  • 1. Data: 2003-07-17 20:42:19
    Temat: minimalne wynagrodzenie?
    Od: xfloyd2 <x...@o...o2.tenbit.pl>

    Jak wszyscy wiemy minimalne wynagrodzenie na peny etat wynosi 800zl brutto.
    Czy mozna na umowie o prace okreslic kwote wynagrodzenia na np. 760 zl
    brutto + np.premie uznaniowa, nadgodziny itp.
    Czyli faktycznie pracownik otrzymywalby 800 lub wiecej zl brutto, a na
    umowie byloby 760.

    xfloyd2

  • 2. Data: 2003-07-17 20:58:38
    Temat: Re: minimalne wynagrodzenie?
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 17 lipca 2003 o godzinie (22:42:19) napisano:
    x> Jak wszyscy wiemy minimalne wynagrodzenie na peny etat wynosi 800zl brutto.
    x> Czy mozna na umowie o prace okreslic kwote wynagrodzenia na np. 760 zl
    x> brutto + np.premie uznaniowa, nadgodziny itp.
    x> Czyli faktycznie pracownik otrzymywalby 800 lub wiecej zl brutto, a na
    x> umowie byloby 760.

    x> xfloyd2

    Mozna, ale do czego Ci to potrzebne? Moze dzieki znajomosci celu,
    mozna wymyslic cos innego?

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 3. Data: 2003-07-17 21:18:20
    Od: xfloyd2 <x...@o...o2.tenbit.pl>

    Krzysztof A. Ziembik napisal(a) :

> [...]
    > na x> umowie byloby 760.
    >
    > x> xfloyd2
    >
    > Mozna, ale do czego Ci to potrzebne? Moze dzieki znajomosci celu,

    Nie chodzi o to zeby wymyslic cos innego :)
    Chodzi o sytuacje z zycia wzieta. Umowa podpisana w listopadzie 2002
    opiewala na kwote 760 zl. Czyli OK. Umowa podpisana w czerwcu 2003 z kwota
    760 zl i argumentacja ze do wyplaty i tak bedzie wiecej, poniewaz dochodza
    nadgodziny i premia uznaniowa. Z tym ze:
    1. gdyby kwota wynosila 800, premia wyrazana procentowo bylaby wieksza :)
    2. co w przypadku gdy pracownik jest na zwolnieniu lekarskim i wtedy zero
    premii i zero nadgodzin?

    xfloyd2

  • 4. Data: 2003-07-17 21:35:39
    Od: c...@r...com (ChrisS)

> [...]
    > 760 zl i argumentacja ze do wyplaty i tak bedzie wiecej, poniewaz dochodza

    Wynagrodzenia za nadgodziny nie wlicza sie do minimalnego wynagrodzenia.

    W tej chwil nie mam zdania. Moze rano ?

    ChrisS

  • 5. Data: 2003-07-18 06:09:38
    Od: "PawelJ" <p...@p...onet.pl>

    > W tej chwil nie mam zdania. Moze rano ?
    Wynagrodzenie za czas choroby liczysz jako srednia z 6 lub 12 miesiecy.
    Jezeli pracownik mial premie w poprzednich miesiacach to i tak bedzie to
    kwota wieksza.
    Kwota wynagrodzenia chorobowego nie moze byc mniejsza niz kwota najnizszego
    wynagrodzenia. Przy kwocie najnizszego wynagordzenia 800 zl najnizsze
    wynagrodzenie za chorobe nie moze byc mniejsze niz 650,32 zl.
    pawelJ

  • 6. Data: 2003-07-18 07:16:20
    Od: xfloyd2 <x...@o...o2.tenbit.pl>

    PawelJ napisal(a) :

> [...]
    > najnizszego wynagrodzenia. Przy kwocie najnizszego wynagordzenia 800
    > zl najnizsze wynagrodzenie za chorobe nie moze byc mniejsze niz 650,32

    Czyli mozna w umowie wpisac dowolna kwote? Nie musi to byc 800 zl brutto?
    Np. 760zl, 400zl, 99zl. byle pracownik na reke otrzymal ustawowe minimum?

    xfloyd2

  • 7. Data: 2003-07-18 08:56:12
    Od: "ata" <a...@r...pl>

    Czyli mozna w umowie wpisac dowolna kwote? Nie musi to byc 800 zl brutto?
    Np. 760zl, 400zl, 99zl. byle pracownik na reke otrzymal ustawowe minimum?

