organizacyjną, w skład której wchodzą (tworzą ją)
    właściciele lokali, zobowiązani do określonych zachowań i czynności
    wynikających z ustawy. Za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej
    wspólnota odpowiada bez ograniczenia, a każdy właściciel lokalu w części
    odpowiadającej jego udziałowi w tej nieruchomości.

    W celu reprezentacji interesów wspólnoty, zobowiązana jest ona w trybie
    przepisów ustawy o własności lokali ustanowić zarząd, który może być
    sprawowany bezpośrednio przez członków wspólnoty lub pośrednio przez podmiot
    z zewnątrz.

    Ponadto na gruncie ustawy o własności lokali należy rozróżnić pojęcia
    zarządu i zarządcy. O zarządzie mówimy w przypadku, gdy mamy na myśli organ
    wspólnoty (art. 20 ustawy), a o zarządcy w przypadku gdy zarządzanie
    (administrowanie) nieruchomością wspólną zostało powierzone osobie fizycznej
    lub prawnej na zasadzie umowy zlecenia (art. 18 ust. 1 ustawy).

    Mając na uwadze powyższe należy jednoznacznie stwierdzić, że wspólnota
    mieszkaniowa stanowi wspólnotę interesów właścicieli lokali, zorganizowanych
    w formie i na zasadach określonych w powołanej wyżej ustawie o własności
    lokali.

    W celu należytego utrzymania lokali, ich właściciele zobowiązani są do
    ponoszenia wydatków na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością. Koszty te
    można podzielić na koszty zarządu częściami wspólnymi nieruchomości i koszty
    związane z utrzymaniem poszczególnych wyodrębnionych lokali.

    Z powyższych tytułów na rzecz wspólnoty właściciele zobowiązani są do
    uiszczania zaliczek w celu pokrycia kosztów utrzymania poszczególnych lokali
    i części wspólnych.

    Przyjęty sposób rozliczania kosztów zarządu nieruchomością nie daje podstaw
    do postawienia tezy, że zaliczki (kwoty) wpłacane przez członków wspólnoty
    na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, jak i poszczególnych
    wyodrębnionych lokali, stanowią obrót w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 8
    stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.
    U. Nr 11, poz. 50, z późn. zm.). Zaliczki te stanowią jedynie partycypację w
    kosztach jednostki organizacyjnej ­wspólnoty mieszkaniowej - przez jej
    członków. Wspólnota, a więc jej członkowie, nie dokonują sprzedaży, w
    rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, na rzecz samych siebie
    (również jeżeli dotyczy to wyodrębnionych lokali, a nie części wspólnej),
    poprzez zapłatę zaliczek (kwot) z tytułu kosztów związanych z utrzymaniem
    własnych lokali, np. z tytułu opłat za ciepłą wodę lub ogrzewanie. Stroną
    umowy o dostawę ciepłej wody i ogrzewania, co do zasady jest wspólnota
    mieszkaniowa, reprezentowana przez zarząd. Tym samym brak jest uzasadnienia
    do fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą a jej członkami.

    Należy stwierdzić, iż w pewnych przypadkach wspólnota mieszkaniowa, zgodnie
    z art. 5 przy uwzględnieniu art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów
    i usług oraz o podatku akcyzowym, może być podatnikiem podatku VAT. Jednakże
    w takim przypadku wspólnota musi dokonywać czynności podlegające
    opodatkowaniu na rzecz osób trzecich. Czynnościami takimi może być np.
    wynajmowanie lokali lub udostępnianie ścian budynku na reklamy.

    Biorąc pod uwagę złożoność problematyki opodatkowania wspólnot
    mieszkaniowych i w konsekwencji występujące różne praktyki i interpretacje
    przepisów w tym zakresie, w sytuacji, gdy w okresach wcześniejszych
    wspólnoty fakturowały na rzecz członków wspólnoty rozliczanie dostawy
    różnych mediów np. energii, wody - uprzejmie informuję, iż rozliczenia te
    nie powinny być kwestionowane.

    Rozwiązania takie mogą być uznane w okresach wcześniejszych, pod warunkiem
    jednakże, że wspólnoty ujmowały w rozliczeniach z urzędem skarbowym podatek
    wynikający z takich faktur, składały deklaracje i prowadziły stosowne
    ewidencje. Przy zachowaniu tych warunków również odliczenie podatku z takiej
    faktury przez członka wspólnoty będącego podatnikiem VAT nie powinno być
    kwestionowane."

  • 2. Data: 2003-12-31 00:31:19
    Od: "Marek" <d...@p...com>

    Użytkownik "Piotr R" <p...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Ministerstwo Finansów w pismie z dnia 23.12.2003 r. nr PP1-811/912/03/JW :

    [....]
> [...]
    uzasadnienia
    > do fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą a jej członkami.

