    From: "berdycz" <p...@b...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zakonczenie spolki cywilnej-jakie kroki?
    Date: Fri, 31 Jan 2003 16:20:45 +0100

    Użytkownik "Hania" <v...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:03013112073260@polnews.pl...
    > Posiadam 85 % udzialow w s.c. prowadzonej z mezem.
    > Chcialabym to zakonczyc - jakie kroki powinnam podjac?
    > Poza tym nie chcialabym, by maz dowiedzial sie o tym wczesniej. Wydaje mi sie
    > bowiem, ze "na zlosc" mi moglby wystawic jakies "lewe" faktury tak, bym
    > zaplacila za nie podatek.

    Jeśli mąż cię już ma dupie, to masz przesrane:-(
    Wulgarnie, ale dosadnie i prawdziwie.

    Skoro wspólników jest 2 to po Twoim odejściu spółka przestaje istnieć.
    Nie da się tego załatwić w 1 dzień.
    Zatem wspólnik ma szansę zrobić Ci kłopoty, a ty do końca życia odpowiadasz za sprawy
    majątkowe spółki.

    poczytaj: http://www.pb.pl/artykul.asp?SEC=AKT&id=207582
    "Znowelizowane przepisy ordynacji podatkowej zmieniły odpowiedzialność osób trzecich
    za zobowiązania podatkowe podatnika.

    W przypadku spółki cywilnej, jawnej, partnerskiej, komandytowej oraz
    komandytowo-akcyjnej, do kategorii tej należą wspólnicy.
    Wyjątek w przypadku spółki komandytowej uczyniono dla komandytariusza, a w
    komandytowo-akcyjnej - dla komplementariusza będącego
    akcjonariuszem oraz dla akcjonariusza. Podmioty te nie odpowiadają za podatki należne
    od spółki.

    Spółka cywilna nie jest przedsiębiorcą, ale może być podatnikiem podatku VAT oraz
    akcyzowego. Podatnikami tego podatku mogą być
    również pozostałe spółki osobowe.

    Wspólnicy odpowiadają za zobowiązania podatkowe spółki powstałe w trakcie jej
    działalności. Nie ma ograniczeń czasowych. W
    uprzywilejowanej pozycji w stosunku do wspólników "aktualnych", są podmioty, które
    nie są wspólnikami w chwili orzekania o
    odpowiedzialności osób trzecich. Byli wspólnicy odpowiadają za zobowiązania powstałe
    w czasie, gdy byli oni wspólnikami.

    Wspólnicy spółki osobowej odpowiadają nie tylko za zobowiązania podatkowe spółki, ale
    także za wynikające z jej działalności
    zobowiązania podatkowe innych wspólników. Co to oznacza w praktyce? Konsekwencje
    najczęściej będą związane z odpowiedzialnością
    pewnych wspólników za zobowiązania podatkowe wynikające z podatku dochodowego
    pozostałych.

    Wspólnikami spółek osobowych mogą być osoby prawne i fizyczne, odpowiedzialność ta
    będzie dotyczyła zarówno podatku dochodowego PIT,
    jak i CIT. Spółka osobowa bowiem nie jest płatnikiem tego podatku, wspólnicy
    rozliczają się sami.

    Jednak o rozliczeniach z fiskusem poszczególnych wspólników z tytułu podatku
    dochodowego nie wiedzą pozostali. Mogą oni wystąpić do
    urzędu skarbowego z wnioskiem o ustalenie zaległości wspólnika. Ze względu na
    tajemnicę skarbową jest to możliwe tylko za zgodą
    podatnika-wspólnika. W zaświadczeniu wykazuje się jednak tylko zaległości znane
    organowi podatkowemu. Wspólnik występujący o
    zaświadczenie może więc nie dowiedzieć się o istnieniu zobowiązań, za które
    odpowiada, ale nieznanych urzędnikom. Świadomości
    istnienia tych zobowiązań może nie mieć także sam podatnik-wspólnik, gdyż powstają
    one z mocy prawa i mogą być związane z błędną
    interpretacją przepisów. Wspólnik nie ma więc żadnej możliwości wpływania na
    powstanie owych zobowiązań podatkowych, za które będzie
    ponosił odpowiedzialność.

    Nie przyniesie spodziewanych efektów opuszczenie spółki przez wspólnika, który nie ma
    zaległości podatkowych. Były wspólnik będzie
    odpowiadał bowiem za zaległości wspólników, którzy w spółce pozostali. W takim
    przypadku należy doprowadzić do opuszczenia spółki
    przez mającego zaległości podatkowe. Zgodnie z ordynacją podatkową wspólnicy
    odpowiadają za zobowiązania innych wspólników
    wynikające z działalności spółki. Wspólnicy "aktualni" nie odpowiadają za
    zobowiązania podatkowe byłego wspólnika.

    Ustawodawca powinien jednak zrezygnować z rozwiązania, na mocy którego wspólnicy
    spółek osobowych są wzajemnymi zakładnikami
    odpowiedzialnymi za zobowiązania podatkowe innych wspólników. W przeciwnym razie
    pozostaje podatnikom szukanie stosownych
    rozwiązań."