  • 1. Data: 2006-10-08 12:32:44
    Temat: zakup do 1500 do jednorazowego przychodu
    Od: jaceklo <j...@w...pl>

    Witam

    DGOF, KPiR+VAT, liniowy PIT.
    Sytuacja jest taka: mam do zrobienia dla klienta opracowanie. Zeby je
    zrobić, muszę kupić jakiś aparat foto cyfrowy z odpowiednimi
    parametrami. namierzony model kosztuje mniej niz 1500PLN (nawet brutto).
    Aparat jest potrzebny wyłącznie do wykonania tego opracowania i potem
    nie będzie w działalności wykorzystywany. Przychód ze sprzedaży
    opracowania znacznie przewyższa koszt zakupu aparatu, jeśli to ma jakieś
    znaczenie w tym przypadku.
    Problem mam z tym aparatem. Moja koncepcja jest taka, że wydatki na
    zakup aparatu po prostu wrzucam w koszty i nie wprowadzam tego aparatu
    do jakiejkolwiek ewidencji (argumentacja: NIE JEST zamierzone
    użytkowanie rok i dłużej, a wyłącznie jednorazowe).
    Argumentacja do obronienia?
    Wg Waszego rozeznania, jaką papierkologią się zabezpieczyć?

    Jacek

  • 2. Data: 2006-10-09 07:49:10
    Temat: Re: zakup do 1500 do jednorazowego przychodu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 8 Oct 2006, jaceklo wrote:

> [...]
    > model kosztuje mniej niz 1500PLN (nawet brutto). Aparat jest potrzebny
    > wyłącznie do wykonania tego opracowania i potem nie będzie w działalności

    IMO teza ryzykowna.
    Jeśli *nie będzie wykorzystywany* to trzeba podjąć decyzję jaki ma
    być jego status.
    IMVHO z przepisów jasno wynika ze przekazanie na cele niegospodarcze
    spowoduje konieczność korekty kosztu i zwrócenia USowi odliczonego
    VATu :>
    Ew. wypada sprzedać albo co...

    Jakbym sam tak miał, to bym wręcz przeciwnie: założył że *będzie*
    wykorzystywany.

    > Przychód ze sprzedaży opracowania znacznie przewyższa koszt
    > zakupu aparatu, jeśli to ma jakieś znaczenie w tym przypadku.

    IMO to tylko uzasadnia zakup :)

> [...]
    > aparatu po prostu wrzucam w koszty i nie wprowadzam tego aparatu do
    > jakiejkolwiek ewidencji (argumentacja: NIE JEST zamierzone użytkowanie

    Coś mi wytłumacz.
    Jak kupujesz młotek wart 5 zł, którego planowany czas używania
    ma wynosić 3 lata, to go gdzieś MUSISZ wpisać?
    ;)

    > Argumentacja do obronienia?

    IMO argument "używania" (bądź "nieużywania") "przez rok" nie jest
    nikomu do niczego potrzebny - możesz podać podstawę prawną czyli PRZEPIS
    z którego wywodzisz jakieś potrzebne wnioski?

    > Wg Waszego rozeznania, jaką papierkologią się zabezpieczyć?

    Ja bym poprzestał na dekrecie na f-rze (opisaniu na odwrocie po co to
    coś kupiłem).
    Oczywiście pod warunkiem że aparat *pozostanie w DG* przez najbliższe
    6 lat :> (jakby ew. kontrola pytała co się z tym nieewidencjonowanym
    wyposażeniem stało), lub ew. sprzedaż będzie przychodem z DG.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2006-10-09 18:20:12
    Od: jaceklo <j...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > IMVHO z przepisów jasno wynika ze przekazanie na cele niegospodarcze
    > spowoduje konieczność korekty kosztu i zwrócenia USowi odliczonego

    Ale toto nie ma być przekazane na cele "niegospodarcze": ma sobie leżeć
    i się kurzyć.

> [...]
    >

    > Coś mi wytłumacz.
    > Jak kupujesz młotek wart 5 zł, którego planowany czas używania
    > ma wynosić 3 lata, to go gdzieś MUSISZ wpisać?

    No o ile pamiętam, to tezy i argumentacje bywają różne ;)

    > IMO argument "używania" (bądź "nieużywania") "przez rok" nie jest
    > nikomu do niczego potrzebny - możesz podać podstawę prawną czyli PRZEPIS
    > z którego wywodzisz jakieś potrzebne wnioski?