    Mnie to satysfakcjonuje. Gotfryd pewnie smutny bo wolałby fakturę za
    media...
    Zmieni się minister i będziemy wystawiać faktury....:-)

    Marek

  • 3. Data: 2003-12-31 08:03:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 31 Dec 2003, Marek wrote:

    >+ Użytkownik "Piotr R" <p...@n...pl> [...]
    >+ > mieszkaniowe są podatnikami z tytułu odsprzedaż mediów swoim członkom.
    >+ > Uważałem, podobnie jak kilka innych osób, że nie.

    :)

    [...]
    >+ Mnie to satysfakcjonuje. Gotfryd pewnie smutny bo wolałby fakturę za
    >+ media...

    Wrrrr.... Ja tam żadnej faktury nie chcę, opisywałem jak sami
    pilnujemy żeby nie podpaść pod "możliwości" które opisywałem :)
    bo w przepisach jest co jest :[ (czyli: "w miarę niejasno" :>).
    Taka interpretacja rzeczywiście stawia podatników w lepszej
    sytuacji, ciekaw jestem co i jak teraz zrobi IS - ta (Łódź ?)
    która "prostowała" odpowiedź US, nakazując wspólnocie rozliczanie
    VAT ? :) Ja jak ja, uznaję że niesłusznie spodobała mi się ;)
    interpretacja z GP :) bo *literalnie* to w przepisach mamy
    co mamy :], czyli możliwość dobrania sobie stosownej interpretacji...

    >+ Zmieni się minister i będziemy wystawiać faktury....:-)

    ...cóż... :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 4. Data: 2004-01-05 09:16:14
    Od: "Andrzej Strzelecki" <a...@N...gazeta.pl>

    Piotr R <p...@n...pl> napisał(a):

> [...]
    > Ministerstwo Finansów w pismie z dnia 23.12.2003 r. nr PP1-811/912/03/JW :

    Do kogo to pismo jest kierowane? Czy to jest odpowiedź na czyjeś pytanie czy
    ogólna interpretacja?
    Amadeusz

  • 5. Data: 2004-01-05 09:49:32
    Od: Marek Kuchciak <m...@w...home.pl>

    Piotr R (30-12-2003 12:03):

    > Uważałem, podobnie jak kilka innych osób, że nie. Potwierdziło to również
    > Ministerstwo Finansów w pismie z dnia 23.12.2003 r. nr PP1-811/912/03/JW :

    Bezskutecznie próbowałem znaleźć to pismo w serwisie WWW Ministerstwa
    Finansów. Gdzie było ono publikowane?

    MWK
    --
    Marek Kuchciak, Wrocław m...@w...home.pl

  • 6. Data: 2004-01-05 18:10:34
    Od: "Maciej Tertelis" <a...@N...gazeta.pl>

    Piotr R <p...@n...pl> napisał(a):

    > Tym samym brak jest uzasadnienia
    > do fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą a jej członkami.

    Wciąż jednak jak rozumiem nierozwiązany pozostaje problem dla gminy i jej
    najemców. Gmina dostaje od wspólnoty notę księgową na wartość brutto
    wynikającą z podziału kosztów ciepła na jej udział (czy też powierzchnię
    lokali komunalnych). Gmina zmuszona jest dalej, obciążając najemców, dodać
    do sumy brutto 22% VAT, co daje nam obciążenie najemcy ponad dwukrotną
    wartością podatku VAT.

    Proszę o pomoc, jak uniknąć tego naliczania.

    Należałoby też (tu uśmiech w stronę ustawodawcy) pomóc tym wspólnotom, które
    za przykazem urzędów i izb skarbowych zrezygnowały ze zwolnienia
    podmiotowego z VAT. Teraz, po decyzji MF, nawet nie osiągając żadnych
    pożytków, będą musiały przez 3 lata prowadzić sprawozdawczość VATowską. To
    są nieuzasadnione koszty, które muszą ponieść właściciele lokali.

    Pozdrawiam,

    Maciej Tertelis

  • 7. Data: 2004-01-05 22:57:53
    Od: "Marek" <d...@p...com>

    Użytkownik "Maciej Tertelis" <a...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wartością podatku VAT.
    >
    > Proszę o pomoc, jak uniknąć tego naliczania.

    Nie podoba mi się to zdanie: "Gmina zmuszona jest dalej,....". Proszę o
    wyjaśnienie dlaczego to gmina jest zmuszona?
    Gmina jako członek wspólnoty mieszkaniowej kupuje ciepło dla swoich
    najemców. Sama pewnie nie może odsprzedawać energii bo nie posiada koncesji
    na obrót energią (wymóg ustawy Prawo energetyczne).
    Jakby nie patrzyć to najlepiej sprzedać owe mieszkania (te we wspólnotach).
    A do tego czasu opłaty za energię wnieść do czynszu płaconego przez
    najemców.

