  • 1. Data: 2006-06-23 17:24:22
    Temat: wysokości zaliczek odprowadzanych przez płatnika a zrodło dochod
    Od: " yorika" <y...@N...gazeta.pl>

    Witam
    Mam pytanie.
    Opis sytuacji:
    Podatnik osiąga dochód z tytułu:
    - wynagrodzenia ze stosunku pracy
    - renty inwalidzkiej.
    Zakład pracy jako płatnik przez pewien okres czasu błędnie naliczał
    pobierane zaliczki gdyż nie wiedział, ze podatnik posiada II zrodlo dochodu
    (rentę).
    Pytania:
    - czy podatnik ma obowiązek napisania jakiegokolwiek oswiadczenia, ze
    powiada II zrodlo dochodu- jesli tak z jakego art. ustawy o podatku
    dochodowym to wynika?,
    - jak zmienia się sposob naliczania zaliczek (roznica w obliczeniach) przy
    uwzglednieniu obu zrodel dochodu,
    - czy powstalej sytuacji winny jest podatnik, czy tez zaklad pracy?

    z góry dziękuje za odpowiedzi i pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-06-24 01:04:55
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    yorika wrote:
> [...]
    > Zakład pracy jako płatnik przez pewien okres czasu błędnie naliczał
    > pobierane zaliczki gdyż nie wiedział, ze podatnik posiada II zrodlo dochodu

    I wyszło na koniec roku, że trzeba sporo dopłacić. :)

    > Pytania:
    > - czy podatnik ma obowiązek napisania jakiegokolwiek oswiadczenia, ze
    > powiada II zrodlo dochodu- jesli tak z jakego art. ustawy o podatku
    > dochodowym to wynika?,

    Zakładając I próg podatkowy.

    Zakład pracy ma obowiązek potrącać 19%

    --------
    Art. 32.
    1. Zaliczki, o których mowa w art. 31, za miesiące od stycznia do
    grudnia, z zastrzeżeniem
    ust. 1a, wynoszą:
    1) za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie, w którym dochód
    podatnika
    uzyskany od początku roku w tym zakładzie pracy przekroczył
    kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali - 19% dochodu
    uzyskanego w danym miesiącu,
    --------

    teraz dalej

    -----

    3. Zaliczkę obliczoną w sposób określony w ust. 1, 1a i 2 zmniejsza się
    o kwotę
    stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym
    przedziale
    obowiązującej skali podatkowej, jeżeli pracownik przed pierwszą wypłatą
    wynagrodzenia w roku podatkowym złoży zakładowi pracy oświadczenie według
    ustalonego wzoru, w którym stwierdzi, że:
    1) nie otrzymuje emerytury lub renty za pośrednictwem płatnika,
    -----

    ale uwaga, a nawet dwie

    --------
    3a. Oświadczenia, o którym mowa w ust. 3, nie składa się, jeżeli stan
    faktyczny wynikający
    z oświadczenia złożonego w latach poprzednich nie uległ zmianie.

    4. Zakład pracy nie zmniejsza zaliczki w sposób określony w ust. 3,
    jeżeli podatnik
    powiadomił go o zmianach stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia.
    ---------

    Więc teraz popraw mnie jeśli się mylę.

    Albo podatnik miał przyznaną rentę później niż zaczął pracę i/albo na
    początku pracy podpisał jednak niechcący takie oświadczenie, bo zwykle
    podrzuca się je pracownikowi do podpisania.

    a później zgodnie z punktem 4 nie powiadomił zakładu pracy o zmianach.

    > - jak zmienia się sposob naliczania zaliczek (roznica w obliczeniach) przy
    > uwzglednieniu obu zrodel dochodu,
    po prostu o te kilkadziesiąt złotych mniej wychodzi do ręki, ale za to
    na koniec roku nie trzeba dopłacać.
    W obecnej chwili tą kwotę wolną od podatku z definicji odlicza organ
    rentowy, dlatego zakład pracy nie powinien jej już drugi raz odliczać.