    Art. 22a.1 - przewidywany okres uzywania dłużej niż rok, to konieczność
    amortyzacji i konieczność nazwania "środkiem trwałym" -> także
    wypełnienie odpowiedniej rubryczki w VAT7
    i teraz:
    Art. 22d.1 - można nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych w moim
    przypadku (ale nie wyłącza to spod amortyzacji, hmmm)
    i kolejny:
    Art. 22d.2 - nie wprowadza się do ewidencji środków trwałych i wartości
    niematerialnych i prawnych.

    z tego ciągu wynika, że jeżeli przewidywany okres używania dłuższy niż
    rok, to aparat ma etykietkę środka trwałego.
    z tego też ciągu wynika, że nie muszę (o ile nie będę robił odpisów
    amortyzacyjnych), wpisać aparatu (koszt poniżej 3500) do ewidencji
    środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

    jakbym ZAŁOŻYŁ, że przewidywany okres używania przekroczy rok, to aparat
    stałby się środkiem trwałym, a to mi akurat nie pasuje. Nie mogę tego
    założyć, gdyż przeidywany okres używania to raptem mniej więcej miesiąc.
    Po tym czasie aparat będzie w DG i będzie sobie leżał i kwitł.

> [...]
    > 6 lat :> (jakby ew. kontrola pytała co się z tym nieewidencjonowanym
    > wyposażeniem stało), lub ew. sprzedaż będzie przychodem z DG.

    też tak sądzę, jednak wymienić poglądy ;) nie zawadzi.
    Aparat może też się zepsuć z powodu nieużywania i już.

    Chętnie bym go sprzedał, ale jakbym go sprzedał "osobie fizycznej nie
    prowadzącej działalności gospodarczej", to po ostatnich zmianach od razu
    kasa fiskalna się kłania. Paranoja.

    > pzdr, Gotfryd
    pozdrawiam, Jacek

  • 4. Data: 2006-10-09 20:05:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Oct 2006, jaceklo wrote:

    > Ale toto nie ma być przekazane na cele "niegospodarcze": ma sobie leżeć i się
    > kurzyć.

    Więc *będzie wykorzystywane* w DG.
    Z zamiarem przyszłego użycia :)
    Powiedzmy dla ścisłości: taki sprzęt można uznać za:
    - ST (w sumie wymieniam dla porządku)
    - wyposażenie nieewidencjonowane (bo ewidencjonuje się tylko >1500 zł)
    - materiał do wykonania usługi

    W 1. przypadku wpis do EST
    W 2. nigdzie
    W 3. przypadku spisywany przy każdym remanencie :> (i "wyleci z kosztów")

    Popatrz że *dokładnie to co piszę* proponujesz.
    Jeśli sprzęt został nabyty z przeznaczeniem na cele gospodarcze i jak
    twierdzisz przeznaczenia NIE ZMIENIASZ, to znaczy że on jest
    nadal przeznaczony do DG.

    No i patrzymy wyżej (p.2) i niżej (dokładnie ten sam opis był).
    Wg mnie - bardzo dobrze.

    [...]
    > No o ile pamiętam, to tezy i argumentacje bywają różne ;)

    Jakie "różne"?
    Zapis co *MUSISZ* jest w ustawie, z pewnym ograniczeniem wynikłym
    z rozporządzenia. I tyle.

    Podtrzymuję.

    > Art. 22a.1 - przewidywany okres uzywania dłużej niż rok, to konieczność
    > amortyzacji i konieczność nazwania "środkiem trwałym" -> także wypełnienie
    > odpowiedniej rubryczki w VAT7

    Tak. *Z wyłączeniem* przepisów szczegółowych

    > i teraz:
    > Art. 22d.1 - można nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych w moim przypadku
    > (ale nie wyłącza to spod amortyzacji, hmmm)

    Jak to *nie wyłącza*?
    "Podatnicy mogš nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych..."

    > i kolejny:
    > Art. 22d.2 - nie wprowadza się do ewidencji środków trwałych i wartości
    > niematerialnych i prawnych.

    I tyle.
    Kropka. Przek kropką napisali jeszcze że "w koszty" :)

    > z tego ciągu wynika, że jeżeli przewidywany okres używania dłuższy niż rok,
    > to aparat ma etykietkę środka trwałego.

    Ale przecież *SAM NAPISAŁEŚ* iż jeśli jest <3500 zł i podatnik tak chce,
    to może *nie stosować* zasad ST do tego aparatu. Na mocy 22.d

    > z tego też ciągu wynika, że nie muszę (o ile nie będę robił odpisów
    > amortyzacyjnych), wpisać aparatu (koszt poniżej 3500) do ewidencji środków
    > trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

    Ale to wynika TYLKO z:
    - WP <3500 zł
    - razem z wolą podatnika

    > jakbym ZAŁOŻYŁ, że przewidywany okres używania przekroczy rok, to aparat
    > stałby się środkiem trwałym,

    POKAŻ PRZEPIS który SKREŚLA zapisy 22d!
    Przecież 22d stanowi że mimo iż JEST ST (w rozumieniu uprzednich
    definicji), NIE STOSUJE SIĘ do niego zasad rozliczania ST.
    O ile podatnik tak uznał.
    W koszty i tyle.

