  • 1. Data: 2006-09-02 20:32:00
    Temat: wyliczenie zasilku chorobowego i ekwiwalentu urlopowego
    Od: "XYZ" <x...@p...pl>

    Hej

    Może ktoś mógłby mi pomóc w obliczeniu:
    - jest pracownik na umowę o pracę na czas określony od 01.06.2006 do
    31.08.2006, pełny etat, 900 zł brutto
    - otrzymał urlop na ostatnie 7 dni robocze sierpnia
    - od 28 do 31 sierpnia ma zwolnienie lekarskie.

    Rozumiem, że za 28-31.08 otrzymuje ekwiwalent za urlop 42,86 za 1 dzień =
    171,43 zł brutto (od kwoty tej są płacone wszystkie pochodne ZUS i PIT).
    Równocześnie otrzymuje zasiłek chorobowy, ale nie wiem, w jakiej wysokości.
    Wg mnie:
    1/30 z 900 zł za każdy dzień = 30 zł za każdy dzień, ale obliczam 80% z tego
    czyli 24 zł za każdy dzień; w sumie 96 zł brutto.
    O ile dobrze to jest policzone, to czy od tych 96 zł płaci się wszystkie
    pochodne ZUS?
    Czy kwotę 96 zł wykazuje się na druku ZUS RSA i odlicza w ZUS DRA jako kwotę
    wypłaconych świadczeń z ubezpieczenia chorobowego?

    A ZUS pisze jeszcze na swojej WWW, że podstawę wynagrodzenia chorobowego
    uznaje się średnią z ostatnich miesięcy, ale po odliczeniu kwoty
    odpowiadającej 18,71% podstawy wymiaru składek na to ubezpieczenie". Czy
    może więc pomniejszam jeszcze te 900 zł o 18,71% i później jeszcze wypłaca
    sie 80% należnych kwot?

    Może ktoś to wie, bo sposoby liczenia tego w naszym kraju mnie dobijają.
    Chyba, że to łatwe, a tylko wydaje się skomplikowane?

    Pozdrawiam
    SIM

  • 2. Data: 2006-09-02 21:06:26
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

    XYZ napaskudził na ekranie:
> [...]

    > 171,43 zł brutto (od kwoty tej są płacone wszystkie pochodne ZUS i PIT).

    Tak, jeżeli przerwał urlop (choroba przerywa) to należy mu się za te dni
    ekwiwalent. Jeżeli dostawał przez te wszystkie miesiące równo 900 zł brutto
    (bez żadnych premii) wtedy ekwiwalent wyniesie:
    900/21,083=42,69 42,69/8h=5,34 zł za godzinę, czyli 170,88 zł za 32h

    21,083 -> współczynnik ekwiwalentu za 2006 rok (wygooglaj dla pewności, bo z
    pamięci brałam)

> [...]
    > 1/30 z 900 zł za każdy dzień = 30 zł za każdy dzień, ale obliczam 80% z
    > tego czyli 24 zł za każdy dzień; w sumie 96 zł brutto.

    Nie, najpierw średnią z poprzednich miesięcy musisz wyliczyć. Za podstawę
    bierzesz dochód brutto pomniejszony o 18,71% zusu, czyli 731,61 zł. Jeżeli
    co miesiąc dostawał dokładnie 900 zł, to za podstawę wynagrodzenia
    chorobowego (płaconego przez pracodawcę) bierzemy 731,61 zł. Na dzień tj.
    731,61/30=24,39 zł, z tego 80% tj. 19,51 zł za jeden dzień.
    Czyli za 4 dni dostanie 4*19,51=78,04 zł.
    To płaci _pracodawca_ ze swoich środków (przez pierwsze 33 dni choroby
    pracownika). Od tego odprowadzana jest tylko składka na ubezpieczenie
    zdrowotne.

