eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiwysokości zaliczek odprowadzanych przez płatnika a zrodło dochod › Re: wysokości zaliczek odprowadzanych przez płatnika a zrodło dochod
    From: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: wysokości zaliczek odprowadzanych przez płatnika a zrodło dochod
    Date: Fri, 23 Jun 2006 20:04:55 -0500

    yorika wrote:
    > Witam
    > Mam pytanie.
    > Opis sytuacji:
    > Podatnik osiąga dochód z tytułu:
    > - wynagrodzenia ze stosunku pracy
    > - renty inwalidzkiej.
    > Zakład pracy jako płatnik przez pewien okres czasu błędnie naliczał
    > pobierane zaliczki gdyż nie wiedział, ze podatnik posiada II zrodlo dochodu
    > (rentę).

    I wyszło na koniec roku, że trzeba sporo dopłacić. :)

    > Pytania:
    > - czy podatnik ma obowiązek napisania jakiegokolwiek oswiadczenia, ze
    > powiada II zrodlo dochodu- jesli tak z jakego art. ustawy o podatku
    > dochodowym to wynika?,

    Zakładając I próg podatkowy.

    Zakład pracy ma obowiązek potrącać 19%

    --------
    Art. 32.
    1. Zaliczki, o których mowa w art. 31, za miesiące od stycznia do
    grudnia, z zastrzeżeniem
    ust. 1a, wynoszą:
    1) za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie, w którym dochód
    podatnika
    uzyskany od początku roku w tym zakładzie pracy przekroczył
    kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali - 19% dochodu
    uzyskanego w danym miesiącu,
    --------

    teraz dalej

    -----

    3. Zaliczkę obliczoną w sposób określony w ust. 1, 1a i 2 zmniejsza się
    o kwotę
    stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym
    przedziale
    obowiązującej skali podatkowej, jeżeli pracownik przed pierwszą wypłatą
    wynagrodzenia w roku podatkowym złoży zakładowi pracy oświadczenie według
    ustalonego wzoru, w którym stwierdzi, że:
    1) nie otrzymuje emerytury lub renty za pośrednictwem płatnika,
    -----

    ale uwaga, a nawet dwie

    --------
    3a. Oświadczenia, o którym mowa w ust. 3, nie składa się, jeżeli stan
    faktyczny wynikający
    z oświadczenia złożonego w latach poprzednich nie uległ zmianie.

    4. Zakład pracy nie zmniejsza zaliczki w sposób określony w ust. 3,
    jeżeli podatnik
    powiadomił go o zmianach stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia.
    ---------

    Więc teraz popraw mnie jeśli się mylę.

    Albo podatnik miał przyznaną rentę później niż zaczął pracę i/albo na
    początku pracy podpisał jednak niechcący takie oświadczenie, bo zwykle
    podrzuca się je pracownikowi do podpisania.

    a później zgodnie z punktem 4 nie powiadomił zakładu pracy o zmianach.

    > - jak zmienia się sposob naliczania zaliczek (roznica w obliczeniach) przy
    > uwzglednieniu obu zrodel dochodu,
    po prostu o te kilkadziesiąt złotych mniej wychodzi do ręki, ale za to
    na koniec roku nie trzeba dopłacać.
    W obecnej chwili tą kwotę wolną od podatku z definicji odlicza organ
    rentowy, dlatego zakład pracy nie powinien jej już drugi raz odliczać.

    Spójrz na to w ten sposób, że do tej pory i ZUS i zakład pracy tą kwotę
    wolną odliczał, czyli podatnik dostawał do ręki więcej niż mu się
    należało, a na koniec roku trzeba niestety było oddać to co nienależne.

    > - czy powstalej sytuacji winny jest podatnik, czy tez zaklad pracy?

    j.w.
    wyjdzie na to że podatnik.