    > a to mi akurat nie pasuje. Nie mogę tego
    > założyć, gdyż przeidywany okres używania to raptem mniej więcej miesiąc. Po
    > tym czasie aparat będzie w DG i będzie sobie leżał i kwitł.

    Więc *JEŚLIBY* to był ST (czyli WP >3500 powodowałaby przymus wpisania
    do EST) to nieuznanie za ST (niewpisanie do ewidencji itp) spowodowałaby
    sankcje z 22.e

    Zauważ: albo godzimy się na to że na mocy 22d1 rezygnujemy ze stosowania
    amortyzacji (a to oznacza brak konieczności wpisania do EST) i po
    prostu mamy koszt, albo uznajemy że to JEST ST, *nie* stosuje się
    prawa z 22.d i jest wpisywany do EST oraz poddawany amortyzacji.
    Tertium non datur.

    Liczysz na to, że "leżenie na półce" nie jest "używaniem" więc
    nie będzie aparatu dotyczył 22e? - to IMO popełniasz błąd.
    Bo trzeba określić do czego aparat jest przeznaczony - jak do
    kurzenia się z powodu nieprzeznaczenia na nic to nie miał prawa
    być KUP, zaś stanowisko że miał być "materiałem" dla wykonania
    jednorazowej umowy wprost prowadzi do pytania dlaczego nie
    jest ujęty w remanencie ;> (patrz wyżej p.3).

    Zupełnie na boku leży dodatkowy przepis (z rozporządzenia), który
    dotyczy różnych "rzeczy" (nie tylko podpadających pod ST!) a nakazuje
    ujęcie w EW tego co ma WP >1500 zł oraz *nie* jest w EST - bez względu
    na powód.

    > Chętnie bym go sprzedał, ale jakbym go sprzedał "osobie fizycznej nie
    > prowadzącej działalności gospodarczej", to po ostatnich zmianach od razu kasa
    > fiskalna się kłania. Paranoja.

    Masz rację, paranoja :(
    Pozostaje pośrednictwo jakiegoś komisu.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2006-10-11 20:42:12
    Od: jaceklo <j...@w...pl>

    Witam
    Tok myślenia miałem zbieżny, może tylko tak zgrabnie "wypisać" się nie
    potrafię :[

    > Tak. *Z wyłączeniem* przepisów szczegółowych

    Dręczy mnie deklaracja VAT7. Wg objaśnień "W poz. 44 wykazuje się
    wartość netto nabytych przez podatnika towarów i usług, które na
    podstawie przepisów o podatku dochodowym były zaliczane przez podatnika
    do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
    podlegających amortyzacji,[...]. W poz. 45 wykazuje się kwotę podatku
    naliczonego od nabytych przez podatnika towarów i usług wymienionych w
    poz. 44."

    Przyjmując wariant 2 (wyposażenie nieewidencjonowane (bo ewidencjonuje
    się tylko >1500 zł)) z uzasadnieniami - ponieważ aparat nie jest
    amortyzowany, to nie muszę wpisywać kwot jego dotyczących do poz 44 i 45.

    pozdrawiam, Jacek

  • 6. Data: 2006-10-11 21:24:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Oct 2006, jaceklo wrote:

    > Witam
    > Tok myślenia miałem zbieżny, może tylko tak zgrabnie "wypisać" się nie
    > potrafię :[

    Ćwicz waść :)

    > Dręczy mnie deklaracja VAT7. Wg objaśnień
    [...]
    > ponieważ aparat nie jest amortyzowany, to
    > nie muszę wpisywać kwot jego dotyczących do poz 44 i 45.

    No i co Cię tu dręczy?
    :O

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2006-10-12 15:57:24
    Od: jaceklo <j...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Ćwicz waść :)

    > [...]
    >

    > No i co Cię tu dręczy?
    > :O
    >
    > pzdr, Gotfryd
    Ano dręczy mnie potencjalna nadgorliwość urzędnicza, która jak wiadomo
    jest gorsza od faszyzmu ;-)

    pozdrawiam, Jacek

  • 8. Data: 2006-10-12 19:13:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Oct 2006, jaceklo wrote:

    > Ano dręczy mnie potencjalna nadgorliwość urzędnicza,

    Ale na to grupa nie poradzi :)
    Kto by wpadł na to że któryś urzędnik wymierzy VAT od freeware?

    pzdr, Gotfryd