    W dokumencie RSA wykazujesz tego pracownika z kodem 331 i z kwotą 78,04. Na
    dra tego nie widać, gdyby to był zasiłek chorobowy płacony przez zus, wtedy
    to wykazujesz i na dra.
    W RCA jako podstawę składek społecznych wykazujesz kwotę =(pobory za część
    miesiąca + wyn. urlopowe + ekwiwalent za urlop), a w postawę zdrowotnego =
    [(postawa skł. społecznych - składka na ubezp emerytalne,rentowe i
    chorobowe(czyli te 18.71%)) + (78,04)]

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 3. Data: 2006-09-02 21:09:08
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

    Nikiel ;) napaskudził na ekranie:

    > To płaci _pracodawca_ ze swoich środków (przez pierwsze 33 dni choroby
    > pracownika). Od tego odprowadzana jest tylko składka na ubezpieczenie
    > zdrowotne.

    No i normalnie wszystko to traktowane jest jako przychód do opodatkowania
    podatkiem.

  • 4. Data: 2006-09-02 22:11:21
    Od: "XYZ" <x...@p...pl>

    Użytkownik "Nikiel ;)" <n...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > 900/21,083=42,69 42,69/8h=5,34 zł za godzinę, czyli 170,88 zł za 32h
    >
    > 21,083 -> współczynnik ekwiwalentu za 2006 rok (wygooglaj dla pewności, bo

    Ale ten współczynnik czy aby nie jest w sytuacji, gdy ktoś pracuje ponad 3
    miesiące?
    W tej sytuacji przyznaję nie napisałem: jest to pierwsza praca po długim
    czasie i pracownik przepracował tylko w pełni czerwiec i lipiec + niepełny
    sierpień.
    Tak więc może tu jednak liczy się 900 zł * 2 miesiące / liczbę dni
    pracujących w czerwcu i lipcu?

> [...]
    > To płaci _pracodawca_ ze swoich środków (przez pierwsze 33 dni choroby
    > pracownika). Od tego odprowadzana jest tylko składka na ubezpieczenie

    OK. Dziękuję - czyli tu się odnajduje te 18,71% :)
    Co do własnych środków: czy nie jest tak, że pracodawca płaci z własnych,
    ale pod warunkiem, że zatrudnia (ubezpiecza) ponad 20 osób?
    A gdy ma mniej niż 20 osób, to chyba odejmuje wypłacone świadczenie od
    składki na ZUS?

> [...]
    > Na
    > dra tego nie widać, gdyby to był zasiłek chorobowy płacony przez zus,

    OK. Jeśli z własnych - nie wykazuję na DRA.
    A jeśli mamy mniej niż 20 osób, to odliczam w DRA? Możliwe?

    Wielkie dziękuję :)

    SIM

  • 5. Data: 2006-09-02 22:23:03
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

    XYZ napaskudził na ekranie:

> [...]
    > sierpień.
    > Tak więc może tu jednak liczy się 900 zł * 2 miesiące / liczbę dni

    Chyba zawsze stosuje się ten współczynnik. Jak nie przepracował 3 miesięcy,
    to bierze się tyle ile przepracował. Poszukaj na googlach.

> [...]
    > ale pod warunkiem, że zatrudnia (ubezpiecza) ponad 20 osób?
    > A gdy ma mniej niż 20 osób, to chyba odejmuje wypłacone świadczenie od

    Nie ma znaczenia. Przez pierwsze 33 zwolnienia chorobowego pracodawca płaci
    wynagrodzenie chorobowe. Od 34 dnia płaci zus (albo przez pracodawcę -
    jeżeli zatrudnia min. 20 osób).

  • 6. Data: 2006-09-02 22:39:44
    Od: "XYZ" <x...@p...pl>

    > XYZ napaskudził na ekranie:

    Dobrą masz pamięć - tyle jest :)

    > Chyba zawsze stosuje się ten współczynnik. Jak nie przepracował 3
    > miesięcy,
    > to bierze się tyle ile przepracował. Poszukaj na googlach.

    Więc tego jeszcze poszukam.

    > Nie ma znaczenia. Przez pierwsze 33 zwolnienia chorobowego pracodawca
    > płaci
    > wynagrodzenie chorobowe. Od 34 dnia płaci zus (albo przez pracodawcę -
    > jeżeli zatrudnia min. 20 osób).

    OK. Więc po prostu dziękuję.
    :-)

    SIM