  • 1. Data: 2004-08-01 17:06:03
    Temat: wynajem samochodu osobowego
    Od: "ewka" <o...@p...onet.pl>

    wynajmuję samochód osobowy w ramach DG, i zazwyczaj wystawiam fakturę tylko
    za sam wynajem; koszty paliwa najemca ponosi sam. Teraz jednak kontrahent
    zaproponował żebym sama brała na siebie faktury za paliwo w trakcie umowy
    najmu w zamian oczywiście za wyższą cenę najmu (podwyżka adekwatna do ilości
    paliwa). Zastanawiam się co kontrahent na tym zyskuje a poza tym czy mogę
    objąć to wszystko jedną pozycją na fakturze pod nazwą "wynajem samochodu
    osobowego" czy też paliwo ujmować osobno?
    Czy w tym może tkwić jakiś haczyk o którym ja nie wiem?

    --
    pozdrawiam
    ewka

  • 2. Data: 2004-08-01 17:32:34
    Temat: Re: wynajem samochodu osobowego
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "ewka" <o...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > osobowego" czy też paliwo ujmować osobno?
    > Czy w tym może tkwić jakiś haczyk o którym ja nie wiem?

    Re : To zależy od tego, kto z Was jest płatnikiem VAT-u (najemca,
    wynajmujący, czy oboje). Przelicz sobie wszystkie wersje.
    AR

  • 3. Data: 2004-08-02 07:44:31
    Od: "weronika" <a...@a...pl>

    Użytkownik "Andrzej R." <a...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:cej9fm$qpl$1@atlantis.news.tpi.pl...

> [...]
    > Re : To zależy od tego, kto z Was jest płatnikiem VAT-u (najemca,
    > wynajmujący, czy oboje). Przelicz sobie wszystkie wersje.

    A może chodzi najemcom o nieodliczalny VAT od paliwa do samochodów osobowych
    i liczą ze wystawisz fakture 'na całość' jako wynajem?
    weronika
    "Pewnik: Nie ma pewnika dla podatnika";)

  • 4. Data: 2004-08-02 11:26:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 2 Aug 2004, weronika wrote:

    >+ Użytkownik "Andrzej R." <a...@n...pl>
    [...]
> [...]
    >+ A może chodzi najemcom o nieodliczalny VAT od paliwa do samochodów osobowych
    >+ i liczą ze wystawisz fakture 'na całość' jako wynajem?

    Hm... tylko kombinuję co by im to mogło dać ?
    Akurat VAT nieodliczalny jest nieodliczalny, i co najwyżej (jakby
    "oni" musieli doliczony do najmu VAT rozliczać strukturą) może
    *pogorszyć* rozliczenie...
    No, chyba że lepiej się czują jak fizycznie przeleją komuś ten
    VAT żeby to nie oni płacili USowi ;)

    >+ "Pewnik: Nie ma pewnika dla podatnika";)

    ...no niestety :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-08-02 12:02:50
    Od: "Karpow" <n...@n...pl>

    > Hm... tylko kombinuję co by im to mogło dać ?

    Jeżeli za wynajem płacą po fakcie to prawdopodobnie chcą w ten sposób
    uzyskać przedłużony termin płatności również na paliwo :-)

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2004-08-02 12:57:10
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał
    > Hm... tylko kombinuję co by im to mogło dać ?
    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (KPiR, VAT, ZUS)

    Re : A to, że otrzymają fakturę VAT na całość usługi (wynajmowany samochód
    będzie cały czas zatankowany). W fakturze będzie pozycja "za wynajem"
    obłożona 22 % VAT-em i ten VAT otrzymujący fakturę będzie mógł sobie
    odliczyć. Wynajmujący natomiast w kosztach będzie miał faktury za paliwo
    (koszt), z których VAT-u nie będzie mógł odliczyć.
    W pierwotnej wersji umowy owa niemożliwość odliczana VAT-u przypisana była
    do najemcy.
    Dla fiskusa - wszystko jedno, kto nie odliczy VAT-u z benzyny. Dla
    najemcy/wynajmujacego - już chyba nie :-)
    Również pozdrawiam AR

  • 7. Data: 2004-08-02 13:04:26
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Andrzej R. napisał:

> [...]
    > obłożona 22 % VAT-em i ten VAT otrzymujący fakturę będzie mógł sobie
    > odliczyć. Wynajmujący natomiast w kosztach będzie miał faktury za paliwo

    Nie będzie mógł. Co by nie było ograniczenie odliczania do połowy sumy
    VAT i 5tys dotyczy także wynajmu samochodów.

