    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zatrudnić męża
    Date: Wed, 12 Sep 2007 14:19:53 +0200

    On Wed, 12 Sep 2007, Edek wrote:

    > Witam,
    > mam pytanko czy prowadząc działalność gospodarczą mogę zatrudnić męża na
    > umowę zlecenie lub dzieło?

    Masz świadomość, że nazywasz i podpisujesz się "Edek"? ;)
    A tak na temat:

    > czy tylko jako osobę współpracującą z prowadzącym
    > działalność gospodarczą?
    > Jeśli jest na to przepis, będę wdzięczna za podpowiedź.

    Przepisy podam dwa, do przemyślenia:

    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 23
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    10) wartoœci własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci,
    a w przypadku prowadzenia działalnoœci w formie spółki cywilnej lub
    osobowej spółki handlowej - także małżonków i małoletnich dzieci
    wspólników,
    ---

    Wniosek: umowę można zawrzeć. Małżonek będzie mieć przychód do
    opodatkowania. Ale nie będzie to powód uznania za koszt, inaczej
    mówiąc będzie "opodatkowane dwa razy".

    http://gofin.pl/5,39,30881,1.html
    +++
    Art. 4. Użyte w ustawie okreœlenia oznaczajš:
    9) przychód - przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od
    osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy
    nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania
    pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolnoœci lub tymczasowego
    aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, œwiadczenia
    integracyjnego i stypendium wypłacanych bezrobotnym oraz stypendium
    sportowego, a także z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalnoœci oraz
    umowy agencyjnej lub umowy zlecenia,
    jak również z tytułu współpracy przy tej działalnoœci
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    lub
    współpracy przy wykonywaniu umowy;
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Art. 6. 1. Obowišzkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegajš, z
    zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze
    Rzeczypospolitej Polskiej sš:
    5) osobami prowadzšcymi pozarolniczš działalnoœć oraz
    osobami z nimi współpracujšcymi;
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    11. Za osobę współpracujšcš z osobami prowadzšcymi pozarolniczš
    działalnoœć oraz zleceniobiorcami, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 i
    5, uważa się małżonka, dzieci własne, dzieci drugiego małżonka i dzieci
    przysposobione, rodziców, macochę i ojczyma oraz osoby przysposabiajšce,
    jeżeli pozostajš z nimi we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracujš
    przy prowadzeniu tej działalnoœci lub wykonywaniu umowy agencyjnej lub
    umowy zlecenia; nie dotyczy to osób, z którymi została zawarta umowa o
    pracę w celu przygotowania zawodowego.
    ---

    Wniosek: umowę można zawrzeć, ale o ile nie jest to umowa w celu
    przygotowania do zawodu (pewnie trzeba mieć "papier" ze stosownej
    szkoły) to trzeba zapłacić ZUS.

    pzdr, Gotfryd