  • 1. Data: 2003-07-18 08:08:52
    Temat: wynajem samochodu a KUP
    Od: l...@o...pl

    Witam i pozdrawiam,
    czy to prawda że gdy pracownik podczas delegacji służbowej korzysta z samochodu
    wypożyczonego (Hertz, Avis ...), to kosztem uzyskanie przychodu będzie dla
    firmy ilość przejechanych kilometrów x kilometrówka, a nie faktura wystawiona
    za wynajem samochodu?
    Czy przepisy tak samo regulują delegacje krajowe i zagraniczne?
    dziękuję z góry za wszelkie sugestie,
    Mariusz

  • 2. Data: 2003-07-18 08:51:11
    Temat: Re: wynajem samochodu a KUP
    Od: "ata" <a...@r...pl>

    Witam i pozdrawiam,
[...]
    Zmienily sie przepisy i teraz pracodawca moze wyslac pracownika na delegacje
    samochodem ktory nie jest jego wlasnoscia , ale tez pracodawca okresla
    srodek trasportu , jestli u was pracodawca okreslil ze bedzie to sam
    wynajety to nie widze przeszkod zeby rozliczyc fakture a nie kilometry ....

    Czy przepisy tak samo regulują delegacje krajowe i zagraniczne?
    dziękuję z góry za wszelkie sugestie,
    Mariusz
    Jesli chodzi o samochod to tutaj w podrozach zagranicznych tez tak jest.

    BR

  • 3. Data: 2003-07-18 09:04:07
    Od: "Iwona Ślusarczyk" <i...@e...pl>

    Użytkownik "ata" <a...@r...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Mariusz
    > Jesli chodzi o samochod to tutaj w podrozach zagranicznych tez tak jest.

    Jeżeli samochód osobowy wypożyczony jest na firmę (nie jest środkiem trwałym
    firmy) to dla rozliczenia wydatków wymagana jest ewidencja przebiegu
    pojazdu, która w zestawieniu z poniesionymi wydatkami pozwoli określić kwotę
    możliwą do zaliczenia w koszty (wydatkiem będzie tutaj m.in. faktura za
    najem).
    Jeżeli to pracownik występuje o zgodę na użycie swojego samochodu (swojego
    ma szersze znaczenie- nie musi pracownik być właścicielem tego sammochodu)
    to na jazdy po mieście może otrzymać ryczałt lub rozl. się wg ewid.
    przebiegu, na delegacje poza miasto musi prowdzić wspomnianą ewid.
    przebiegu.
    Iwona

  • 4. Data: 2003-07-18 09:53:58
    Od: l...@o...pl

> [...]
    > możliwą do zaliczenia w koszty (wydatkiem będzie tutaj m.in. faktura za

    Dziękuję za odpowiedzi, choć muszę przyznać że odpowiedź Pani Iwony nie jest
    dla mnie jednoznaczna. Wynika z niej że należy sporządzać ewidencję przebiegu
    i "zestawiać" ją z poniesionymi wydatkami. Rozumiem to sformułowanie w sposób
    następujący: jeśli moje wydatki (faktura z wypożyczalni + faktury za benzynę)
    są mniejsze od ilości przejechanych kilometrów x kilometrówka to KUP-em są
    wydatki, a jeśli są większe to KUP-em jest powyższy iloczyn.

    Ja natomiast uważam że KUP-em jest suma wydatków (faktura z wypożyczalni oraz
    faktury za paliwo, ewentualnie jakiś spryskiwacz...), niezależnie od ilości
    przejechanych kilometrów, jeśli jestem w błędzie dajcie znać,
    Mariusz

  • 5. Data: 2003-07-18 11:18:57
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik l...@o...pl napisał:

    > Dziękuję za odpowiedzi, choć muszę przyznać że odpowiedź Pani Iwony nie jest
    > dla mnie jednoznaczna. Wynika z niej że należy sporządzać ewidencję przebiegu
    Alez jest bardzo jednoznaczna - trzeba prowadzic ewidencję i koszt są
    limitowane. Gdzie tu niejednoznaczność??

> [...]
    > są mniejsze od ilości przejechanych kilometrów x kilometrówka to KUP-em są
    > wydatki, a jeśli są większe to KUP-em jest powyższy iloczyn.

    Jest dokładnie tak - stosuje sie metode taka sama jak do rozliczania
    kosztów prywatnego sam. osobowego właściciela uzywanego do dzialalności
    gospodarczej.

    > Ja natomiast uważam że KUP-em jest suma wydatków (faktura z wypożyczalni oraz
    > faktury za paliwo, ewentualnie jakiś spryskiwacz...), niezależnie od ilości
    > przejechanych kilometrów, jeśli jestem w błędzie dajcie znać,

    A ja uważam aż wszystkich obowiązuje poniższy przepis UPDOF:

    "Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    [...]
    46) poniesionych wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, z
    zastrzeżeniem pkt 36, z tytułu używania niewprowadzonego do ewidencji
    środków trwałych samochodu osobowego, w tym także stanowiącego własność
    osoby prowadzącej działalność gospodarczą, dla potrzeb działalności
    gospodarczej podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą z
    pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki
    za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych
    przez właściwego ministra; w celu ustalenia faktycznego przebiegu
    samochodu podatnik jest obowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu
    pojazdu, według określonego wzoru[...]"

    Ustawa o PDOP zawiera podobny zapis - art.16 ust. 1 pkt 51

    Każdy samochód osobowy nie będący własnością firmy = nie wpisany do EŚT
    podpada po ten przepis.
    Wyjątek stanowią tylko koszty samochodu osobowego w leasingu.

    A więc jak najbardziej jestes w błędzie.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2003-07-18 12:33:34
    Od: "Irro" <i...@w...pl>

> [...]
    [ciach]

    polecam ci zadzwonić do odpowiedniej wypożyczalni, oprócz handlowania znają
    się oni na rozliczaniu kosztów bdb.

    Pozdr

    Irro

  • 7. Data: 2003-07-18 18:36:31
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

> [...]
    > podpada po ten przepis.
    > Wyjątek stanowią tylko koszty samochodu osobowego w leasingu.

    A gdzie jest opisany ten wyjatek dla leasingu ?

    Karol

  • 8. Data: 2003-07-18 18:42:56
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    http://www.hertz.com.pl/firm/wynajem.htm

    "z myślą o firmach korzystających z usług rent a car do naszego parku
    samochodowego wprowadziliśmy auta z homologacją na pojazdy ciężarowe.
    Pozwala to na uzyskanie oszczędności zainteresowanym firmom, gdyż wynajem
    tego typu samochodów umożliwia odliczenie podatku VAT, a ponad to pełną
    wartość netto obciążenia można zaliczyć w koszty uzyskania przychodu, jak i
    odliczyć VAT od zakupionego na potrzeby eksploatacji paliwa. Oferujemy
    samochody z homologacją na ciężarowe w klasie ekonomicznej (np.: Peugeot
    206). Ponadto samochody combi (np.: Renault Megane), jak również auta klas
    wyższych (np.: Renault Laguna, Ford Mondeo), "

  • 9. Data: 2003-07-18 20:21:55
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > A gdzie jest opisany ten wyjatek dla leasingu ?
    >
    > Karol

    W obydwu ustawach w ust 3b artykułu,
    który zaczyna się od:
    Nie uważa się za koszty uzyskania....