    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zaksiegowanie zapłaty za faktury + oświadczenie
    Date: Thu, 26 Apr 2007 18:03:40 +0200

    On Thu, 26 Apr 2007, mvoicem wrote:

    > Ale po pierwsze - czy przedawnienie w obydwu sprawach nie jest takie samo?

    No jasne.
    Dnia 22. dostajesz "wezwanie przedsądowe", 23 jest ostatni dzień przed
    przedawnieniem (i 23. B kieruje sprawę do sądu).
    Pokaż mi mądrego, ktory nie wiedząc o co chodzi złoży 23. pozew
    wzajemny. Większość "normalnych ludzi" zaczyna próby wyjaśniania
    (a "prezesa dziś nie ma, ale o ile wiem to coś było ustalone,
    proszę nie nie martwić, wyjaśnimy zaraz z rana") i wtapia.

    > po drugie: zobowiązanie jest już zapłacone, i wierzyciel nie może sobie tej
    > zapłaty nie przyjąć (chyba....)

    Znaczy jak Ci nieznany podmiot wpłaci dowolną kwotę nie wiadomo za co
    to ją przyjmiesz i do tego zaksięgujesz? ;)
    To że *przypadkiem* tytuł pokrywa się z długiem innego podmiotu to
    zupełnie inna sprawa. Przecież każdy ma prawo się pomylić, co, nie? ;)

    A sprawa jest opisana tak - Kodeks Cywilny:
    +++
    Art. 519.
    § 1. Osoba trzecia może wstšpić na miejsce dłużnika, który
    zostaje z długu zwolniony (przejęcie długu).
    § 2. Przejęcie długu może nastšpić:
    1) przez umowę miedzy wierzycielem [...]
    2) przez umowę [...] za zgodą wierzyciela [...]
    ---

    Nie da się bez zgody wierzyciela przenieść długu, o ile to nie było
    wyraźnie zastrzeżone w umowie!
    Jeślibym miał dostać pieniądze (lub dowolne inne świadczenie) od Ciebie,
    to nie mam obowiązku przyjąć ich od kogokolwiek innego.
    W drugą stronę, owszem, jest na odwrót :) - wierzyciel może wierzytelność
    przenieść na kogo chce, chyba że w umowie powiedziano inaczej.

    pzdr, Gotfryd