    Moim zdaniem niestety nie, minimalne wynagrodzenie to minimalne nie mozna
    tego laczyc z tym ze ma nadgodziny czy premie ...... W ten sposob wielu
    pracodawcow by to wykozystywalo bo kwota wyplaconych nadgodzin sie
    przeciez wtedy zmienia ....
    Nie jestem z tego dobra, ale mysle ze nie mozesz zrobic umowy na mniej niz
    minimalne wynagrodzenie , premia czy nadgodziny to dodatkowe elementy
    wynagrodzenia ....

    BR

    BR

  • 8. Data: 2003-07-18 11:01:55
    Od: "PawełJ" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ata" <a...@r...pl> napisał w wiadomości
    > Czyli mozna w umowie wpisac dowolna kwote? Nie musi to byc 800 zl brutto?
    > Np. 760zl, 400zl, 99zl. byle pracownik na reke otrzymal ustawowe minimum?
    Nie do końca tak jest. Minimalne wynagrodzenie musi być na umowie 800 zł.
    Ale nie musi to być płaca zasadnicza 800 zł. Możesz dać np płacę zasadniczą
    700 a premię 100. Tyle tylko że wtedy ta premia musi być wypłacana zawsze, a
    nie jak pracownik zasłuży. To co zawierasz na angażu a więc zasadnicza,
    premia, wysługa w sumie ma dać 800. Do tego wynagrodzenia nie są wliczane
    godziny ponadwymiarowe.
    Widziałem w jakiejś firmie takie rozwiązanie: zasadnicza 600 zł + premia 20%
    (stała comiesięczna) + dopłata do najniższego wynagr. 80 zł.
    Moim zdaniem to kombinacja bez sensu, ale jak podniesie się zasadnicza temu
    pracownikowi ( a płaca zasadnicza w tym zakładzie raz na jakiś czas się
    podnosiła :-) ) to automatycznie podniesie się i premia i zmniejszy dodatek
    do najniższego wynagrodzenia. I w efekcie pracownik po_podwyżce będzie
    zarabiał tyle samo co przed.
    Nie wiem na ile to jest prawidłowe. Wg mnie to pracownik ma zarobić
    conajmniej te 800 zł a to jak ty nazwiesz składniki wypłat to już więszkego
    znaczenia nie ma.
    PawełJ

  • 9. Data: 2003-07-22 11:14:46
    Temat: Re[2]: minimalne wynagrodzenie?
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    x> Nie chodzi o to zeby wymyslic cos innego :)

    Chodzi. Bo kiedy pytasz, czy mozna cos zrobic, odpowiedz brzmi: mozna.
    Ale kazde dzialanie ma pewne konsekwencje, a poniewaz nie zawsze
    pożądane, to wyjasnienie celu takiej operacji moze wskazac, czy warto
    sie za to zabierac.

    x> Chodzi o sytuacje z zycia wzieta.

    No widzisz - okolicznosci sa bardzo wazne. Bo co innego, jesli
    chcialbys zapytac grupe o zdanie, czy taka umowe zawrzec, a co innego,
    co zrobic z zawartą umową.

    x> Umowa podpisana w listopadzie 2002
    x> opiewala na kwote 760 zl. Czyli OK.

    Nie OK, bo kwota 800 zlotych najnizszego wynagrodzenia obowiazywala
    juz wczesniej.

    x> Umowa podpisana w czerwcu 2003 z kwota
    x> 760 zl i argumentacja ze do wyplaty i tak bedzie wiecej, poniewaz dochodza
    x> nadgodziny i premia uznaniowa.

