    From: k...@o...pl (Krzysztof A. Ziembik)
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: współpraca a działalność gospodarcza
    Date: 20 Oct 2003 11:33:56 +0200

    Witam.

    Dnia 20 października 2003 o godzinie (09:53:24) napisano:
    v> witam,

    v> Firma zaproponowała mi współpracę na bardzo ciekawych warunkach (według
    v> mnie) tzn. ja zakładam działalno?ć (ryczałt) - firma zobowi?zuje się do
    v> płacenia za mnie zusu i podatku.

    Z mocy ustawy to Ty jako przedsiebiorca jestes zobligowany do placenia
    obowiazkowych skladek na ubezpieczenie oraz podatkow. W zwiazku z tym
    wszelkie umowne scedowanie tego obowiazku na inny podmiot nie ma
    wiekszego znaczenia - i tak bedziesz odpowiadal nie tylko za zaplate
    podatku i ubezpieczenia, ale tez np. za prawidlowe naliczanie i
    skladanie wlasciwych deklaracji. Nie mozna sie umowic, ze platnikiem
    jest inna strona niz wynika to z ustawy.

    v> I teraz powstaje pytanie: jaka do tego
    v> powinna byc spisana umowamiedzy mn? a firm? (taka żeby firma nie wystawiła
    v> mnie do wiatru bo np. jest taki punkt w umowie itd). Oczekuje pomocy z
    v> waszej strony oraz opini na ten temat.
    v> pozdrawiam

    IMO nalezalo by sie umowic w ten sposob, ze podwyzsza sie Twoje
    wynagrodzenie o kwote podatkow i ZUS, ktore jako przedsiebiorca jestes
    zobowiazany zaplacic - jako elementow stalych tego wynagrodzenia i
    niezaleznych od osiaganych wynikow, obliczanych np. na koniec
    miesiaca, za ktory sie rozliczacie.

    Dodatkowym zabezpieczeniem moglby byc np. weksel i odpowiednie zapisy
    okolowekslowe w umowie, umozliwiajace wypelnienie weksla do wysokosci
    wlasnie kwot podatkow i ZUS. Wtedy latwiej byloby egzekwowac
    zobowiazanie sie firmy do "placenia za Ciebie" podatkow i ZUSu.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@o...pl

    --