    Marek

  • 8. Data: 2004-01-06 09:22:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 Jan 2004, Marek wrote:
    [...]
    >+ Gmina jako członek wspólnoty mieszkaniowej kupuje ciepło dla swoich
    >+ najemców. Sama pewnie nie może odsprzedawać energii bo nie posiada koncesji
    >+ na obrót energią (wymóg ustawy Prawo energetyczne).

    Kierując się wykładnią NSA i SN trzeba uznać że nie moze handlować
    energią. Ale to nie znaczy że nie może rozdzielać jej na podstawie
    refaktury - oczywiście widzę problem pt. "licznik ciepła" :)
    (nie mylić z podzielnikiem - musiałby być licznik !).

    >+ Jakby nie patrzyć to najlepiej sprzedać owe mieszkania (te we wspólnotach).

    Część gmin do tego doszła, ale nie ma ani możliwości ani sensu
    zmuszania wszystkich mieszkańców do wykupu.

    >+ A do tego czasu opłaty za energię wnieść do czynszu płaconego przez
    >+ najemców.

    Abstrahując od uwagi wyżej :) to w tym miejscu się zgadzam i też
    ciekaw jestem z czego wynikło "zmuszenie" :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2004-01-06 21:23:24
    Od: "m t" <a...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > refaktury - oczywiście widzę problem pt. "licznik ciepła" :)
    > (nie mylić z podzielnikiem - musiałby być licznik !).

    Witam i dziękuję za odpowiedzi Markowi i Gotfrydowi.
    Licznika ciepła z reguły nie ma. Jakby był - nie byłoby problemu by dostawca
    ciepła rozliczał się bezpośrednio z gminą.
    Z refakturą jest sprawa prosta. Ale żeby refakturować trzeba mieć fakturę
    VAT, czyli wyszczególnienie kwot netto i podatku.
    Faktury VAT nie ma, bowiem wspólnota ma zwolnienie podmiotowe. Na dodatek
    rozliczenie ciepła nie stanowi sprzedaży (obrotu), więc nie może być
    rozliczane rachunkiem tylko innym (wewnętrznym) dowodem księgowym.
    Najemca np. lokalu użytkowego domaga się od wynajmującego (gminy) faktury za
    czynsz i opłaty eksploatacyjne. Nota księgowa przyjmowana jest więc jako
    wartość "netto" do której gmina dolicza 22% VAT. I stąd mamy to dublowanie
    się podatku.

    Ustawa o ochronie praw lokatorów nie pozwala na to.

    > Abstrahując od uwagi wyżej :) to w tym miejscu się zgadzam i też
    > ciekaw jestem z czego wynikło "zmuszenie" :)

    Nie podam artykułu, ale chyba wynika to wprost z ustawy o vat.

    Zerknijcie proszę tu:
    http://www.izbaskarbowa.lodz.pl/index.php?page=know&
    id=596
    Ciekaw jestem Waszego zdania - co teraz mają zrobić wspólnoty mieszkaniowe w
    Łodzi, te które zrezygnowały (bo wg. interpretacji izby skarbowej musiały) z
    zwolnienia podmiotowego, a może raczej wmówiono im, że przekroczyły limit
    10.000 euro?

    Pozdrawiam,

    Maciej Tertelis

  • 10. Data: 2004-01-06 22:28:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Jan 2004, m t wrote:
    [...]
    >+ Licznika ciepła z reguły nie ma. [...]
    >+ Z refakturą jest sprawa prosta. Ale żeby refakturować trzeba mieć fakturę
    >+ VAT, czyli wyszczególnienie kwot netto i podatku.

    ...i licznik. W tym względzie wyroki sądów (a chyba i SN się
    wypowiadał) są bezwzględnie proste: refakturować, czyli "odsprzedawać"
    coś do czego nie ma się uprawnień/koncesji/... można tylko wtedy
    jeśli:
    - robi się to bez zysku
    - robi się to na podstawie *pomiaru*. Nie może być ryczat
    ani oszacowanie, a "podzielnik" może być wszystkim - ale
    licznikiem nie jest :]
    [...opis...]
> [...]
    >+
    >+ Nie podam artykułu, ale chyba wynika to wprost z ustawy o vat.

    Nie o to chodziło, tylko o pytanie na które odpowiedziałeś
    wcześniej: dlaczego nie w czynszu :)
    Przyjąłem, thx.

    >+ Zerknijcie proszę tu:

    Owszem, sam jako "ostrożnista" ;) propagowałem zdanie niezgodne
    z tym co zacytowano z MF i pytałem już: "ja jak ja, a co
    z korektą IS" :] (bo to IS zmieniła odpowiedź US, o ile dobrze
    pamiętam !).
    [...]
    >+ Ciekaw jestem Waszego zdania - co teraz mają zrobić wspólnoty mieszkaniowe w
    >+ Łodzi, te które zrezygnowały (bo wg. interpretacji izby skarbowej musiały) z
    >+ zwolnienia podmiotowego,

    Hm... :(

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)