eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiwyposażenie wniesione do DG › Re: wyposażenie wniesione do DG
  • Data: 2006-08-12 10:47:31
    Temat: Re: wyposażenie wniesione do DG
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Sat, 12 Aug 2006, Tomek O wrote:

    > Czy jeżeli podatnik zakupił w celach prywatnych np. jednostkę centralną

    ...w celach osobistych :)
    Nabycie w celu "firmowym" (czyli gospodarczym) *również* jest
    nabyciem z celu prywatnym. To nie jest cel publiczny przecież.

    > komputera i osobno monitor a następnie w momencie prowadzenia działalności
    > gospodarczej w celach związanych z osiągnięciem przychodu z tej działalności
    > wytworzy sprawny i kompletny w dniu złożenia zestaw koputerowy z tej
    > jednostki centralnej i monitora to czy koszt wytworzenia takiego wyposażenia
    > będzie KUP (zgodnie z wartością rynkową z dnia złożenia zestawu)?

    Jeśli przez "wyposażenie" rozumiesz ściśle to co przepis (czyli "rzeczowe
    składniki majątku nie zaliczone przez podatnika do środków trwałych")
    to hm... jest problem. IMO nie ma podstawy.
    Jak ktoś widzi to proszę zaatakować :)

    UZASADNIENIE.
    Z ustawy nie wynika, prawda? Ustawa jasno określa warunki dla kosztów
    "ogólnych" czyli nie objętych zapisami szczegółowymi a wyposażenie
    to właśnie taki koszt, do tego (ustawa)wyłącza inne elementy które
    mogą wpłynąć na wartość "rzeczy" - na przykład jasno stanowi że
    "praca podatnika" nie jest kosztem, więc jak w wyniku zakupu iluś
    częsci za 500 zł oraz włożenia wysiłku w poskładanie tego w całość
    powstanie "rzecz" warta 1000 zł, to nie ma podstaw do uznania że
    w koszty idzie 1000 zł, zaś jeśli owe 500 przykładowych złotych
    stanowi wynagrodzenie pracownika to owo wynagrodzenie *nie jest*
    "wyksięgowywane" celem odrębnego doliczenia do kosztów - tak jakby
    to było przy ST (przy zaliczeniu do ST nawet czegoś <3500 zł
    trzeba by 500 zł wynagrodzenie wyksięgować, ująć w EST i ponownie
    wpisać w koszt ale już jako wartość amortyzacji)


    Rozporządzenie nie może naruszać ustawy.
    A minister przezornie napisał tak, trzymając się ustawy i jak
    na mój gust tego co zapisałem powyżej:

    +++
    3. Ewidencja wyposażenia powinna zawierać co najmniej następujące dane:
    numer kolejny wpisu, datę nabycia, numer faktury lub rachunku, nazwę
    wyposażenia,
    cenę zakupu wyposażenia lub koszt wytworzenia,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^^^^^
    [ to powyżej się wpisuje do EW ]
    numer pozycji, pod którą wpisano w księdze
    koszt związany z nabyciem wyposażenia,
    ^^^^^ ^^^^^^^^
    [ a to powyżej jest kosztem ujmowanym w KPiR! ]
    datę likwidacji [...]
    ---

    Kosztem jest JEDYNIE "nabycie" - tak jak stanowi ustawa dla
    "zwykłych kosztów", a nie wartość początkowa ujmowana w EW!
    Wychodzi że wartość wpisana w EW może być większa niż wartość
    kosztu ujętego w KPiR "pod pozycją nabycia" i będzie to
    stan normalny.
    Fakt "wytworzenia" IMO nie pozwoli obejść warunku zaliczenia
    w koszty wartości nabycia, czyli w przypadku skrajnym jak
    nabycie nie jest kosztem to będzie zero kosztów nabycia :(
    W przypadku wyposażenia oczywiście :) - bo dla ST warunek jak
    wiemy jest INNY.

    Ujmując w inne słowa: nie widzę możliwości ze skorzystania dla
    określenia KUP wynikłych z wyposażenia zasad wyceny przewidzianej
    dla księgowania ST, skoro wyposażenie księgujemy jako "zwykły
    koszt" to IMO wg zasad dotyczących "zwykłych kosztów".
    Wartość początkową wyposażenia oczywiście określamy wg zasad
    opisanych dla ST (bo dlaczego nie), ale skoro ujmujemy w koszt
    NIE wg zasad "dla ST" tylko "zwykłych" - to KUP owe zasady
    nie dotyczą.

    Oczywiście wynagrodzenie zapłacone w ramach DG aby "wytworzyć"
    z nie będących kosztem zakupów elementów "składniki rzeczowe"
    samo już kosztem jest, do tego przeszkód nie widzę, podobnie
    jak wałkowanych przypadków kupowania do "osobistej drkarki"
    tuszy, tonerów, do innych rzeczy smarów itp.
    Bo te koszty zostały poniesione *już* "w celu gospodarczym" :)
    Ale zaliczane są odrębnie (bez związku z nabyciem).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1