    Spójrz na to w ten sposób, że do tej pory i ZUS i zakład pracy tą kwotę
    wolną odliczał, czyli podatnik dostawał do ręki więcej niż mu się
    należało, a na koniec roku trzeba niestety było oddać to co nienależne.

    > - czy powstalej sytuacji winny jest podatnik, czy tez zaklad pracy?

    j.w.
    wyjdzie na to że podatnik.

  • 3. Data: 2006-06-25 13:11:22
    Od: " yorika" <y...@g...pl>

    hej, dzięki wielkie za odpowiedz. >

    .........> więc popraw mnie jeśli się mylę.

> [...]
    > podrzuca się je pracownikowi do podpisania.
    >
    > a później zgodnie z punktem 4 nie powiadomił zakładu pracy o zmianach.

    Dziwne jest wlasnie to ze podatnik rente otrzymuje od bardzo dawna, tak wiec
    albo podpisal nieswiadomie oswiadczenie , ktore ktos mu podsunał, albo
    zaklad pracy, pomimo iz wiedzial ze otrzymuje rente, blednie odliczał od
    zaliczek kwotę wolną czyli 530,08zł.

    jak dla mnie nie jest oczywiste kto zawinil i moim zdaniem nalezalo by miec
    jakies dokumenty zrodlowe, stanowiace material dowodowy. a moje pytanie jest
    wynikiem tego , ze musze napisac analize 'obwiniajaca' podatnika..... i caly
    czas sie lamie, bo jak dla mnie to nie jest takie bardzo oczywiste ;-)

    ale jeszcze raz dzięki za Twoje zdanie.

  • 4. Data: 2006-06-25 13:45:50
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    yorika wrote:
> [...]
    > czas sie lamie, bo jak dla mnie to nie jest takie bardzo oczywiste ;-)

    Po pierwsze, to pracownik o tym powinien wiedziec, ze musi zaklad pracy
    powiadomic. Nieznajomosc prawa od tego go nie zwalania.
    Po drugi cos mi sie tu nie klei.
    Skoro rente ma od dawna, a to oznacza, ze albo we wczesniejszych latach
    mial taki samo problem z koniecznoscia doplaty podatku i niz z tym nie
    robil, albo wlasnie w tym roku zaczal prace i oswiadczenie podpisywal w
    tym roku, tylko ewidentnie nie czytal tego co podpisuje.
    Inaczej ktos cos tu kreci.
    Kwota wolna od podatku jest wykazywana na paskach z wyplaty, wiec mozna
    ylo bardzo latwo sie zorientowac, ze cos tu jest nie tak.
    Jeśli nic nie podpisywal/podpisywal albo nie pamieta, to wystarczy w
    zakladzie pracy poprosic o pokazanie jego oswiadczenia.
    Jesli takowego nie ma, to blad zrobil zaklad pracy, co i tak nie zmienia
    faktu, ze po za przepraszam nic wiecej pracownikowi sie i nie nalezy, bo
    przez caly rok otrzymal w sumie 500 zl nienalezne i dopiero pod koneic
    roku musial je oddac.

  • 5. Data: 2006-06-25 13:57:01
    Od: " yorika" <y...@g...pl>

    > Po pierwsze, to pracownik o tym powinien wiedziec, ze musi zaklad pracy
    > powiadomic. Nieznajomosc prawa od tego go nie zwalania.

    *** owszem zgadzam się

> [...]
    > robil, albo wlasnie w tym roku zaczal prace i oswiadczenie podpisywal w
    > tym roku, tylko ewidentnie nie czytal tego co podpisuje.

    XXX generalnie podatnik kręci- nie był łaskawy stawić się na wezwanie, teraz
    domaga się umorzenia, które nijak nie przys ługuje mu. podejrzewam że ów pan
    pracuje w owym zakładzie dopiero od roku czasu....