> [...]
    > do najemcy.
    > Dla fiskusa - wszystko jedno, kto nie odliczy VAT-u z benzyny. Dla
    > najemcy/wynajmujacego - już chyba nie :-)

    Dla fiskusa nie wszystko jedno bo jeżeli paliwo bedzie finanswoane przez
    wynajmującego to fiskus VAT od niego dostanie dwa razy. Na pewno sie
    ucieszy. ;-)
    Mniej uciesyz sie najemca, którego ten podwójny VAT obciazy.
    W końcu nie sadze żeby wynajmujący obciazył najemce kosztami paliwa
    netto w sytuacj gdy VATu nie może sobie odliczyc. A VAT od tego paliwa
    musi najemcy naliczyć, jak by tego pokrętnie nie wykazywał na fakturze.
    Do zwolnienia nie ma podstaw.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 8. Data: 2004-08-02 13:26:50
    Od: "/slawek:c.n." <w...@W...pl>

    Dnia 02-08-2004 13:26, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Hm... tylko kombinuję co by im to mogło dać ?
    > Akurat VAT nieodliczalny jest nieodliczalny, i co najwyżej (jakby
    > "oni" musieli doliczony do najmu VAT rozliczać strukturą) może
    > *pogorszyć* rozliczenie...

    Jeżeli zwiększenie opłaty za wynajem będzie równe kosztom paliwa netto
    to najemca zyskuje 50% VATu od tej kwoty (art. 86 ust. 7!) a wynajmujący
    traci 100% VATu, czyli najemca trochę zyskuję a wynajmujący traci
    dwukrotnie większą kwotę np. opłata miesięczna 1000 zł, koszty najmu
    jako nieistotne w tym wypadku przyjmijmy 0, paliwo kosztuje miesięcznie
    100 zł
    Przed:
    wynajmujący: koszty 0, czynsz 1000, zysk 1000 zł
    najemca: koszty czynszu 1000, połowa vatu od czynszu 110, koszty paliwa
    100 + 22 vat razem 1232 zł
    Po zmianie umowy:
    wynajmujący: koszty 100 + 22 vat, czynsz 1100, zysk 978 zł - traci 22 zł
    najemca koszty czynszu 1100, połowa vatu 121, razem koszty 1221 zł -
    zyskuje 11 zł

    Inaczej sprawa wygląda jeżeli wynajmujący przerzuci całość kosztów na
    najemce tj. koszty paliwa z vatem

    po zmianie:
    wynajmujący: koszty 122 zł, czynsz 1122 netto, zysk 1000 zł - zysk bez zmian
    najmca: koszt czynszu 1122, połowa vatu: 123.5 zł razem koszty 1245.5 -
    traci 13,5 zł

    Powyższe wyliczenia nie biorą pod uwagę drugiego ograniczenia z art. 86
    ust 7 czyli maksymalnego odliczenia vatu od rat czynszu w wysokości 5000 zł.

  • 9. Data: 2004-08-02 22:17:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 2 Aug 2004, /slawek:c.n. wrote:

> [...]
    > + najemca zyskuje 50% VATu od tej kwoty (art. 86 ust. 7!) a wynajmujący traci

    Jeśli możemy się umówić że wałkujemy realnie możliwe rozwiązanie
    to ja wykluczyłem chęć wynajmującego do "darowania" czegokolwiek
    najemcy ;)
    Przecież wynajmujący będzie wystawiał taką fakturę żeby "dostawał
    tyle samo" ! W przeciwnym przypadku równie dobrze najemca może
    obnizyć cenę o VAT :] lub dopłacać "promocję" w tej kwocie ;)

    > + czyli najemca trochę zyskuję a wynajmujący traci dwukrotnie

    IMHO *wykluczone* - przez zdrowy rozsądek wynajmującego ;)
    Zastanówmy się:

> [...]
    > + Po zmianie umowy:
    > + wynajmujący: koszty 100 + 22 vat, czynsz 1100, zysk 978 zł - traci 22 zł

    No i to wykluczyłem - do przyjęcia jedynie jest: wynajmujący koszty
    122 zł, zysk 1000 zł, na fakturze 1122 zł + 22% VAT.

    > + Powyższe wyliczenia nie biorą pod uwagę drugiego ograniczenia z art. 86 ust 7

    Ano. Czyli "może być tylko gorzej" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 10. Data: 2004-08-03 06:52:19
    Od: "/slawek:c.n." <w...@W...pl>

    Dnia 03-08-2004 00:17, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > IMHO *wykluczone* - przez zdrowy rozsądek wynajmującego ;)

    Propozycja najemcy świadczy o odmiennym założeniu ;-)