    IMHO argumentacja naciagana, bo o ile pierwsza czesc zdania moze byc
    prawdziwa ("do wyplaty i tak bedzie wiecej") to druga jest z gruntu
    falszywa ("poniewaz dochodza nadgodziny i premia uznaniowa"). Istota
    nadgodzin jest taka, ze nie wlicza sie ich w wynagrodzenie zasadnicze
    (to juz ktos napisal, chyba ChrisS), a istota premii uznaniowej jest
    jej uznaniowosc, wiec nie moze byc z definicji stalym skladnikiem
    wynagrodzenia. Stale skladniki wynagrodzenia powinny opiewac na kwote
    co najmniej 800 zlotych. To, ze nadgodziny i premia uznaniowa "maja
    ponoc byc zawsze", nie tworzy z nich stalych skladnikow. Ergo: umowa
    jest blednie skonstruowana, ale nie ma to dla Ciebie wiekszego
    znaczenia, bo art. 18 KP stwierdza:
    "§ 1. Postanowienia umów o pracę oraz innych aktów, na których
    podstawie powstaje stosunek pracy, nie mogą być mniej korzystne dla
    pracownika niż przepisy prawa pracy.
    § 2. Postanowienia umów i aktów, o których mowa w § 1, mniej korzystne
    dla pracownika niż przepisy prawa pracy są nieważne; zamiast nich
    stosuje się odpowiednie przepisy prawa pracy."

    x> Z tym ze:
    x> 1. gdyby kwota wynosila 800, premia wyrazana procentowo bylaby wieksza :)

    Ale to żalosna proba zmiejszenia premii. Pracodawca chcac zaoszczedzic
    te przyslowiowe 5 groszy, podpisal nieprawidlowa umowe, a jesli juz
    bardzo by chcial kombinowac, to powinien napisac, ze:
    a) wynagrodzenie 800 zlotych;
    b) premia uznaniowa liczona od 760 zlotych*.
    A tak, to nie tylko naraza sie na grzywne ze strony PIP, ale jeszcze
    moze byc tak, ze PIP kaze naliczyc premie nie od tego co blednie
    zapisano w umowie, ale od kwoty najnizszego wynagrodzenia.

    * niejasne jest dla mnie co tak naprawde tam zapisaliscie w tej
    umowie:
    a) premia uznaniowa;
    b) premia uznaniowa, ale jesli przyznana, to nie nizsza niz x procent;
    c) premia, nie nizsza niz x procent, przyznawana za spelnienie
    okreslonych warunkow.
    Z Twojego opisu wyglada, ze b), ale jesli c) to jest to skladnik
    niezalezny od widzimisie pracodawcy tylko od spelnienia konkretnych
    warunkow przez pracownika.

    x> 2. co w przypadku gdy pracownik jest na zwolnieniu lekarskim i wtedy zero
    x> premii i zero nadgodzin?

    No wlasnie - ciekawi mnie, co na to pracodawca. Bo naliczac blednie to
    on oczywiscie moze, tylko nie wolno. Trzeba wtedy pamietac o skutkach,
    gdy ktorys z pracownikow go podkabluje. Wtedy sprawa wyprostuje sie
    bardzo szybko, bo PIP wciaz pragnie udowadniac, ze jest instytucja
    niezbedna.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 10. Data: 2003-07-22 20:32:06
    Temat: Re: Re[2]: minimalne wynagrodzenie?
    Od: "Sławomir Delegacz" <s...@d...pl>

    Użytkownik "Krzysztof A. Ziembik" <k...@r...pl> napisał w wiadomości
    > Witam.
    >

    > x> Umowa podpisana w listopadzie 2002
    > x> opiewala na kwote 760 zl. Czyli OK.
    >
    > Nie OK, bo kwota 800 zlotych najnizszego wynagrodzenia obowiazywala
    > juz wczesniej.

    Kwota najniższego wynagrodzenia w wysokości 800,00 PLN obowiązuje od
    01.01.2003 r. w związku z powyższym w listopadzie i grudniu 2002 OK.
    Reszta, którą wyciołem dla czytelności jak najbardzej OK.

    Pozdrawiam
    Sławomir Delegacz s...@d...pl