    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zakup do 1500 do jednorazowego przychodu
    Date: Mon, 9 Oct 2006 22:05:41 +0200

    On Mon, 9 Oct 2006, jaceklo wrote:

    > Ale toto nie ma być przekazane na cele "niegospodarcze": ma sobie leżeć i się
    > kurzyć.

    Więc *będzie wykorzystywane* w DG.
    Z zamiarem przyszłego użycia :)
    Powiedzmy dla ścisłości: taki sprzęt można uznać za:
    - ST (w sumie wymieniam dla porządku)
    - wyposażenie nieewidencjonowane (bo ewidencjonuje się tylko >1500 zł)
    - materiał do wykonania usługi

    W 1. przypadku wpis do EST
    W 2. nigdzie
    W 3. przypadku spisywany przy każdym remanencie :> (i "wyleci z kosztów")

    Popatrz że *dokładnie to co piszę* proponujesz.
    Jeśli sprzęt został nabyty z przeznaczeniem na cele gospodarcze i jak
    twierdzisz przeznaczenia NIE ZMIENIASZ, to znaczy że on jest
    nadal przeznaczony do DG.

    No i patrzymy wyżej (p.2) i niżej (dokładnie ten sam opis był).
    Wg mnie - bardzo dobrze.

    [...]
    > No o ile pamiętam, to tezy i argumentacje bywają różne ;)

    Jakie "różne"?
    Zapis co *MUSISZ* jest w ustawie, z pewnym ograniczeniem wynikłym
    z rozporządzenia. I tyle.

    Podtrzymuję.

    > Art. 22a.1 - przewidywany okres uzywania dłużej niż rok, to konieczność
    > amortyzacji i konieczność nazwania "środkiem trwałym" -> także wypełnienie
    > odpowiedniej rubryczki w VAT7

    Tak. *Z wyłączeniem* przepisów szczegółowych

    > i teraz:
    > Art. 22d.1 - można nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych w moim przypadku
    > (ale nie wyłącza to spod amortyzacji, hmmm)

    Jak to *nie wyłącza*?
    "Podatnicy mogš nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych..."

    > i kolejny:
    > Art. 22d.2 - nie wprowadza się do ewidencji środków trwałych i wartości
    > niematerialnych i prawnych.

    I tyle.
    Kropka. Przek kropką napisali jeszcze że "w koszty" :)

    > z tego ciągu wynika, że jeżeli przewidywany okres używania dłuższy niż rok,
    > to aparat ma etykietkę środka trwałego.

    Ale przecież *SAM NAPISAŁEŚ* iż jeśli jest <3500 zł i podatnik tak chce,
    to może *nie stosować* zasad ST do tego aparatu. Na mocy 22.d

    > z tego też ciągu wynika, że nie muszę (o ile nie będę robił odpisów
    > amortyzacyjnych), wpisać aparatu (koszt poniżej 3500) do ewidencji środków
    > trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

    Ale to wynika TYLKO z:
    - WP <3500 zł
    - razem z wolą podatnika

    > jakbym ZAŁOŻYŁ, że przewidywany okres używania przekroczy rok, to aparat
    > stałby się środkiem trwałym,

    POKAŻ PRZEPIS który SKREŚLA zapisy 22d!
    Przecież 22d stanowi że mimo iż JEST ST (w rozumieniu uprzednich
    definicji), NIE STOSUJE SIĘ do niego zasad rozliczania ST.
    O ile podatnik tak uznał.
    W koszty i tyle.

    > a to mi akurat nie pasuje. Nie mogę tego
    > założyć, gdyż przeidywany okres używania to raptem mniej więcej miesiąc. Po
    > tym czasie aparat będzie w DG i będzie sobie leżał i kwitł.

    Więc *JEŚLIBY* to był ST (czyli WP >3500 powodowałaby przymus wpisania
    do EST) to nieuznanie za ST (niewpisanie do ewidencji itp) spowodowałaby
    sankcje z 22.e

    Zauważ: albo godzimy się na to że na mocy 22d1 rezygnujemy ze stosowania
    amortyzacji (a to oznacza brak konieczności wpisania do EST) i po
    prostu mamy koszt, albo uznajemy że to JEST ST, *nie* stosuje się
    prawa z 22.d i jest wpisywany do EST oraz poddawany amortyzacji.
    Tertium non datur.

    Liczysz na to, że "leżenie na półce" nie jest "używaniem" więc
    nie będzie aparatu dotyczył 22e? - to IMO popełniasz błąd.
    Bo trzeba określić do czego aparat jest przeznaczony - jak do
    kurzenia się z powodu nieprzeznaczenia na nic to nie miał prawa
    być KUP, zaś stanowisko że miał być "materiałem" dla wykonania
    jednorazowej umowy wprost prowadzi do pytania dlaczego nie
    jest ujęty w remanencie ;> (patrz wyżej p.3).

    Zupełnie na boku leży dodatkowy przepis (z rozporządzenia), który
    dotyczy różnych "rzeczy" (nie tylko podpadających pod ST!) a nakazuje
    ujęcie w EW tego co ma WP >1500 zł oraz *nie* jest w EST - bez względu
    na powód.

    > Chętnie bym go sprzedał, ale jakbym go sprzedał "osobie fizycznej nie
    > prowadzącej działalności gospodarczej", to po ostatnich zmianach od razu kasa
    > fiskalna się kłania. Paranoja.

    Masz rację, paranoja :(
    Pozostaje pośrednictwo jakiegoś komisu.

    pzdr, Gotfryd